Zobacz wskazówki trenera Lecha Poznań.
Nauczanie obrony strefowej, w każdym systemie gry, wynika z przyjętych – dla całej drużyny – zasad organizacji gry obronnej. W jaki sposób pracować z zawodnikami? Przedstawiamy tekst autorstwa Mariusza Rumaka, trenera Lecha Poznań, który ukazał się w magazynie "Trener".
Organizacja gry to realizacja określonej przez trenera taktyki,
czyli wprowadzenie jej w czyn na boisku. W obronie strefowej
organizacja gry to prawidłowe ustawienie zawodników względem:
pola gry – przydział stref dla poszczególnych zawodników,
współpartnerów – odległości zapewniające skuteczną asekurację,
przeciwników – umożliwiające natychmiastowe podjęcie działań
obronnych, gdy piłka znajdzie się
w strefie działania obrońcy,
piłki – zapewniające skuteczne
działania obronne w okolicach własnej
bramki.
Właściwa organizacja gry obronnej
powinna bazować na:
– wysokich umiejętnościach indywidualnych
zawodników,
– dużej skuteczności w sytuacjach 1x1,
– prawidłowej ocenie sytuacji na boisku,
– właściwego ustawienia się, tak
by odległości pomiędzy zawodnikami
pozwalały na skuteczną współpracę.
W organizacji gry obronnej
ważne jest, aby działania w defensywie
podejmowane były
przez wszystkich zawodników.
Piłkarze powinni stanowić zwartą
grupę, która przemieszcza
się po boisku wraz z piłką rozgrywaną
przez przeciwników.
Odległości pomiędzy zawodnikami
powinny wynosić od
8 do 12 metrów. Przy czym dystans
zmienia się w zależności
od miejsca, w którym znajduje
się piłka. Jeżeli piłka znajduje
się w okolicach bronionej bramki,
to odległości te są mniejsze.
Natomiast, gdy akcja rozgrywana jest na połowie przeciwnika
to odległości te powinny być większe. Kompaktowe ustawienie
zespołu oraz poruszanie się po boisku wraz z piłką pozwala
na zgromadzenie większej liczby obrońców w pobliżu piłki.
Umożliwia to stosowanie podwajania lub nawet potrajania ataku na zawodnika z piłką. Zwiększa to prawdopodobieństwo skutecznego odbioru piłki. Względnie małe odległości pomiędzy zawodnikami
w obronie sprawiają, że na boisku znajdują się strefy, w których
nie ma obrońcy. W organizacji gry obronnej mówi się wtedy o tzw. "łatwej" i "trudnej" strefie. Trudna strefa to obszar boiska, w którym znajduje się przeciwnik z piłką oraz obrońcy. Powinny odbywać się w niej zdecydowane działania obronne oraz skuteczna asekuracja tych działań. Łatwa strefa to część boiska oddalona od piłki, w której nie znajdują się obrońcy, ale mogą być napastnicy (na zdjęciu obok).
W obronie strefowej każdy zawodnik
posiada przyporządkowaną
strefę, w której prowadzi
działania obronne. Jeżeli w strefie
jego działań znajduje się zawodnik
z piłką, to powinien podjąć
działania obronne, jeżeli natomiast
w jego strefie nie ma piłki,
to powinien asekurować (kryć)
strefę.
Im mniejsza odległość
obrońców od zawodnika z piłką,
tym krycie napastników powinno
być bardziej ścisłe. Wraz
ze zwiększaniem tej odległości,
obrońcy w mniejszym stopniu
kryją przeciwników, a zajmują się
kryciem przestrzeni. Należy zaznaczyć,
że im bardziej ścisłe krycie
przeciwnika, tym mniej efektywne
krycie strefy. I odwrotnie,
im zawodnicy dokładniej asekurują
strefę, tym krycie przeciwnika
jest słabsze.
Poniżej przedstawiona zostanie
metodyka nauczania obrony
strefowej w systemie 1-4-3-3 bez
libero. Sposób ustawienia zawodników
na boisku przedstawia zdjęcie obok. Jest to jeden z wariantów
ustawienia w systemie 1-4-3-3.
