tvp.pl informacje sport kultura rozrywka vod serwisy tvp.pl program telewizyjny

Zapiski z Giro: wielkie targowisko

Mediolan – Bolonia. 397 kilometrów. Na starcie 137 wąsatych śmiałków. Czas zwycięzcy: 14 godzin. Tak zaczęło się dokładnie 118 lat temu Giro d'Italia.

Zapiski z Giro: wielkie targowisko

Mediolan – Bolonia. 397 kilometrów. Na starcie 137 wąsatych śmiałków. Czas zwycięzcy: 14 godzin. Tak zaczęło się dokładnie 118 lat temu Giro d'Italia.
Bob Jungels (fot. PAP)

Było ciekawie, do końca. Murarz Luigi Ganna miał wygraną na widelcu, ale na ostatnim etapie złapał gumę, a jego najgroźniejsi rywale odjechali. Był jednak z fabryki Bianchi, jednego ze sponsorów pierwszego Giro (kontrakt wysokości 200 lirów miesięcznie, dla porównania: za ukończenie Giro di Lombardia Ganna dostał 18 lirów). Jeden zamknięty przejazd kolejowy i już wszyscy jechali razem. Ganna zwyciężył i zgarnął ponad 5 tysięcy lirów. Na tamte czasy to była kwota astronomiczna.

Michał Kwiatkowski (fot. Getty Images) 118 lat później pieniądze wciąż są w Giro sprawą ważną. Bardzo ważną. I nie chodzi nawet o te płacone oficjalnie. 90 tysięcy euro dla zwycięzcy całego wyścigu, około 11 tysięcy za wygrany etap. Giro to przede wszystkim czas wielkich podchodów.

Teoretycznie, kolarskie okno transferowe otwiera się 1 sierpnia. Wtedy zawodnicy, którym kończą się kontrakty mogą podpisywać nowe umowy. W praktyce – nikt nie chce czekać z negocjacjami do sierpnia. I ekipy, i kolarze lubią mieć sprawy poukładane przed rozpoczęciem Tour de France. Idealnym targowiskiem jest właśnie Giro, nie tylko z powodu terminu. Przecież to Włochy – tu się handluje.

Mino Raiola za transfer Paula Pogby z Juventusu Turyn do Manchesteru Turyn kupił sobie dawną willę Ala Capone i jeszcze mu sporo zostało. Wśród agentów kolarskich Włosi dzielą i rządzą jeszcze bardziej niż w futbolu.

Alexander Kristoff (fot. Getty Images) Numerem jeden jest Giovanni Lombardi, prowadzący interesy, między innymi, Petera Sagana i naszych – Rafała Majki oraz Macieja Bodnara. Michałem Kwiatkowskim opiekuje się Giuseppe Acquadro, podobnie jak najlepszymi Kolumbijczykami, z Nairo Quintaną na czele. Bracia Alex i Johnny Carera dominują z kolei na krajowym rynku.

Od połowy wyścigu w peletonie i karawanie samochodów technicznych jest już tylko jeden temat: kto, gdzie i za ile. No ile można rozmawiać o losach Maglia Rosa? Dwa lata temu tym najbardziej gorącym newsem Giro był rzekomy transfer polskiego mistrza świata Michała Kwiatkowskiego z Etixx Quick Step do Team Sky. Na własne oczy widziałem jak Acquadro kursował między jednym a drugim autobusem. Między Patrickiem Lefeverem a Sir Davem Brailsfordem. Choć oficjalnie było oczywiście "no comments", to całej prawdy dowiedziałem się zupełnie przypadkiem, jadąc na jednym z etapów w wozie CCC Sprandi. Zrównał się z nami samochód Etixx, otworzyło się okno, a Lefevere zaczął pogawędkę z Piotrem Wadeckim, który był przecież kiedyś jego zawodnikiem. Nie minęła minuta, a wiedzieliśmy wszystko.

Co ciekawe, to Belg odpuścił walkę o "Kwiatka", mając do niego niezrozumiały żal, że ma ochotę wziąć lepsze pieniądze oferowane przez Brytyjczyków. O możliwościach kolarskiego rozwoju nawet nie wspominając...

Na Giro 2017 najbardziej gorącym "towarem" jest z kolei Alexander Kristoff. Norweg ma już chyba ochotę na nowy rozdział. Sporym zainteresowaniem cieszy się Jan Hirt z CCC Sprandi Polkowice, któremu po tym sezonie kończy się kontrakt z Pomarańczowymi. Pomarańczowi też zresztą "flirtują"... Targowisko trwa.

najnowsze opinie

Piotr Dębowski Serbowie mogą czuć się lekkimi faworytami

Marek Jóźwik Kombinacja norweska

Kacper Bartosiak Tragedia McClellana. Po 22 latach nie ma winnych…

Maciej Iwański Kadra? Teoretycznie wszystko jest ok, ale...