| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Stanisław Czerczesow został we wtorek nowym trenerem Legii Warszawa. Na tym stanowisku zastąpił zwolnionego w niedzielę Henninga Berga. Rosjanina od początku czeka sporo pracy. Oto najważniejsze kwestie, którymi będzie się musiał zająć.
1. Zwycięstwa, zwycięstwa i jeszcze raz zwycięstwa
Proste, ale jednocześnie najtrudniejsze. Legia w tym sezonie w Ekstraklasie wygrała zaledwie cztery spotkania. Do prowadzącego w tabeli Piasta Gliwice traci już 10 punktów. Słabo, biorąc pod uwagę budżet klubu i priorytety. Bo przecież odzyskanie mistrzostwa Polski na stulecie klubu to cel nadrzędny.
Terminarz sprzyja nowemu szkoleniowcowi. Dwie najbliższe kolejki warszawianie rozegrają na swoim stadionie. Już w następną niedzielę będą mogli przeskoczyć w tabeli Cracovię. Tydzień później na Łazienkowską przyjedzie będący w jeszcze większym kryzysie Lech Poznań. Jeśli nowy szkoleniowiec pokona Kolejorza, może z miejsca zdobyć spory kredyt zaufania.
2. Sprowadzenie piłkarzy na ziemię
Berg zaszczepił w legionistach gen zwycięstwa, ale na pewno nie przewidział efektów ubocznych. Wielu z nich już poczuło, że "odjechali" reszcie ligi. Co więcej, trener nie wyprowadzał ich z błędu. Słabe, czasem kompromitujące występy, tłumaczył brakiem szczęścia. Zaklinał rzeczywistość, którą widzieli wszyscy dookoła, łącznie z kibicami i działaczami. Pryzmat różowych okularów w dużej mierze pozbawił go posady.
Kumulacją tych emocji był finał Pucharu Polski i to, co wydarzyło się w strefie mieszanej. Piłkarze zignorowali dziennikarzy, którzy przecież słusznie krytykowali ich za przeciętną postawę. Czerczesow będzie musiał uświadomić zawodnikom, że na status gwiazd muszą jeszcze długo pracować.
3. Zmiana systemu gry
Norweg wprowadził kilka innowacji, a znakiem firmowym jego taktyki było ustawienie z "odwróconymi" skrzydłowymi. Na początku działało to rewelacyjnie, ale później stało się czytelne. Wszyscy rywale doskonale wiedzieli, że Michał Kucharczyk i Michał Żyro, zamiast dośrodkowania, będą próbowali zejść do środka, w celu oddania strzału.
To tylko jeden z przykładów. Berg w swoich schematach był do bólu konsekwentny, co kosztowało jego zespół utratę wielu cennych punktów. Legia musi też poprawić się w ataku pozycyjnym. Nie bez przyczyny lepiej wyglądała w Lidze Europejskiej, gdzie miała więcej okazji do kontrataków. Na swoim podwórku to głównie ona rozgrywa piłkę.
4. Znalezienie lidera
Sprzedaż Miroslava Radovicia okazała się punktem zwrotnym w legijnej karierze Berga. Drużyna straciła centralną postać zarówno na boisku, jak i w szatni. Charakteru takim piłkarzom jak Dusan Kuciak czy Jakub Rzeźniczak odmówić nie można, ale oni w trudnych momentach nie wezmą na siebie odpowiedzialności za wynik.
Być może nowym przywódcą okaże się... Czerczesow. Rosjanin znany jest z wyrazistej osobowości, nieustępliwości i żelaznej dyscypliny. Jeśli swoimi metodami będzie w stanie przekonać do siebie piłkarzy i zdobędzie ich zaufanie, to może odnieść sukces.
5. Odbudowanie Dudy
Zadanie, które poniekąd wiąże się z poprzednim punktem. Słowak to w końcu jeden z największych talentów w Ekstraklasie. Z pewnością ma potencjał, by stać się jej najlepszym zawodnikiem. Tyle że w ostatnich miesiącach kompletnie się pogubił i ostatnio nie jest nawet zawodnikiem pierwszego składu.
Duda w wysokiej formie to nie tylko korzyść na boisku, ale również w klubowej kasie. Na ten moment osiem milionów euro, jakie Legia chciała za transfer pomocnika od Interu Mediolan, brzmi jak science fiction. Odbudowanie młodego rozgrywającego może okazać się jednym z największych sukcesów Czerczesowa.
6. Zbudowanie relacji z dyrektorem sportowym
Tajemnicą poliszynela jest, że jednym z największych przeciwników Berga w Legii stał się w ostatnim okresie jego urzędowania Michał Żewłakow. Wzajemną niechęć można było wyczuć po jednym z wywiadów, w którym dyrektor sportowy klubu otwarcie przyznał, że nie rozumie wielu decyzji personalnych szkoleniowca.
Przy Łazienkowskiej na pewno mają pewną koncepcję współpracy obu panów. Pytanie, jak będzie ona wyglądała w praktyce. Czerczesow w poprzednich miejscach pracy nie dawał sobie wejść na głowę, niezależność była dla niego najważniejsza. A Żewłakow również lubi mieć wpływ na kształt zespołu...
7. Wprowadzenie młodzieży
Oczko w głowie właściciela – Dariusza Mioduskiego. Bergowi udało się to zrobić tylko w niewielkim stopniu. Krystiana Bielika szybko sprzedano do Arsenalu. Do pierwszej drużyny pukał Adrian Ryczkowski, ale nie został jej znaczącą postacią. To samo można napisać o Robercie Bartczaku. Dopiero pod koniec pracy Norwega zaczął przebijać się Rafał Makowski, jednak w dużej mierze z konieczności, spowodowanej licznymi kontuzjami.
Drużyny juniorskie Legii należą do ścisłej czołówki w kraju. Jednej z nich udało się po raz pierwszy w historii awansować do młodzieżowej Ligi Mistrzów. A mimo to Lech pod tym względem zawstydza klub ze stolicy. Jeśli ten chce podążać ścieżkami FC Basel czy FC Porto, musi zacząć czerpać z akademii pełnymi garściami.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.