W ostatnich latach nowi napastnicy Bayernu nie zawsze idealnie odnajdują się w Monachium. Nadzieją dla Roberta Lewandowskiego jest z pewnością Luca Toni, który w pierwszym sezonie wywalczył z zespołem mistrzostwo i tytuł króla strzelców. Z drugiej strony urodzeni w Polsce napastnicy – Lukas Podolski i Miroslav Klose – swoich początków nie mogą zaliczyć do udanych.
"Lewy" – który w zakończonym w sobotę sezonie Bundesligi z 20 trafieniami wywalczył tytuł króla strzelców – został zaledwie trzecim piłkarzem w historii BVB, który sięgnął po to trofeum. Piłkarze monachijskiego klubu czternastokrotnie sięgali po tę nagrodę. Najwięcej – sześć razy – Gerd Mueller, jednak w obecnym stuleciu sztuka ta udała się zaledwie trzem graczom.
Bayern w tym okresie pozyskał ośmiu napastników. Przed sezonem 2001/02 do klubu trafił Claudio Pizarro, który markę w Niemczech wyrobił sobie świetną grą w Werderze Brema. Peruwiańczyk spełnił oczekiwania – w 30 spotkaniach zdobył 15 bramek. Bardziej zawiódł cały zespół, który sezon zakończył na trzecim miejscu w ligowej tabeli.
Podążyć śladami Makaaya i Toniego
Latem 2003 roku do klubu trafił Roy Makaay z Deportivo La Coruna. Debiutancki sezon Holendra spełnił oczekiwania wszystkich fanów. Choć tytuł króla strzelców sprzątnął mu sprzed nosa niesamowity Ailton, to napastnik Bawarczyków w 32 meczach zdobył 23 bramki. Zespół w ligowej tabeli uplasował się jednak na drugiej pozycji.
Przed sezonem 2006/07 nowym napastnikiem Bayernu został uważany za wielki talent Lukas Podolski. Urodzony w Gliwicach zawodnik w debiutanckim sezonie zaledwie czterokrotnie pokonał bramkarzy rywali w Bundeslidze, a monachijczycy zakończyli rozgrywki dopiero na czwartym miejscu.
W kolejnym sezonie Podolski zdobył pięć bramek, a klub do mistrzostwa poprowadzili nowi snajperzy. Zwłaszcza sprowadzony z Włoch Luca Toni, który w debiutanckim sezonie strzelił 24 gole i wywalczył tytuł króla strzelców Bundesligi. Dziesięć trafień zaliczył urodzony w Gliwicach Miroslav Klose, który do Monachium trafił z Werderu Brema.
"Poldi" i Klose zawiedli?
W kolejnych rozgrywkach były gracz Kaiserslautern powtórzył swój wynik. Podolski znów rozczarował – na listę strzelców wpisał się 6 razy i wkrótce zdecydował się na powrót do FC Koeln. Toni zdobył 14 bramek.
Latem 2009 roku do Monachium trafili wyróżniający się ligowi strzelcy – Ivica Olić i Mario Gomez. Chorwat w premierowej odsłonie zdobył 11 bramek, z kolei niedawny zwycięzca ligi z VfB Stuttgart zaliczył o jedno trafienie mniej. Reprezentant Niemiec oczekiwania spełnił w sezonie 2010/11. W 32 meczach strzelił 28 goli i został ostatnim jak do tej pory królem strzelców Bundesligi w barwach Bayernu. Rok później skończył rozgrywki mając koncie o dwie zdobyte bramki mniej
Wzmocnienia w ataku władze monachijskiego klubu poczyniły przed sezonem 2012/13. Mario Mandżukić i wracający do drużyny Claudio Pizarro powoli zepchnęli Gomeza na margines. Chorwat w 24 meczach zdobył 15 bramek, a Bayern skończył sezon w potrójnej koronie. W obecnych rozgrywkach były gracz Wolfsburga zaliczył o trzy trafienia więcej, jednak na ostatniej prostej przegrał walkę o tytuł króla strzelców z Robertem Lewandowskim.
