– W tym roku Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie wykryła już 31 przypadków dopingu u polskich sportowców – poinformował jej przewodniczący prof. Jerzy Smorawiński.
Można się jednak spodziewać, że do końca roku będzie ich więcej. Aktualnie są
bowiem nadal prowadzone badania i do komisji docierają już pierwsze sygnały o
pozytywnych wynikach.
– Obawiam się, że dojdziemy do naszej rocznej normy, około 50 udowodnionych
przypadków. Ostateczne wyniki 2014 roku poznamy w drugiej połowie stycznia,
gdy zostaną wykonane wszystkie badania z końca grudnia – dodał Smorawiński.
Minister Sportu i Turystyki Andrzej Biernat, który w środę uczestniczył w
posiedzeniu komisji, na którym podsumowano jej roczną działalność, wysoko
ocenił prace całego zespołu. Przeprowadzono badania około trzech tysięcy
próbek, wyniki pozytywne kształtują się na poziomie od 1 do 1,5 procent.
Rosnącym problemem są pojawiające się w odżywkach substancje pobudzające,
generalnie zabronione. To m.in. metyloksantyny, szczególnie groźne dla
zdrowia.
– Komisja, oprócz prowadzenia badań, wypełnia również bardzo ważną rolę
wychowawczą i edukacyjną. Problem dopingu narasta, naszym zadaniem jest walka
z nim, uchronienie młodych ludzi od kontaktu z zabronionymi środkami. Mam
nadzieję, że efekty tej pracy będą coraz bardziej widoczne, resort otacza ją
opieką, finansuje i wyposaża w niezbędne urządzenia badawcze wymagane przez
Światową Agencję Antydopingową (WADA) – powiedział szef resortu sportu.
Ważnym zadaniem komisji jest wdrażanie nowych zasad światowego kodeksu
antydopingowego, które będą systematycznie wchodziły w życie od 1 stycznia
2015 roku. Jedną z nowych regulacji jest podwyższenie zagrożenia za pierwszy,
wykryty przypadek dopingu z dwóch do czterech lat.
Generalnie nowelizacja znacznie zaostrzy kary dyscyplinarne, będzie bardzo
niewiele możliwości ich łagodzenia. Dotychczas niektóre związki sportowe dość
ulgowo podchodziły do tej kwestii, co często spotykało się z ostrą reakcją
WADA.
Aby takich sytuacji uniknąć, komisja wystąpiła do polskich związków
sportowych z propozycją utworzenia wspólnego panelu dyscyplinarnego, którego
celem byłoby zapobieżenie zewnętrznej interwencji WADA i nakładaniu przez nią
kar dyscyplinarnych na związki.
Ustalenia w zapisach panelu – potwierdzone przez uprawnionych przedstawicieli
związków – nakładałyby na wszystkich jednolite kary dyscyplinarne, zgodne z
zaleceniami WADA. Na razie jednak propozycja nie spotkała się z pełną
akceptacją, kilka związków jest za, kilka się nadal zastanawia, a dwa –
Polski Związek Piłki Nożnej i Polski Związek Podnoszenia Ciężarów wstępnie
nie wyraziły zainteresowania.
– Proces nie jest zakończony, mam nadzieję, że uda się jednak wszystkich
przekonać. Rozumiemy stanowisko związków, które chcą być samodzielne. Ale gdy
dojdziemy do porozumienia, wszystkim będzie łatwiej – wyjaśnił
przewodniczący komisji.
Obecnie w polskim laboratorium antydopingowym, jednym z 32 na świecie
posiadającym akredytację WADA, trwa audyt. Żadnych błędów nie znaleziono,
jest pewne, że akredytacja zostanie przedłużona.
Potwierdzeniem wysokiej oceny przez WADA pracy krajowej Komisji do Zwalczania
Dopingu w Sporcie będzie prawdopodobnie we wrześniu 2015 roku posiedzenie
komitetu wykonawczego WADA w Warszawie. Taka oferta została już złożona i
jest wstępnie zaakceptowana.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.