Baseball/softball, karate, skateboarding, surfing i wspinaczka sportowa – to dyscypliny, które dołączyły do programu igrzysk w Tokio w 2020 roku. Taką decyzję podjęli członkowie Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego podczas 129. sesji plenarnej w Rio de Janeiro.
Media podkreślają, że taki wybór ma przyciągnąć młodszą widownię. W ramach programu "Agenda 2020", miasto-organizator mogło zaproponować nowe dyscypliny w oparciu o popularność sportu w danym kraju – tak aby zwiększyć zainteresowanie lokalnej społeczności. Tokijski komitet zaproponował wspomniane pięć dyscyplin, a Olimpijska Komisja Programowa określiła w swoim raporcie wymienione sporty jako "dynamiczny i ekscytujący pakiet", który "obejmuje zarówno tradycyjne, jak i wschodzące, skoncentrowane na młodych wydarzenia – popularne zarówno w Japonii, jak i za granicą".
Z nowych dyscyplin Polacy największe sukcesy odnoszą w ostatnich latach we wspinaczce, stając na podiach mistrzostw globu i zawodów Pucharu Świata.
– Przez cały dzień poprzedzający decyzję MKOl czułem dreszczyk emocji. Jestem przekonany, że podobne emocje odczuwało całe środowisko wspinaczkowe na świecie. W końcu to ogromna nobilitacja dla wspinania sportowego i satysfakcja dla ludzi z IFSC, którzy z wielką determinacją promowali tą dziedzinę. Wchodzimy do innej, wyższej ligi. Wiem też, że gdy euforia wywołana decyzją MKOl opadnie, zacznie się ciężka praca koncepcyjna, organizacyjna oraz trenerska nad przygotowaniami do roku 2020. Mamy poważne szanse na medale olimpijskie, myślę tu o wspinaniu na czas, i tej szansy nie możemy zmarnować – skomentował prezes Polskiego Związku Alpinizmu Piotr Pustelnik.
Intensywne działania nad wprowadzeniem wspinaczki do programu igrzysk rozpoczęły się wraz z powstaniem międzynarodowej federacji IFSC w roku 2007 – jednak historia rozgrywania zawodów sięga lat 40-tych minionego wieku, a pierwsza impreza w formacie obecnie znanym odbyła się w Bardonecchia, koło Turynu w 1985 roku.
Od roku 1989 rozgrywany jest corocznie cykl Pucharu Świata, a dwa lata później przeprowadzono pierwsze mistrzostwa świata. Po wydzieleniu wspinaczki sportowej ze struktur UIAA (Międzynarodowa Federacja Związków Alpinistycznych), nowa federacja rozpoczęła proces wejścia do ruchu olimpijskiego. MKOl uznał sport w roku 2010, a już trzy lata później wspinaczka znalazła się na liście potencjalnych dyscyplin do wprowadzenia do programu igrzysk.
Zawody we wspinaczce sportowej odbywają się w trzech konkurencjach:
– prowadzenie, w którym na kilkunastometrowej sztucznej ścianie ułożona jest droga – zwycięzcą rywalizacji jest zawodnik, który wyjdzie jak najwyżej. Asekuracja odbywa się za pomocą dynamicznej liny, która pochłania energię po odpadnięciu od ściany;
– wspinaczka na czas, tu o klasyfikacji decyduje czas pokonania 15-metrowej ściany; runda finałowa rozgrywana jest systemem pucharowym (KO). Obecnie wszystkie zawody odbywają się na takich samych ścianach o określonych parametrach, dzięki czemu możliwe jest odnotowywanie rekordów - najszybsi zawodnicy pokonują dystans poniżej 6 sekund;
– bouldering to wspinaczka na niskich, kilkumetrowych konstrukcjach; o wyniku decyduje ukończenie w jak najmniejszej liczbie prób na czterech-pięciu krótkich drogach. Zawodnicy wspinają się nad materacami asekuracyjnymi.
W programie olimpijskim wspinaczka sportowa będzie rozgrywana jako połączenie trzech konkurencji, w których rywalizować będzie po 20 zawodniczek i zawodników. Szczegóły kwalifikacji zostaną dopiero określone.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.