W piątek w Soczi rozpoczną się 22. Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Rozwój tej imprezy na przestrzeni 90 lat świetnie obrazują liczby – zawody trwają dłużej, kilkakrotnie wzrosła liczba konkurencji i uczestników, a prawa telewizyjne kosztują ponad miliard dolarów.
Różnica jest widoczna gołym okiem – na inauguracyjnych zimowych igrzyskach w
1924 roku wystąpiło 258 sportowców z 16 krajów, którzy walczyli o 16
kompletów medali. Impreza trwała 12 dni, a obsługiwało ją 88 dziennikarzy z
14 państw.
Minęło 90 lat i olimpiada zmieniła się w wielkie przedsięwzięcie
sportowo-marketingowe. Tegoroczna w Soczi będzie pod każdym niemal względem
rekordowa, choć i tak nieco odstaje jeszcze od ”starszego brata”, czyli
igrzysk letnich.
Organizacja ”białej olimpiady” przynosi MKOl 40 procent czteroletnich
dochodów. Nie wiadomo dokładnie, jakie zyski przysporzy Soczi, ale po
igrzyskach w Vancouver (2010) i Londynie (2012) do kasy w Lozannie wpłynęło
ponad 8,05 miliarda dolarów. Zasadniczą część tej sumy zapewnia sprzedaż praw
telewizyjnych. W 1958 roku MKOl dodał do karty olimpijskiej artykuł 49, który
przewidywał, że będą one przekazywane oferentowi proponującemu najlepsze
warunki.
Ich sprzedaż nastąpiła po raz pierwszy przed igrzyskami w Squaw Valley w 1960
roku, a amerykańska sieć CBS zapłaciła za nie 50 tysięcy dolarów. Zawody
relacjonowane były także przez telewizje 18 krajów europejskich. Ówczesny przewodniczący MKOl Amerykanin Avery Brundage nie przewidywał nawet,
jak wielki wpływ na ruch olimpijski wywierać będzie w przyszłości telewizja.
Bagatelizował jej rolę, przypominając, że igrzyska rozwijały się pomyślnie
przez 60 lat bez jej udziału.
Nie przypuszczał zapewne, że nie tylko zasięg telewizyjnych relacji, ale i
kwoty oferowane za prawa transmisji wzrastać będą lawinowo. Od Squaw Valley
do Vancouver stawka wzrosła ponad 25 tysięcy razy. Liczba krajów, które
zakupiły prawa do przekazu, zwiększyła się z 18 do ponad 200.
Soczi, choć na razie nie ma oficjalnych danych, nie poprawi raczej wyniku
Vancouver. Cztery lata temu prawa telewizyjne sprzedano za 1,28 mld dolarów.
Teraz jest pewne, że sieć NBC za możliwość relacjonowania wydarzeń z
rosyjskiego kurortu zapłaciła 963 mln dolarów.
Za twórcę boomu na zimowe igrzyska uchodzi Juan Antonio Samaranch. Gdy
kierował MKOl, czas trwania tych zawodów, głównie na potrzeby telewizji,
rozszerzono do 17 dni, więcej – zrównano z letnią olimpiadą. Innym
spektakularnym ruchem było złamanie czteroletniego rytmu i decyzja o tym, by
rozgrywać igrzyska zimowe i letnie na przemian co dwa lata. Dzięki temu
sponsorzy nie muszą wydawać olbrzymich sum dwa razy do roku i czekać na
następną okazję do olimpijskiego zaistnienia przez cztery lata.
Za kadencji hiszpańskiego barona podwojona została liczba konkurencji, w
których rywalizują sportowcy na zimowych igrzyskach. Jego następca Jacques
Rogge dodał jeszcze 20, w tym tak spektakularne i łakome telewizyjnie kąski,
jak snowboard czy narciarstwo dowolne. W Soczi rozdanych zostanie aż 98
kompletów medali.
Wiele jednak wskazuje, że impet wzrostu dochodowości został nieco wstrzymany.
Soczi to najdroższa zimowa olimpiada w historii, a głosy, że Rosjanie
przesadzili z wydatkami są powszechne. Wydali ponad 40 miliardów dolarów,
prawie cztery razy więcej niż zakładali w 2007 roku, kiedy MKOl przyznał im
prawo organizacji.
Troska o ochronę środowiska oraz nagły wzrost kosztów organizacji sprawiły
m.in. że takie regiony, jak szwajcarska Gryzonia, niemiecka Bawaria ze
stolicą w Monachium czy Sztokholm, choć mocno usportowione, zrezygnowały z
ubiegania się o goszczenie igrzysk w 2022 roku. W wyścigu tym pozostała
natomiast kandydatura polsko-słowacka.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.