Kibice w Brazylii i Chorwacji odliczają już nie dni, a godziny do rozpoczęcia mistrzostw świata 2014. Ich drużyny zmierzą się w pierwszym meczu grupy A, będącym jednocześnie inauguracją turnieju.
Chorwaci byli drugą reprezentacją, która stawiła się w Brazylii. Przed nimi przylecieli tylko Australijczycy. Goście z Europy zameldowali się w ośrodku w Mata de Sao Joao w regionie Bahia. Ich rywale przygotowują się do pierwszego starcia w położonym w górach Teresopolis.
Poza rozpracowywaniem rywala i przygotowywaniem się na różne scenariusze pierwszego meczu, zespoły na treningach mają też inne, nieprogramowe "atrakcje". Chorwaci budują "team spirit", ćwicząc wspólne śpiewanie hymnu, a Brazylijczycy raz po raz przyjmują na zajęciach młodych gości. Najpierw był to chory chłopiec, który napisał do kadrowiczów specjalny list, a potem inny młody fan, który przechytrzył stewardów i dostał się na trening. Piłkarze nie wyprosili go, tylko spędzili razem kilka chwil i zrobili wspólne zdjęcia.
W tego typu PR-owych zagrywkach przoduje Neymar. Napastnik dobrze pracuje jednak nie tylko nad swoim wizerunkiem, ale też świetnie spisuje się na boisku. Powiódł kolegów do zwycięstwa w sparingach: z Panamą (4:0) i z Serbią (1:0). Canarinhos doskonałą formę prezentują już od długiego czasu. Od początku czerwca 2013 roku zagrali 17 spotkań, a przegrali tylko jedno (0:1 ze Szwajcarią). W pozostałych strzelili 45 goli, stracili zaledwie siedem.
Piłkarze Niko Kovaca też mogą być jednak zadowoleni ze swojej dyspozycji. W obu testach przed turniejem zwyciężali – odpowiednio z Mali 2:1 i z Australią 1:0. Nie będą jednak faworytami starcia z gospodarzem. W historii tylko dwa razy podejmowali Brazylię. W 2005 roku, w meczu towarzyskim, zremisowali u siebie 1:1. Rok później, na mistrzostwach świata w Niemczech, przegrali 0:1.
Również mundialowe doświadczenie przemawia za Brazylijczykami. Każdy kibic futbolu wie, że to najbardziej utytułowana nacja w historii. Z pięcioma tytułami mistrzowskimi ma więcej triumfów niż Chorwacja w ogóle występów na mundialu. Kadra występująca w strojach w charakterystyczną czerwono-białą kratę zagrała w finałach tylko trzykrotnie, ale raz (w 1998 roku) znalazła się nawet na podium.
Na koniec rzućmy okiem na liczby. 15 – tyle pozycji w rankingu FIFA dzieli obie ekipy. Brazylijczycy zajmują 3., Chorwaci 18. miejsce. 274 – taka jest różnica w rynkowej wartości rywali. Cała, 23-osobowa kadra Canarinhos wyceniana jest na 467,5 mln – Chorwaci na 193,25 mln euro. Zespół z Europy jest za to młodszy. 27,2 – to jego średnia wieku. Każdy Brazylijczyk jest średnio starszy o 1,2 roku. 14 – tylu piłkarzy z kadry Scolariego grało w tym sezonie w Lidze Mistrzów. Wśród Chorwatów jest tylko pięciu takich graczy. Są oni za to bardziej doświadczeni w narodowych barwach. Każdy z powołanych rozegrał już średnio 40 meczów w reprezentacji. U gospodarzy mundialu ta liczba jest mniejsza o 10 meczów.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.