| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Po odpadnięciu Piasta Gliwice w europejskich pucharach pozostały dwa polskie kluby – Legia Warszawa i Zagłębie Lubin. To piłkarze mistrza Polski oraz brązowego medalisty poprzedniego sezonu będą walczyć o punkty do rankingu UEFA. Na razie, wraz z początkiem sezonu, spadliśmy z 18. miejsca na 22.
To jednak nie konsekwencja słabych rezultatów Cracovii oraz Piasta (te przyjdą później), ale przepisów UEFA, która do rankingu lig zalicza cztery poprzednie sezony oraz ten, który trwa obecnie.
Polska straciła zatem punkty z rozgrywek 2011/2012, które były dla nas bardzo udane. Zarówno Legia Warszawa, jak Wisła Kraków grały wtedy w fazie grupowej Ligi Europejskiej. Co więcej, oba kluby awansowały do 1/16 finału.
Współczynnik wyliczany jest przez UEFA w bardzo prosty sposób. Za każde zwycięstwo oraz remis przyznawane są punkty, które później dzieli się przez liczbę drużyn, jaką dany kraj może wystawić w europejskich pucharów. Dodatkowo, przyznaje się premie za wejście do faz grupowych Ligi Mistrzów i Ligi Europejskiej.
Każdy nawet najmniejszy awans w rankingu będzie skutkował późniejszym rozpoczynaniem rund kwalifikacyjnych do europejskich pucharów. Obecnie dwa polskie kluby zmuszone są grać w Lidze Europejskiej już od pierwszej rundy eliminacji.
Prawdziwym przełomem byłby jednak dopiero awans na piętnaste miejsce. Dałoby to możliwość uczestnictwa aż dwóm zespołom z Lotto Ekstraklasy w kwalifikacjach do Ligi Mistrzów.
Kilkanaście miesięcy temu powstał #projekt2019. Według wyliczeń, gdyby w najbliższych sezonach polskie kluby zdobywały około pięciu punktów w każdych rozgrywkach, to w sezonie 2019/2020 zakładany cel (dwa zespoły w eliminacjach Ligi Mistrzów) byłby realny do osiągnięcia.
Jednak życie brutalnie weryfikuje założenia. W czterech poprzednich sezonach tylko raz udało się nam przekroczyć barierę pięciu oczek. Było to w poprzednim sezonie, gdy mieliśmy dwa (Legię Warszawa oraz Lecha Poznań) zespoły w fazie grupowej Ligi Europejskiej. Wcześniej zdobywaliśmy odpowiednio 2,500, 3,125, 4,750 punktów.
W obecnych rozgrywkach, po porażkach Piasta Gliwice oraz Cracovii nasza sytuacja również nie wygląda zbyt dobrze. Uzbieraliśmy na razie tylko jeden punkt. Zdecydowana większość lig, które są przed nami uzyskała ich więcej. Musimy również patrzeć za plecy – gonią nas Szkocja oraz Azerbejdżan, które zdobyły po 1,875 punktów.
Żeby realnie myśleć o awansie potrzebujemy przynajmniej jednej, a najlepiej dwóch drużyn w fazie grupowej Ligi Europejskiej. Oczywiście ewentualny awans do Ligi Mistrzów też bardzo pozytywnie wpłynąłby na polski ranking. Zatem zarówno Legia Warszawa w meczach z Trencinem, jak i Zagłębie Lubin w spotkaniach z SonderyjskE będą walczyły nie tylko o własne cele, ale również o polepszenie sytuacji polskich drużyn w europejskich pucharach.
Do zajmującej wymarzone piętnaste miejsce Chorwacji tracimy obecnie pięć punktów.
2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | Razem | |
---|---|---|---|---|---|---|
15. Chorwacja | 4,375 | 4,375 | 6,875 | 4,500 | 1,750 | 21,875 |
16. Rumunia | 6,800 | 6,875 | 5,125 | 2,250 | 0,100 | 21,150 |
17. Austria | 2,250 | 7,800 | 4,125 | 3,800 | 1,875 | 19,850 |
18. Białoruś | 4,500 | 1,750 | 5,500 | 5,125 | 2,375 | 19,250 |
19. Szwecja | 5,125 | 3,200 | 3,900 | 4,750 | 2,250 | 19,225 |
20. Norwegia | 4,900 | 2,600 | 2,200 | 7,250 | 1,125 | 18,075 |
21. Dania | 3,300 | 3,800 | 2,900 | 5,500 | 2,500 | 18,000 |
22. Polska | 2,500 | 3,125 | 4,750 | 5,500 | 1,000 | 16,875 |
23. Szkocja | 4,300 | 3,250 | 4,000 | 3,000 | 1,875 | 16,425 |
24. Azerbejdżan | 3,000 | 2,500 | 3,625 | 4,375 | 1,875 | 15,375 |
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (938 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Przetwarzamy Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.