Willy Caballero w bramce, Aleksandr Kolarov na środku obrony, a Gael Clichy i Bacary Sagna w roli pomocników? Choć Pep Guardiola jest w Manchesterze dość krótko, zdążył już odcisnąć piętno na grze The Citizens. Najboleśniej przekonał się o tym Joe Hart.
– Czasami nawet świnie potrafią latać – śmiał się angielski bramkarz tuż po wygranym 1:0 meczu ze Steauą Bukareszt w eliminacjach Ligi Mistrzów. To reakcja na przedstawione przez dziennikarzy statystyki, według których wszystkie siedem podań Harta w tym spotkaniu było celnych.
Był to jednak śmiech przez łzy. 29-letni bramkarz reprezentacji Anglii niedługo potem pożegnał się bowiem z kibicami, dając jasno do zrozumienia, że jego dni na Etihad Stadium dobiegają końca. Guardiola woli Claudio Bravo, za którego zapłacono Barcelonie prawie 20 milionów funtów.
Pierwszy rozgrywający
Kiedy Guardiola przejmował stery w Barcelonie i rewolucjonizował futbol, z podziwem i uwagą spoglądało się przede wszystkim w stronę środka pola. Sergio Busquets, Xavi Hernandez i Andres Iniesta rozkwitli przy hiszpańskim szkoleniowcu, który – z uwagi na swoje piłkarskie doświadczenia – jak nikt rozumiał ich rolę i wartość dla zespołu. Sam wielokrotnie podkreślał zresztą, że gdyby mógł, w pierwszym składzie wystawiałby właśnie jedenastu środkowych pomocników.
I choć futbolowe realia (jeszcze?) na wprowadzanie tak szalonych koncepcji nie pozwalają, Guardiola robi wszystko, by tworzone na jego modłę zespoły o ów “ideał” ocierały się możliwie najmocniej. Korzysta tu z filozofii przekazywanych mu w przeszłości m.in. przez Johana Cruyffa, dla którego bramkarz zawsze pełnił rolę “pierwszego rozgrywającego”. Holender, który w swojej karierze podjął wiele kontrowersyjnych decyzji, nie miał problemów z odstawianiem bramkarzy lepszych, bardziej utalentowanych w sztuce czysto bramkarskiej, na rzecz tych, którzy gwarantowali mu lepsze rozegranie piłki. Nie zawahał się i Guardiola.
Czy Hart to bramkarz lepszy od Bravo w jakimkolwiek aspekcie – kwestia dyskusyjna. A czy Bravo jest w czymś od Harta lepszy? Statystyki z zeszłego sezonu nie pozostawiają wątpliwości…
Oczywiście trzeba brać pod uwagę styl obu zespołów, okoliczności i rozgrywki, w których uczestniczyli. Być może Joe Hart w Barcelonie radziłby sobie podobnie jak Bravo w ostatnim sezonie, ale skoro Guardiola uznał, że najpewniej by tak nie było, to nie wypada mu nie wierzyć. Tym bardziej, że wydał na Chilijczyka kilkanaście milionów funtów, a odsunięciem Anglika podpadł sporej grupie kibiców.
Zakaz wykopywania
Przyzwyczajony do współpracy z Manuelem Neuerem, Guardiola musiał łapać się za głowę, gdy prześledził nawyki Harta. Anglik tylko w zeszłym sezonie wznawiał grę długim wykopem aż 352 razy. Neuer? 224. Claudio Bravo — 142. Transfer skrojony na miarę.
Nade wszystko: Neuer i Bravo zagrywali bardzo celnie. Niemcowi w zeszłym sezonie wyszło 898 podań – to więcej niż któremukolwiek z czterech defensorów mistrza Anglii, zespołu Leicester City. Najbliżej był Christian Fuchs (854). Danny Simpson (622), Wes Morgan (609) i Robert Huth (580) zostali natomiast daleko w tyle. Joe Hartowi sztuka ta udała się 379 razy – za mało, by zaimponować wymagającemu Hiszpanowi.
Co dalej z Anglikiem? Najpewniej czeka go roczne wypożyczenie do Sevilli lub Evertonu – tak przynajmniej twierdzą media na Wyspach. Do Manchesteru City, przynajmniej dopóki rządzi tam Guardiola, raczej już jednak nie wróci…
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.