{{title}}
{{#author}} {{author.name}} / {{/author}} {{#image}}{{{lead}}}
{{#text_paragraph_standard}} {{#link}}Czytaj też:
{{link.title}}
{{{text}}}
{{#citation}}{{{citation.text}}}
Legutko i Antoszewski wygrali wyścigi na Lausitzringu
Nad ranem w okolicach Lausitzringu spadł drobny deszcz, ale zanim wyścigowe Kia Picanto pojawiły się na torze, większość trasy była już sucha. Mechanicy nie musieli ani na szybko wprowadzać zmian w ustawieniach wyścigowych Kia Picanto, ani naprędce – tuż przed wyjazdem aut na tor – zmieniać kół na takie, na których są założone opony przystosowane do jazdy po mokrej nawierzchni. Najwięcej śladu po deszczu pozostało w okolicach pól startowych. Zawodnicy, którzy ruszali do wyścigu z pól zlokalizowanych po lewej stronie toru, ustawili Picanto na wilgotnej nawierzchni. Prawa, zewnętrzna część toru, przez którą przebiega linia wyścigowa, była sucha.
Gdy zgasły czerwone światła, z pierwszej linii idealnie ruszyli Albert Legutko i Paweł Wysmyk, którzy w takiej kolejności wjechali w pierwszy zakręt. Karol Urbaniak, ruszający z 5. pozycji, za jednym zamachem wyprzedził Kamila Serafina oraz Jana Antoszewskiego i błyskawicznie awansował na 3. miejsce. Do połowy stawki przez pierwszy zakręt zawodnicy przejechali gęsiego i bez problemów. Ta sztuka nie udała się jedynie Bartoszowi Paziewskiemu, ruszającemu do wyścigu z 9. pola startowego. Jego Picanto, uderzone przez samochód Przemysława Pytlaka, wykonało efektowny piruet, ale pozostało na torze.
14-latek –
najmłodszy zawodnik w stawce – momentalnie wrócił do jazdy i dołączył do
peletonu na 15. pozycji. Już po wyścigu, na podstawie zarejestrowanych
on-boardów, sędziowie uznali, że kontakt obydwu aut był niepotrzebny i
można go był uniknąć, dlatego Przemysław Pytlak został ukarany
doliczeniem 25 karnych sekund do czasu wyścigu.
Na początku okrążenia numer 3 Katarzyna Sakowska zbyt mocno opóźniła
hamowanie przed pierwszym zakrętem i uderzyła w tył Picanto prowadzonego
przez Marcina Ganowskiego. On pojechał dalej, ona – niestety –
zatrzymała samochód na trawie i nie ukończyła wyścigu.
Podczas gdy Albert Legutko powoli, ale systematycznie odjeżdżał rywalom,
za jego plecami aż pięciu zawodników walczyło o pozycję numer 2.
Tej
grupie przewodził Paweł Wysmyk, tuż za nim jechali Karol Urbaniak, Jan
Antoszewski, Kamil Serafin i Damian Litwinowicz. W drugiej połowie
stawki szalał Bartosz Paziewski, który na każdym okrążeniu mijał jednego
zawodnika. Gdy wspiął się na 10. miejsce, doszło do groźnie
wyglądającego wypadku między jego Picanto i samochodem prowadzonym przez
Aleksandra Olejniczaka. Czarne Picanto Paziewskiego zatrzymało się na
lewym boku.
Na tor wyjechały samochód bezpieczeństwa, auto
pomocy technicznej i karetka pogotowia. Na szczęście, zawodnikowi nic
się nie stało. Od okrążenia numer 8 aż do końca wyścigu zawodnicy
podróżowali w procesji za Safety Car’em. Jako pierwszy linię mety minął
Albert Legutko, za nim – Paweł Wysmyk i Karol Urbaniak.
Krzysztof Tobiasz, szef ekipy obsługującej samochód Bartosza
Paziewskiego, która już raz podczas tego weekendu – po dachowaniu w
czasie piątkowych treningów – odbudowywała Picanto z numerem 88, podjął
wyzwanie i bez wahania przystąpił do kolejnej odbudowy zniszczonego
auta. Udało się i 14-latek mógł wystartować w drugim wyścigu.
Zgodnie z zapowiedziami meteorologów tuż przed startem drugiego
wyścigu zaczął padać deszcz. Dyrektor zawodów zarządził lotny start. Po
wykonaniu okrążenia formującego za Safety Car’em sznur wyścigowych Kia
Picanto nie zatrzymał się na polach startowych, lecz jechał dalej. Na
mokrej nawierzchni kapitalnie radził sobie lider klasyfikacji i
zwycięzca wszystkich dotychczasowych wyścigów w tym sezonie KIA LOTOS
RACE – Karol Urbaniak. Po pierwszym okrążeniu awansował z 4. miejsca na
pierwsze i mocno odjechał rywalom. O drugie miejsce walczyli Kamil
Serafin i Jan Antoszewski. Ten drugi jechał jak nawiedzony i już na
początku czwartego kółka był na tyle blisko Urbaniaka, że postanowił go
zaatakować. Mistrz Polski nie bronił się zaciekle i musiał uznać
wyższość świetnie radzącego sobie na mokrej nawierzchni ambitnego
15-latka.
Od tej pory z każdym okrążeniem Jan Antoszewski w
szybkim tempie oddalał się od Karola Urbaniaka i reszty zawodników. Od
połowy wyścigu wszystko w czołówce wydawało się poukładane. Zdecydowanie
prowadził Jan Antoszewski, daleko za nim podróżował Karol Urbaniak,
potem Damian Litwinowicz i, ścigający go zaciekle, Albert Legutko. W
takiej kolejności pierwszych czterech zawodników osiągnęło metę drugiego
wyścigu, przy czym przewaga Antoszewskiego nad Urbaniakiem wyniosła aż
15 s, a Urbaniaka nad Litwinowiczem – niecałe 7 s.
KIA LOTOS RACE 2016 – LAUSITZRING
Pierwszy wyścig:
1. Albert Legutko
2. Paweł Wysmyk +1.207
3. Karol Urbaniak +1.634
4. Jan Antoszewski +1.913
5. Damian Litwinowicz +2.388
Drugi wyścig:
1. Jan Antoszewski
2. Karol Urbaniak +15.310
3. Damian Litwinowicz +22.030
4. Albert Legutko +24.340
5. Kamil Serafin +36.411
Klasyfikacja generalna (po 4 z 6 rund):
1. Karol Urbaniak 571 punktów
2. Albert Legutko 523
3. Paweł Wysmyk 469
4. Damian Litwinowicz 457
5. Kamil Serafin 434
6. Jan Antoszewski 419
7. Max Guenther 380
8. Tomasz Magdziarz 378
9. Max Zschuppe 349
10. Aleksander Olejniczak 328