Obrona strefowa oparta jest na
współpracy zawodników w celu
zneutralizowania działań ofensywnych
przeciwnika. Podstawą
dla skutecznego współdziałania
są jednak umiejętności indywidualne
zawodników i rozumienie
gry przez zawodnika.
Droga dydaktyczna w nauczaniu
obrony strefowej w systemie
1-4-3-3 charakteryzuje się tym,
że na początku nauczane są działania
z zakresu taktyki indywidualnej,
kolejnym krokiem jest
przekazywanie wiedzy na temat
współdziałania grupy zawodników.
Nauczanie współpracy rozpoczynamy
od dwóch graczy, następnie
dodajemy zawodników
ustawionych obok siebie. Gdy
przeprowadzimy nauczanie działań
obronnych czterech obrońców,
dodajemy kolejnych zawodników
w innych formacjach,
czyli po nauczaniu współpracy
w osi "poziomej" boiska rozpoczynamy
nauczanie współdziałania
w osi "pionowej" boiska. Ostatnią
częścią nauczania jest współpraca
całego zespołu w fazie gry
obronnej.
Oprócz wiedzy na temat zachowań
w określonych sytuacjach
na boisku bardzo ważne
są inne składowe przygotowania
zawodnika do gry, w szczególności
te, które mają bezpośredni
wpływ na skuteczność gry
obronnej zawodników. Wyróżniamy
tu przede wszystkim koordynację
ruchową, a w szczególności
orientację przestrzenną, która
pozwala nam na prawidłową
ocenę odległości od piłki, partnerów
czy przeciwnika. Kolejną
ważną cechą wspomagającą skuteczność
gry w obronie jest szybkość,
a w szczególności szybkość
startowa, gdyż zawodnicy oddaleni
są od siebie w odległościach,
które nie pozwalają często rozwinąć
pełnej prędkości. Ważną składową
szybkości jest szybkość reakcji
z wyborem, gdyż to ona często
warunkowała będzie szybkie
i trafne przejście z asekuracji
do bezpośrednich działań obronnych.
Mówiąc o nauczaniu taktyki
nie można zapomnieć o technice
gry obronnej. Tylko prawidłowe
opanowanie elementów technicznych
pozwoli zawodnikowi
na skuteczne postępowanie taktyczne.
DROGA DYDAKTYCZNA W NAUCZANIU OBRONY STREFOWEJ
Kształtowanie koordynacyjnych
zdolności motorycznych,
a w szczególności orientacji
przestrzennej. Środki treningowe
kształtujące orientację przestrzenną
można stosować od
najmłodszych lat. Często przybierają
one formę zabawową.
Uczą oceny odległości zawodnika
od partnera, czy piłki. Umiejętności
takie są podstawą w nauczaniu
obrony strefowej. Zachowanie
prawidłowego kształtu
ustawienia oraz odległości pomiędzy
zawodnikami można wykorzystywać
w części wstępnej
jednostki treningowej. Stosuje się to często podczas nauczania
obrony strefowej starszych zawodników.
Zawodnicy zachowując
prawidłowe ustawienie, poruszają
się po boisku wykonując
polecenia trenera. Wskazane
jest, aby zmiany kierunku poruszania
się, czy ustawienia odbywały
się na bodziec optyczny,
gdyż to on występuje najczęściej
w czasie gry. Oprócz orientacji
przestrzennej, w treningu
koordynacji powinny być akcentowane się to często podczas nauczania
obrony strefowej starszych zawodników.
Zawodnicy zachowując
prawidłowe ustawienie, poruszają
się po boisku wykonując
polecenia trenera. Wskazane
jest, aby zmiany kierunku poruszania
się, czy ustawienia odbywały
się na bodziec optyczny,
gdyż to on występuje najczęściej
w czasie gry. Oprócz orientacji
przestrzennej, w treningu
koordynacji powinny być akcentowane
te ćwiczenia, które wpływają
na szybką i prawidłową pracę
nóg piłkarza, co pozwala mu
na szybki start, zatrzymanie, czy
zmianę kierunku poruszania się.
Szybkość
Mówiąc o skutecznej
organizacji gry obronnej nie
można zapomnieć o szybkości.
