Czy Robert Lewandowski drugi sezon z rzędu zdobędzie w Bundeslidze co najmniej 30 bramek? Byłby to pierwszy taki przypadek od czasów słynnego Gerda Muellera. Inny Mueller – Thomas – zamierza zrobić wszystko, by tak się stało. "Lewego" napędza też wyjątkowo silna konkurencja.
"Lewy w pościgu za rekordem Der Bombera" – pisze "Bild" przed sobotnim meczu Bayernu z Darmstadt. Świeżo upieczony tata na trzy kolejki przed końcem sezonu ma 28 goli. Jeżeli w ostatnich spotkaniach trafi co najmniej dwukrotnie, to po raz drugi z rzędu skończy sezon "z trójką z przodu".
Ta sztuka nie udała się żadnemu zawodnikowi od ponad 40 lat. Jako ostatni dokonał tego Gerd Mueller. Legendarny snajper skończył sezon 1971/72 z 40 golami. Rok później zdobył 36 bramek, a w sezonie 73/74 dołożył jeszcze 30 trafień.
Po nim już tylko dwóm napastnikom udawało się skończyć rozgrywki z co najmniej 30 golami: w sezonie 1976-77 34 razy trafiał Dieter Mueller, a 29 lat później dokładnie 30 bramek zdobył Lewandowski. W XXI wieku bliscy szczęścia byli Grafite, Mario Gomez i Klaas-Jan Huntelaar, ale ostatecznie każdemu brakowało przynajmniej jednego trafienia.
Królowie strzelców Bundesligi z co najmniej 30 golami:
1963/64: Uwe Seeler (Hamburger SV) 30
1965/66: Lothar Emmerich (Borussia Dortmund) 31
1968/69: Gerd Mueller (Bayern Monachium) 30
1969/70: Gerd Mueller (Bayern Monachium) 38
1971/72: Gerd Mueller (Bayern Monachium) 40
1972/73: Gerd Mueller (Bayern Monachium) 36
1973/74: Gerd Mueller (Bayern Monachium) 30
1973/74: Jupp Heynckes (Borussia Moenchengladbach) 30
1976/77: Dieter Mueller (1.FC Koeln) 34
2015/16: Robert Lewandowski (Bayern Monachium) 30
"Motto Bayernu na ostatnie trzy kolejki? Wszyscy za jednego!" – pisze "Bild". Pomoc Thomasa Muellera będzie niezbędna – Niemiec w tym sezonie strzela mało (w Bundeslidze ma tylko pięć goli), ale jest za to najlepszym asystentem w Bayernie – w lidze asystował 14 razy (drugi Franck Ribery – 10). A o jego świetnej współpracy z Lewandowskim powiedziano już wszystko.
Jak dobrze mieć rywala
Wpływ na świetne strzeleckie wyniki Polaka ma też silna konkurencja. "Lewy" sam nieraz przyznawał, że napór ze strony Pierre'a-Emericka Aubameyanga (a w tym sezonie również Anthony'ego Modeste'a) mobilizuje go i nakręca. "Auba" ma 27 goli, tylko jednego mniej od Lewandowskiego. Modeste, po piątkowym "dublecie" z Werderem Brema, ma obecnie 25 bramek.
Prawda jest taka, że rywalizacja o "Torjaegerkanone" (armatę dla najlepszego strzelca) nie była tak mocna od... 1981 roku. Wtedy królem strzelców z 29 golami został Karl-Heinz Rummenigge (obecny prezes Bayernu), a drugi Manfred Burgsmueller z BVB miał 27 bramek – tyle ile obecnie Aubameyang.
Gabończyk pewnie zdąży jednak poprawić jeszcze swój wynik, by postraszyć, a może nawet wyprzedzić, Lewandowskiego. Pozycja napastnika przeżywa kryzys? Nie w Bundeslidze. Tu lepszych snajperów nie było od dekad.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.