Counter-Strike: Global Offensive jest obecnie najpopularniejszą sieciową strzelanką. Miliony graczy codziennie poświęcają wiele godzin na grę i szlifowanie swoich umiejętności. Społeczność CS:GO wykształciła również hermetyczny język, który opisuje to, co dzieje się na ekranie komputera.
Język używany w CS:GO obfituje w różnego rodzaju określenia, które mogą sprawiać problemy osobom niezwiązanym z CS:GO lub szeroko pojętym e-sportem. Poniżej prezentujemy słowniczek najważniejszych pojęć, bez których ciężko byłoby zrozumieć mechanikę gry i komentarze z nią związane:
Atak/obrona (terroryści/antyterroryści, Terro/CT, T-side/CT-side) – strony, po których występują gracze danego zespołu. Celem atakujących jest pozbycie się wszystkich graczy obrony w ustalonym czasie lub zdetonowanie bomby w konkretnej lokalizacji. Celem obrońców jest zneutralizowanie przeciwnika lub niedopuszczenie do podłożenia i zdetonowania ładunku przez atakujących.
Best of one, Best of two, Best of three, Best of five (BO1, BO2, BO3, BO5) – są to określenia typów meczów. W BO1 gracze grają tylko jedną mapę, w BO2 dwie, w BO3 trzy, a w BO5 pięć. W przypadku BO1 zwycięzcą jest ten, który zdobędzie wymaganą ilość rund na jednej mapie. W przypadku BO2 punkty przydzielane są za poszczególne mapy. Oznacza to, że aby uzyskać komplet punktów, drużyna musi wygrać obie mapy. W przypadku remisu obie drużyny dostają po jednym punkcie. W formacie BO3 drużyna musi wygrać dwie mapy, a w BO5 trzy mapy.
Bomba/C4/Paka – jest to ładunek wybuchowy do dyspozycji strony atakującej. Przydzielany jest tylko jeden taki ładunek na całą drużynę w danej rundzie. Po podłożeniu bomby przez atakujących, obrońcy mają 40 sekund na rozbrojenie ładunku. Antyterroryści rozbrajają bombę przez 10 sekund, jeśli jednak dysponują specjalnym zestawem do rozbrajania, to czas jest skrócony do 5 sekund.
Bombsite – miejsce na mapie, w którym strona atakująca musi podłożyć bombę. Zdetonowanie ładunku oznacza zwycięstwo atakujących w danej rundzie.
Ekwipunek – jest to wszelkiego rodzaju wyposażenie, które jest dostępne do zakupu na początku rundy. Każdy z graczy na początku rundy wyposażony jest zawsze tylko w podstawowy pistolet (USP-S, P2000 w CT i Glock 18 w Terro) oraz nóż, chyba, że uda mu się przeżyć wcześniejszą rundę i zachować uzyskany w niej sprzęt. Ekwipunek, który możemy zakupić, dzieli się na kilka grup:
1. Pistolety – USP-S, P2000, Glock 18, P250, Tec-9, CZ75-Auto, Five-Seven, Desert Eagle, R8 Revolver, Dual Berettas.
2. Pistolety maszynowe – MP-9, MAC-10, UMP-45, MP-7, PP-Bizon, P90.
3. Broń długa – Galil, Famas, M4A4, M4A1-S, AK-47, AUG, SSG 08, AWP, SG 553, SCAR-20, G3SG1.
4. Broń ciężka – MAG-7, Obrzyn, Nova, XM1014, M249, Negev.
5. Granaty – Granat błyskowy (flash/flashbang), granat dymny (smoke, dym), granat zapalający/koktajl mołotowa (moło, palak), granat ręczny (hejdż, granat), wabik (decoy).
6. Sprzęt – Zestaw do rozbrajania bomby (def, defkit, defuser, nożyczki) – dostępny tylko po stronie obrony – kamizelka kuloodporna (kevlar), kamizelka kuloodporna z hełmem (kevlar z hełmem/kaskiem), paralizator Zeus x27.
Force – runda, w której gracze decydują się na zakupienie ekwipunku, pomimo bardzo małego budżetu. Jest to bardzo ryzykowna zagrywka, ponieważ gracze nie mają do dyspozycji większych funduszy w przypadku przegranej i są zmuszeni do odpuszczenia zakupów w następnej rundzie.
Mapy – lokacje, na których gracze rozgrywają dane spotkanie. W turniejowej puli znajdują się mapy: Inferno, Cache, Train, Cobblestone, Overpass, Mirage, Nuke.
Pieniądze/ekonomia – jedna z ważniejszych funkcji gry. Za pieniądze zarobione przez zneutralizowanie przeciwnika, wygranie rundy, podłożenie lub rozbrojenie bomby, gracze mogą kupić ekwipunek w następnej rundzie.
Runda – każda runda trwa dokładnie minutę i 55 sekund. Regulaminowa ilość rund wynosi równo 30, dlatego pierwsza drużyna, która wygra 16 rund, wygrywa całe spotkanie. Jeżeli dojdzie do remisu 15:15, wtedy rozgrywane jest dodatkowe 6 lub 10 (w zależności od zasad danego turnieju) dodatkowych rund. Gra toczy się do momentu, gdy któraś z drużyn osiągnie wymaganą ilość punktów (rund).
Runda ekonomiczna/eco – runda, w której gracze jednej drużyny zmuszeni są do grania praktycznie bez ekwipunku. Najczęściej takie rundy skazane są na porażkę, gdyż przeciwnicy dysponują dużo większą siłą ognia.
Runda pistoletowa/pistolka/pistoletówka – jest to pierwsza runda spotkania. Każdy gracz dysponuje 800 dolarami, które może przeznaczyć na zakup ekwipunku. Nazwa jest nieprzypadkowa, ponieważ 800 dolarów nie wystarcza na zakupienie niczego innego, niż innego pistoletu/granatów/kamizelki/zestawu do rozbrajania bomby.