tvp.pl informacje sport kultura rozrywka vod serwisy tvp.pl program telewizyjny

Przełamanie w FIFA, czyli Blatter pod ścianą

Główni sponsorzy FIFA wezwali Seppa Blattera do natychmiastowej rezygnacji ze stanowiska szefa światowej federacji piłkarskiej. Coca-Cola i McDonald's nie oświadczyły wprost, że przestaną finansować FIFA, ale podtekst ich oświadczeń jest jednoznaczny. Blatter nie pasuje do zestawu – analizuje Leszek Jarosz.

Przełamanie w FIFA, czyli Blatter pod ścianą

Główni sponsorzy FIFA wezwali Seppa Blattera do natychmiastowej rezygnacji ze stanowiska szefa światowej federacji piłkarskiej. Coca-Cola i McDonald's nie oświadczyły wprost, że przestaną finansować FIFA, ale podtekst ich oświadczeń jest jednoznaczny. Blatter nie pasuje do zestawu – analizuje Leszek Jarosz.
Sepp Blatter (fot. Getty Images)

Zestaw jest powiększony: do Coca-Coli i McDonald'sa dołączyły już Budweiser i VISA. "Każdy kolejny dzień sprawia, że wizerunek i reputacja FIFA niszczeje. FIFA potrzebuje gruntownej i pilnej odbudowy, która jest możliwa tylko dzięki niezależnemu podejściu do sprawy" – głosi oświadczenie Coca-Coli. "W najlepszym interesie futbolu leży, by Joseph Blatter ustąpił możliwie jak najszybciej" – dodaje McDonald's.

Sepp Blatter (fot. Getty Images) Moment jest nieprzypadkowy. W poniedziałek szwajcarska prokuratura otworzyła postępowanie karne przeciwko Blatterowi. Już w maju FIFA wpadła w największy kryzys w historii, gdy w Zurychu zatrzymano w siedmiu wysoko postawionych działaczy pod zarzutem korupcji. Blatter wyszedł wtedy prawie suchą nogą, wybrano go na kolejną kadencję, bo osobiście nie był oskarżony. Teraz jednak zarzuty trafiają prosto w niego (a dodatkowo rykoszetem w szefa UEFA Michaela Platiniego, typowanego na następcę).

Wygląda na to, że czas Blattera się skończył. Solidarna akcja sponsorów jest perfekcyjnie zorganizowana. Można zaryzykować pogląd, że w pełni uzgodniona. Ktoś kto płaci miliony wymaga, by reputacja była bez zarzutu. FIFA dobrej reputacji już nie ma.

(fot. Getty) Owszem, są jeszcze inni sponsorzy. Gazprom na pewno będzie stał za Blatterem, w obawie by Rosja nie straciła Mundialu'2018. Niemiecki Adidas i koreański Hyundai na razie milczą. Ale siła firm z USA jest olbrzymia. Bez ich pieniędzy FIFA przestanie być globalnym graczem, przed którym uginają się rządy.

Odejście w takim momencie nie leży w interesie FIFA. Mój klient nie zrezygnuje – głosi odpowiedź prawnika Blattera. Presja jest jednak ogromna. Coca-Cola to jeden z najstarszych i najbardziej lojalnych płatników, dzięki któremu wyrosła potęga światowej federacji piłkarskiej. – Nie ma znaczenia, co teraz mówi Blatter. Jeśli ludzie, którzy płacą na FIFA chcą zmian, to zmiany będą – podsumowuje szef związku piłkarskiego Anglii Greg Dyke. Można negatywnie oceniać fakt, że wielkie korporacje sterują światowym futbolem. Ale jedno jest pewne – to już jest piłka meczowa i Blatter jej nie obroni. W zestawie Big Mac nie ma już dla niego miejsca.

najnowsze opinie

Jerzy Chromik Piłka w mrowisku. Platoński problem

Piotr Jagiełło Wolna sobota. Fonfara jak Lennox Lewis

Rafał Rostkowski Dlaczego polscy sędziowie pomogli anulować gola Ajaksu

Piotr Sobczyński Karnawał i post