tvp.pl informacje sport kultura rozrywka vod serwisy tvp.pl program telewizyjny

Grand Prix Singapuru: nocne ściganie

Uliczny tor w Singapurze jest przez kierowców uważany za trudniejszy niż Monaco. Grand Prix Singapuru jest pierwszym wyścigiem Formuły 1 rozgrywanym w nocy, przy sztucznym oświetleniu.
Fernando Alonso dwa razy wygrał Grand Prix Singapuru (fot. PAP/DPA)

Historia

Formuła 1 zagościła w Singapurze dopiero w 2008 roku, ale wyścigi o Grand Prix Singapuru odbywały się już wcześniej. W latach 60-tych, po ulicznym torze na Thompson Road ścigali się zawodnicy Formula Libre, czyli formuły bez ograniczeń. Wśród pojazdów różnych klasy pojawiały się także bolidy Formuły 1. Wyścigi te początkowo nosiły nazwę GP Orientu, później GP Malezji. Od 1965 roku, po uzyskaniu przez Singapur niepodległości zmieniono nazwę na Grand Prix Singapuru. Ostatni wyścig na Thompson Road odbył się w 1973 roku.

Nocą oświetlony tor w Singapurze wygląda spektakularnie (fot. Mercedes GP) W 2007 roku władze Singapuru ogłosiły, że od 2008 roku ich kraj będzie gościć Formułę 1. Budowa toru wyścigowego była częścią strategii rozwoju dzielnicy Marina Bay. Na ulicach w tej części miasta wytyczono 5-kilomerową trasę, która składa się z 23 zakrętów. Wybudowano też stały kompleks garaży i trybun w okolicach prostej startowej.

Organizatorzy Grand Prix Singapuru jako pierwsi w historii F1 podjęli się przeprowadzenia wyścigu w nocy. Nad torem zainstalowano specjalnie zaprojektowany system oświetlenia, który składa się z 1500 reflektorów. Światło które generują jest tak mocne, że niektórzy kierowcy stosują przyciemniane wizjery w swoich kaskach.

Tor


Tor Marina Bay jest jednym z najbardziej krętych obiektów w kalendarzy Formuły 1. Jedynie uliczny tor w Walencji ma więcej zakrętów. Liczne zakręty i krótkie proste sprawiają, że tor jest bardzo wymagający fizycznie.

Marina Bay Street Circuit Kierowcy skarżą się też na bardzo wyboistą nawierzchnię i zbyt wysokie krawężniki. Szczególnie dotyczy to szykany w zakręcie numer 10. W inauguracyjnym wyścigu w 2008 zdarzało się, że bolidy wzbijały się w powietrze wjeżdżając na krawężniki. W kolejnych latach cały zakręt i krawężniki zostały zmodyfikowane.

Tor w Singapurze wymaga maksymalnej siły docisku, bolidy muszą też być stabilne, szczególnie na nierównościach. Przyczepność znacząco poprawia się w trakcie weekendu.

Dla kierowców problemem może być harmonogram zawodów. Sesje treningowe, kwalifikacje i wyścigi odbywają się w godzinach nocnych. Aby poradzić sobie z tym poradzić, większość zawodników układa swój porządek dnia według czasu europejskiego.

Grand Prix Singapuru 2011

Jedno okrążenie toru Marina Bay ma długość 5,1 kilometra. W trakcie wyścigu zawodnicy pokonują tor 61 razy, co daje łączny dystans 310 kilometrów. Wyścig w Singapurze jest najdłuższy w sezonie – kierowcy jeżdżą niemal przez dwie godziny.

Pirelli dostarczy na wyścig opony miękkie (żółte) i super-miękkie (czerwone). Do zespołu sędziowskiego dołączy Heinz-Harald Frentzen. Niemiecki kierowca startował m.in. dla Williamsa, Jordana i Saubera.

Podobnie jak w Malezji, gorący i wilgotny klimat Singapuru utrudnia życie kierowcom. Na tegoroczny wyścig mogą mieć wpływ pożary lasów w Indonezji – nad miastem unosi się mgła z dymu przywianego przez wiatry. Prognozy pogody przewidują deszczowy weekend.

Czytaj też: F1: Renault zapowiada powrót do czołówki

Zwycięzcy Grand Prix Singapuru:

2010 Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)
2009 Lewis Hamilton  (Wlk. Brytania/McLaren-Mercedes)
2008 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)