Szczególną uwagę powinno się
zwrócić na szybkość startową
oraz szybkość reakcji z wyborem.
Środki treningowe kształtujące wspomniane wyżej składowe
szybkości powinno się stosować
od wieku dziecięcego i kontynuowane
przez całą karierę piłkarza.
Technika gry obronnej ściśle
wiąże się z taktyką. Ogólnie można
ją podzielić na:
– odbiór piłki przez wyprzedzenie,
– odbiór piłki w momencie
przyjęcia piłki,
– odbiór piłki po opanowaniu
przez przeciwnika.
Podejmując decyzję o wyborze
sposobu odbioru, zawodnik
podejmuje decyzję taktyczną.
Analizując sytuację na boisku zawodnik
powinien dokonać wyboru
sposobu odbioru. Grę obronną
można wykonywać stopą, ciałem
bądź głową. Nauczając techniki
odbioru piłki, powinniśmy pamiętać
o różnych ustawieniach
obrońcy w stosunku do napastnika.
Możemy wyróżnić tutaj:
– ustawienie przodem do napastnika,
– z boku napastnika,
– napastnik ustawiony tyłem
do obrońcy.
Nauczając techniki gry w obronie
widać, że ciągle przenika się
ona z taktyką indywidualną. Powinno
się jej nauczać od najmłodszych
lat, przy czym początkowo
dominować powinny formy
zabaw, podczas których młodzi
zawodnicy poprzez metodę prób i błędów powinni ukształtować
u siebie prawidłową ocenę sytuacji,
co do sposobu gry obronnej.
Taktyka indywidualna gry
obronnej, to zespół prawidłowych
zachowań podczas gry jeden
na jednego. Wyróżnić tu
można przeciwdziałanie napastnikowi
z piłką i bez piłki. Działania
obronne przeciwko napastnikowi
bez piłki, podczas obrony
strefowej, zależą od strefy boiska i odległości od piłki. Przekazywane
będą podczas nauczania
współdziałania grupy zawodników.
Nauczanie przeciwdziałania
zawodnikowi z piłką, powinno
być prowadzone wraz
z ćwiczeniami wspomagającymi
z zakresu koordynacji ruchowej
i szybkości. Nauczanie taktyki gry
obronnej w sytuacji 1x1 związane
jest z nauczaniem techniki gry
w tej sytuacji. Poprzez taktykę
rozumieć będziemy prawidłowy wybór sposobu przeciwdziałania
zawodnikowi z piłką.
Podsumowując, można wyróżnić
następujące sytuacje na boisku,
w których przeciwdziałamy
zawodnikowi z piłką:
– napastnik przodem
do obrońcy w strefie środkowej,
– napastnik tyłem do obrońcy
w strefie środkowej,
– napastnik bokiem do obrońcy
w strefie środkowej,
– napastnik przodem
do obrońcy w strefie bocznej,
– napastnik tyłem do obrońcy
w strefie bocznej,
– napastnik bokiem do obrońcy
w strefie bocznej.
Współdziałanie dwójki
obrońców w sytuacji 2x2
Podczas
nauczania elementów obrony
strefowej w sytuacji 2x2 mamy
do czynienia zarówno z atakiem
na zawodnika z piłką, jak i z prawidłowym
ustawieniem zawodnika
nie atakującego gracza
z piłką. W nauczaniu powinniśmy
skoncentrować się na zawodniku
nie będącym w pobliżu
piłki, gdyż bezpośrednie działania
obronne wykonywane przeciwko
zawodnikowi będącemu
w posiadaniu piłki zostały zrealizowane zajęciach z taktyki indywidualnej
w sytuacji gry 1x1.
W treningu należy korygować
ustawienie zawodnika asekurującego
tak, by skutecznie mógł
wykonywać asekurację zawodnika
wykonującego bezpośrednie
działanie przeciwko zawodnikowi
z piłką, a jednocześnie był
zdolny do podjęcia działań, jeżeli
piłka znajdzie się w jego strefie
działania. Początkowo nauczanie
prowadzimy na mniejszym polu
z piłką wyrzucaną rękoma, wraz ze zrozumieniem zasad współdziałania
stopniowo możemy
zwiększyć pole i rozpocząć grę
nogami. Ważne jest, by zmiana
ustawienia obrońców odbywała
się w czasie, gdy wykonywane
jest podanie i piłka przemieszcza
się od napastnika do napastnika.
