tvp.pl informacje sport kultura rozrywka vod serwisy tvp.pl program telewizyjny

Force India zaprezentowało bolid

Na torze Silverstone, niedaleko swojej fabryki, zespół Sahara Force India zaprezentował swój bolid na sezon 2012. W nowym aucie zasiądą w tym roku Paul di Resta i Nico Hulkenberg.
Paul di Resta i Nico Hulkenberg odsłonili bolid Force India VJM05 (fot. PAP/EPA)

Sahara Force India jest trzecim zespołem który pokazał swój bolid na sezon 2012. Premiera VJM05 miała miejsce na torze Silverstone, niedaleko siedziby teamu. Bolid odsłonili tegoroczni kierowcy zespołu Paul di Resta i Nico Hulkenberg.

Bolid Force India VJM05 tuż przed premierą (fot. Sahara Force India) Tegoroczny samochód zaprojektowany przez ekipę pod kierownictwem Andrew Greena wyraźnie różni się od ubiegłorocznego. Podobnie jak w Caterhamie zrezygnowano z pojedynczego elementu przeciwkapotażowego i zastosowano konwencjonalny pałąk bezpieczeństwa z pojedynczym wlotem powietrza do silnika.

Z przodu zwraca uwagę „schodkowany” nos bolidu. To kompromis pomiędzy nowymi przepisami technicznymi, które ze względów bezpieczeństwa obniżają tą część bolidu, a dążeniem projektantów do jak najwyżej podniesionej przedniej części auta. Im wyżej uniesiony nos, tym więcej powietrza można skierować pod podłogę i do dyfuzora. Bolid zaprezentowano z nowym przednim skrzydłem. Z tyłu zastosowano dodatkowe małe skrzydełko na mocowaniu głównego skrzydła.

Projektanci Force India zastosowali dość konwencjonalne końcówki wydechu. Zgodnie z nowymi przepisami mają one znajdować się nad podłogą i być skierowane do góry. W VJM05 umieszczono je blisko osi pojazdu, na sekcjach bocznych. Te zostały bardzo mocno wyprofilowane i podcięte na całej długości. Zgodnie z panującym w Formule 1 trendem tył bolidu jest bardzo ciasno upakowany, zostawiając odsłoniętą dużą powierzchnię podłogi i dyfuzora.

Zespół Force India będzie chciał dogonić w tym roku Lotusa (fot. Sahara Force India) Z tyłu zastosowano zawieszenie z drążkiem wleczonym, z przodu zaś pozostawiono tradycyjne rozwiązanie z drążkiem pchanym. Tak jak w latach ubiegłych bolid Force India będzie napędzać silnik Mercedesa. Skrzynia biegów i system KERS pochodzą od McLarena, z którym brytyjski zespół współpracuje już od kilku sezonów.

– Jesteśmy w znacznie lepszej formie, niż 12 miesięcy temu. Staraliśmy się podnieść poziom budowy samochodu, aby dobrze rozpocząć sezon. Mieliśmy czas, żeby wszystko absolutnie dobrze przeprowadzić. Przed wyjazdem na tor w Jerez wiemy, że wszystko jest w pełni sprawdzone. Już dobrze rozumiemy samochód. Teraz możemy skoncentrować się na częściach rozwojowych, przygotowywanych na testy w Barcelonie –
zapowiedział Andrew Green, dyrektor techniczny zespołu.

Zespół Force India jest obecny w stawce od 2008 roku. Powstał na bazie ekipy Jordan, którą odkupił od kolejnych właścicieli hinduski biznesmen Vijay Mallaya. Od ubiegłego roku współudziałowcem zespołu jest firma Sahara. Najlepszym wynikiem Force India jest drugie miejsce Giancarlo Fisichelli w GP Belgii w 2009 roku. Ubiegły sezon zakończyli na szóstym miejscu wśród konstruktorów.

Czytaj też: „To najładniejszy bolid w stawce!” Premiera nowego McLarena