Wielki sukces naszych skoczków! Piotr Żyła, Dawid Kubacki, Maciej Kot i Kamil Stoch wygrali konkurs drużynowy mistrzostw świata w Lahti. To pierwszy triumf polskiego zespołu w historii tej imprezy. Srebro wywalczyli Norwegowie, a brąz – Austriacy.
Konkurs zaczął się świetnie dla Polaków, którzy objęli prowadzenie po pierwszej grupie. Powiódł się manewr Stefana Horngachera – Żyła uzyskał 130,5 metra z obniżonego o jedną platformę najazdu. Przewagę do 7,7 punktu nad Norwegami powiększył kilkanaście minut później Kubacki (129 m). Po dwóch skokach w grze o medale byli jeszcze – zgodnie z prognozami – Austriacy i Niemcy.
Na półmetku Polacy jeszcze bardziej uciekli rywalom. Mieli 17,7 punktu więcej od drugich Austriaków. Świetne skoki oddali Kot i Stoch. Każdy z nich uzyskał 130,5 metra i zebrał 57 punktów za styl. Ciasno było za plecami liderów. Drużyna Heinza Kuttina o 1,4 "oczka" wyprzedzała Niemców, dzięki fenomelnej próbie Stefana Krafta (134 m). Czwarta Norwegia traciła 8,8 punktu do podium.
Ważne wydarzenia miały miejsce w pierwszej grupie drugiej kolejki. Przewaga Polaków stopniała do 6,4 punktu nad Niemcami. Żyła skoczył przyzwoicie – 123 metry, ale wyraźnie słabiej od Markusa Eisenbichlera (130,5 m). Gorsze próby zanotowali też Anders Fannemel (112,5 m) i Michael Hayboeck (118 m).
W drugiej serii do rywalizacji wtrącił się... wiatr. Wykorzystał go Johann Andre Forfang, który skoczył 138 metrów i pobił 11-letni rekord skoczni Andreasa Widhoelzla (135,5 m). Za moment znacznie spadły szanse Niemców, gdyż Stephan Leyhe wylądował na 102. metrze. Długo na próbę czekał Kubacki, który jednak wytrzymał presję i uzyskał 119 metrów. Przewaga nad drugą Austrią wynosiła 28,6 punktu.
W kolejnej kolejce nie zawiódł Kot. Pewny skok – 121,5 metra i wysokie noty pozwoliły Polakom wyprzedzać Norwegię o 24,9 punktu. Ciekawie przed ostatnią grupą zapowiadała się walka o brąz. Niemcy wyprzedzali Austriaków o 2,4 punktu. Ci drudzy sporo stracili na przeciętnej próbie Gregora Schlierenzauera (113,5 m).
W ostatniej grupie znakomicie pokazał się Stoch, który postawił kropkę nad "i". 124,5 metra zapewniło Polakom historyczne złoto z przewagą 25,7 punktów nad Norwegią. Na trzecią pozycję zdołali awansować Austriacy, gdyż Kraft okazał się lepszy od Wellingera.
To siódme złoto polskich skoków na mistrzostwach świata w narciarstwie klasycznym. Cztery wywalczył Adam Małyz (2001, dwa razy 2003, 2007), jeden Kamil Stoch (2013) i drużyna (2017). Jako triumf w mistrzostwach liczone jest także zwycięstwo Wojciecha Fortuny w 1972 roku na igrzyskach (tzw. zasada podwójnego mistrzostwa. Wygrana na IO dawała tytuł MŚ).
To był ostatni akt rywalizacji w skokach na mistrzostwach świata w Lahti. W piątek zawodników czeka kolejne wyzwanie – dziesięć dni walki w pierwszym w historii turnieju Raw Air. Transmisje w TVP1.
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.