Taktyka Guardioli przeszkodzi "Lewemu"?
Polskiego napastnika czeka w Monachium wielkie wyzwanie. Wyzwaniem oprócz sporej konkurencji o miejsce w ataku będzie także... styl gry preferowany przez Pepa Guardiolę. Hiszpan często w tym sezonie grał bez snajpera na szpicy, wystawiając tam Thomasa Muellera lub Mario Goetze.
Przypadki nowych napastników Bayernu w ostatnich latach pokazują, że nie ma jednej formuły na odnalezienie się w bawarskich barwach. Można – jak Pizarro i Mandżukić – regularnie trafiając do siatki zostać ulubieńcem kibiców, jednak taka liczba bramek z pewnością nie zadowoli "Lewego" i władz klubu. Można – jak Luca Toni i Roy Makaay – już w pierwszym sezonie rzucić ligę na kolana. Obaj ci zawodnicy przychodzili do Bayernu z innych lig i spore znaczenie w ich przypadku mógł mieć element zaskoczenia obrońców Bundesligi.
Ostatniego wariantu z pewnością nikt w tej chwili nie rozważa, jednak faktem jest, że urodzeni w Polsce napastnicy nie radzili sobie zbyt dobrze w Monachium. Podolski i Klose zostali legendami niemieckiej piłki, ale osiągnęli to głównie za sprawą świetnej gry w reprezentacji Niemiec.
Napastnicy Bayernu sezon po sezonie w Bundeslidze: (pogrubieni debiutanci)
2001/02 – 3. miejsce w lidze Giovane Elber 30-17
Claudio Pizarro 30-15 (przyszedł z Werderu)
Roque Santa Cruz 22-5
Paulo Sergio 23-3 Carsten Jancker 18-0 2002/03 – 1. miejsce w lidze Giovane Elber 33-21 (król strzelców) Claudio Pizarro 31-15 Roque Santa Cruz 14-5 2003/04 - 2. miejsce w lidze
Roy Makaay 33-22 (przyszedł z Deportivo)
Claudio Pizarro 31-11 Roque Santa Cruz 29-5 2004/05 – 1. miejsce w lidze
Roy Makaay 33-22
Claudio Pizarro 23-11 2005/06 – 1. miejsce w lidze
Roy Makaay 31-17
Claudio Pizarro 26-11 2006/07 – 4. miejsce w lidze Roy Makaay 33-16 Claudio Pizarro 33-8 Lukas Podolski 22-4 (przyszedł z FC Koeln) 2007/08 – 1. miejsce w lidze Luca Toni 31-24 (przyszedł z Fiorentiny, król strzelców) Miroslav Klose 27-10 (przyszedł z Werderu)
Lukas Podolski 25-5
2008/09 – 2. miejsce w lidze
Luca Toni 25-14
Miroslav Klose 26-10
Lukas Podolski 24-6 2009/10 – 1. miejsce w lidze
Thomas Mueller 34-13
Ivica Olić 29-11 (przyszedł z HSV Hamburg) Mario Gomez 29-10 (przyszedł z VfB Stuttgart)
Miroslav Klose 25-3
2010/11 – 3. miejsce w lidze Mario Gomez 32-28 (król strzelców) Thomas Mueller 34-12
Miroslav Klose 20-1 Ivica Olić 6-0
2011/12 – 2. miejsce w lidze Mario Gomez 33-26 Thomas Mueller 34-7
Ivica Olić 20-2
2012/13 – 1. miejsce w lidze Mario Mandżukić 24-15 (przyszedł z Vfl Wolsburg) Thomas Mueller 28-13
Mario Gomez 21-11 Claudio Pizarro 20-6 (przyszedł z Werderu)
2013/14 – 1. miejsce w lidze
Mario Mandżukić 29-18
Thomas Mueller 30-14
Claudio Pizarro 16-10
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.