Zdobycie piłkarskiego mistrzostwa Europy w lipcu br. przez reprezentację Portugalii zapewniło gospodarce tego kraju ponad 600 mln euro. Kolejne tysiące euro spodziewane są w najbliższych miesiącach.
Z badania Wyższej Szkoły Marketingu w Lizbonie (IPAM) wynika, że najwięcej pieniędzy tegoroczne Euro przyniosło w Portugalii handlowi detalicznemu oraz gastronomii. Zyskały zarówno bary, kawiarnie, jak i restauracje.
– Z łącznej kwoty 609 mln euro, jaka jeszcze w trakcie trwania mistrzostw trafiła do portugalskiej gospodarki, znaczące środki zainkasowały lokale gastronomiczne wyposażone w ekrany z transmisjami meczów. W tej grupie wyróżniają się szczególnie placówki posiadające ogródki restauracyjne – poinformował Daniel Sa, dyrektor wykonawczy IPAM.
W ocenie analityków stołecznej uczelni jeszcze w trakcie fazy grupowej Euro portugalska gospodarka zarobiła na turnieju 438 mln euro.
Wpływ Euro na ekonomię Portugalii ma zdaniem ekonomistów trwać jeszcze przez kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Jednym największych beneficjentów sukcesu będzie Portugalska Federacja Piłki Nożnej (FPF), która poprzez zwycięstwo ekipy Fernando Santosa zapewniła sobie udział w dużym turnieju, jakim jest Puchar Konfederacji. Kolejne środki trafią na konto FPF z racji premii od sponsorów za wygranie ME.
– Z wieloma z nich federacja przedłuży prawdopodobnie umowy o sponsoringu. Będą one lukratywniejsze. Poza tym, należy oczekiwać na nowe firmy, które będą chciały zostać sponsorami kadry – dodał Daniel Sa.
Tymczasem według raportu firmy Cision, specjalizującej się w badaniu rynku medialnego, na wygranej reprezentacji Portugalii zyskało szczególnie jej dziewięciu głównych sponsorów, którzy, wzmacniając swój wizerunek, na sukcesie piłkarskim zarobili co najmniej 117 mln euro.
W opinii Pedro Dionisio, dyrektora studiów z zarządzania i marketingu na lizbońskim uniwersytecie ISCTE, wygranie Euro podniosło też poziom zaufania konsumentów w Portugalii, a także jej byłych koloniach.
– Sukces podopiecznych Santosa stworzył wyjątkowe zbliżenie i sympatię do naszego kraju u osób mówiących w języku portugalskim, a więc ponad 220 milionów mieszkańców krajów takich jak Angola, Mozambik, czy Brazylia, a także naszych emigrantów rozsianych po całym świecie – odnotował Pedro Dionisio.
Eksperci wskazują, że niektórzy turyści zdecydowali się spędzić swój tegoroczny urlop w Portugalii właśnie z uwagi na sukces tego kraju w Euro. Przedstawiciele operatora międzynarodowej wyszukiwarki Hostelworld ujawnili, że w czasie turnieju poszukiwanie noclegu w tym iberyjskim kraju zwiększyło się o 9 proc. Z kolei 10 lipca, czyli w dniu wygranego przez ekipę Santosa finału, wzrosło o 24 proc.
0 - 3
Haiti
2 - 2
Dominikana
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.