Największe kluby co jakiś czas zmieniają herby na "bardziej nowoczesne" – do tego kibice zdążyli się już przyzwyczaić. Ale zmiana, której dokonał właśnie Juventus, jest dużo bardziej drastyczna. Na włoski klub spadła lawina krytyki. Spróbujmy jednak spojrzeć dalej niż tylko na tę brzydką literę "J"...
"Nieważne jak mówią, ważne by mówili" – najwyraźniej szefowie
Starej Damy wyszli z tego założenia. I osiągnęli cel. W
poniedziałkowy wieczór i wtorkowy poranek na Twitterze nie pisało
się właściwie o niczym innym, tylko o Juventusie i jego radykalnej
zmianie herbu. Nie ma chyba kibica, który nie zobaczyłby tego
nowego tworu. Ziarno zostało zasiane.
A że mało komu nowe logo się podoba, to inna sprawa. Kibice Juve
są wściekli, a fani innych drużyn (a nawet inne kluby) wykorzystują
tę okazję, by zebrać nieco "lajków" w social media.
Tak właśnie umiera historia... pic.twitter.com/DA3Gig7OQT
— Damian Bednarz (@d_bednarz) 16 stycznia 2017
.@juventusfcen That
one would look even better 😊https://t.co/LDGQaFVVHr— Jagiellonia (@Jagiellonia1920) 16 stycznia 2017
Amatorzy... 😉 #juventus #2beJuventus #minimalizm pic.twitter.com/CJ9AV4LjGU
— Łódzki Klub Sportowy (@LKS_Lodz) 16 stycznia 2017
Ale przecież Juventus to nie pierwszy, rozpoznawalny na świecie
klub, który postanowił odświeżyć herb dla celów marketingowych.
W grudniu to samo zrobiło Atletico. Zmiana, która będzie
obowiązywać od nowego sezonu, nie jest jednak aż tak drastyczna
jak w przypadku Juve.
The badge will evolve for the 2017/18 season. #HistoryAndFuture pic.twitter.com/VsbnABbX5j< /p>— Atleti English (@atletienglish) 9 grudnia 2016
Całkiem niedawno nowe logo prezentowały też m.in. PSG, Monaco,
Manchester City, Everton, West Ham i Inter Mediolan, a
kosmetyczne zmiany dotknęły też herb Manchesteru United.
Zazwyczaj tym zmianom towarzyszą sprzeciwy kibiców. I niemal
zawsze szefowie klubów nic sobie z tych protestów nie robią. Liczy
się marketing, nowoczesność i promocja klubu jako marki na
nowych rynkach. Często pod przykrywką "powrotu do tradycyjnego
herbu".
Manchester City confirm new club crest. Do you like it? pic.twitter.com/m7SX7dhx8w
— Scores & Video (@ScoresVideo) 26 grudnia 2015
I znowu – nikt z wyżej wymienionych nie odważył się na taką rewolucję jak Juventus. Pomińmy jednak podrażnione poczucie estetyki kibiców i pomyślmy o pieniądzach. Może wtedy zauważymy, że Andrea Agnelli i jego ludzie po prostu myślą szybciej i dalej niż konkurencja.
"Juve to pierwszy klub, który w pełni zaadaptował się do warunków współczesnej piłki. Chce być stylem życia, a nie rozrywką na półtorej godziny w sobotnie popołudnie" – pisze trzeźwo jeden z fanów z Turynu. "To naturalny krok w tym kapitalistycznym środowisku. Gdy opadnie pył, zostanie zysk, a za pięć lat to już będzie norma" – dodaje.
Oczy krwawia. Tyle lat historii, tozsamosci, tradycji, przywiązania i wielkiej swiatowej marki sprowadzone do painta pic.twitter.com/gpXufLnKS2
— Rafal Lebiedzinski (@rafa_lebiedz24) 16 stycznia 2017
Czas leczy rany. Biało-czarna część Piemontu pozłości się jeszcze chwilę, a reszta chwilę się pośmieje. Ale zamiary szefów Juventusu sięgają dużo dalej – chcą stać się światową marką. Jak McDonald, Nike czy Apple. Co je łączy? Proste, charakterystyczne logo.
I tylko jedną rzecz trudno zrozumieć – czemu prezentacja nowej twarzy Starej Damy odbyła się nie w Turynie, a w Mediolanie. To prawie tak jakby Barcelona zaprezentowała światu nowy herb w Madrycie...
.@juventusfc pic.twitter.com/ZmOyNdnClK
— Raulgarcismo (@RauIgarcismo) 16 stycznia 2017
Just knocked up #ACMilan's new badge for next season... that'll be €3m please? #Juventus #AwfulLogo #SerieA pic.twitter.com/jQzSfImuMR
— Kevin Pogorzelski (@RabbitRabbitOn) 16 stycznia 2017
Żeby tylko przy Juventusie Poraż nic nie zmajstrowali. pic.twitter.com/cdUguCCM1T
— Kartofliska.pl (@kartofliska) 16 stycznia 2017
Dobre zdjęcie z ostatniego meczu Juve. Przypadkowo idealnie się wpisuje w kontekst. (pap/epa) pic.twitter.com/e29pzzJ8oP
— Radosław Przybysz (@RadekP92) 17 stycznia 2017
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.