Współdziałanie czwórki
obrońców
Po przekazaniu zasad
współpracy dwójki obrońców,
można przejść do elementów
współpracy podstawowej formacji
obronnej w systemie 1-4-3-3,
czyli czwórki obrońców. W ćwiczeniach
tych kluczową rolę odgrywa
komunikacja. W proces dydaktyczny
powinno wprowadzić się
również bramkarza, by mógł zrozumieć
zasady obrony strefowej
czwórki obrońców. Pomoże mu to
później w prawidłowym kierowaniu
grą formacji defensywnej. Nauczanie
należy rozpocząć od ćwiczeń
z pasywnym przeciwnikiem
w tempie wolnym. Wraz z opanowywaniem
przez zawodników zasad
obrony należy zwiększać tempo
ćwiczeń, wprowadzić aktywnego
przeciwnika i wprowadzić
formę fragmentu gry. Końcowym
etapem w nauczaniu obrony strefowej
czwórki obrońców powinna
być forma gier.
Czynności obronne realizowane przez czwórkę obrońców przeciwko jednemu napastnikowi prowadzącemu piłkę
Napastnik prowadzi piłkę
w osi poprzecznej boiska.
Zadaniem obrońcy jest skrócenie
dystansu do zawodnika
z piłką, gdy ten pojawi się w jego
strefie działania i podjęcie działań
obronnych. Obowiązkiem pozostałych
obrońców jest asekurowanie
działań obrońcy znajdującego
się w pobliżu piłki. Gdy zawodnik
z piłką wyprowadzi ją
poza strefę działań obrońcy, to
ten powinien wycofać się w celu
asekuracji działań partnera. Drogi
obrońców nie powinny krzyżować
się (patrz zdjęcie obok).
W sytuacji, gdy napastnik
prowadzi piłkę w osi pionowej
boiska w kierunku bronionej
bramki, to obrońca, w którego
strefie znajduje się piłka powinien
podjąć działania obronne,
a pozostali partnerzy powinni
asekurować jego grę (patrz zdjęcie obok).
W sytuacji, w której napastnik obróci się plecami do bronionej bramki i prowadzi piłkę w osi pionowej boiska, obrońcy wraz z bramkarzem powinni skrócić pole gry przemieszczając się w kierunku ataku (patrz zdjęcie obok).
Czynności obronne realizowane przez czwórkę obrońców przeciwko czwórce napastników
Podczas podań piłki wykonywanych
w osi poprzecznej
boiska, obrońcy powinni wykonywać
podobne czynności jak
podczas prowadzenia piłki w tym
samym kierunku. Pomimo tego,
że zachowania obrońców są podobne
jak podczas prowadzenia,
to tempo wykonywania działań
obronnych jest o wiele większe.
Dlatego też w metodyce nauczania
działań obronnych początkowo
prowadzone są czynności
przeciwko zawodnikowi prowadzącemu
piłkę, a dopiero później
reakcja obrońców na podania piłki
wykonywane przez przeciwników (patrz zdjęcie obok).
Podczas podań piłki do napastnika
poruszającego się
przed linią obrony, na podanie
powinien zareagować obrońca,
w którego strefie znajduje się
przeciwnik. Zadaniem pozostałych
zawodników jest asekuracja
obrońcy prowadzącego bezpośrednie
działania obronne (patrz zdjęcie obok).
W sytuacji, w której napastnik
ustawiony przed linią
obrony podaje piłkę w kierunku
swojej bramki, obrońcy powinni
wykonać skracanie pola gry przemieszczając
się w stronę bramki
przeciwnika. Wykonując ten manewr
powinni obserwować zawodnika,
do którego podanie jest kierowane.
W chwili, gdy będzie miał
on swobodę wykonania podania
za linię obrony, muszą być przygotowani
na stworzenie głębi (patrz zdjęcie obok).
Cały tekst w magazynie "Trener"
Pobierz magazyn "Trener"!