Nastoletni bliźniacy w strojach piłkarskich obu krajów i włosach w barwach narodowych - tak będą wyglądać maskotki piłkarskich mistrzostw Europy 2012 roku w Polsce i na Ukrainie.
W czasie niespełna półgodzinnej uroczystości w Teatrze Polskim -570 dni przed inauguracją ME - zaprezentowano tylko wizerunek maskotek. Chłopcy ubrani są w stroje sportowe: biało-czerwony z numerem "20" oraz żółto-niebieski z ”12”, które tworzą razem datę rozegrania turnieju.
Jednocześnie przedstawiono trzy pary imion, z których kibice w głosowaniu wybiorą jedną: Slavek i Slavko, Siemko i Strimko oraz Klemek i Ladko. Wyniki zostaną ogłoszone 4 grudnia.
Głosy można oddawać poprzez stronę UEFA.com, we wszystkich restauracjach McDonald's w obu krajach-gospodarzach Euro-2012 oraz podczas imprez prezentujących maskotki w ośmiu miastach gospodarzach.
Specjalne prezentacje odbędą się także 17 listopada przy okazji meczów towarzyskich reprezentacji obu krajów: Polska - Wybrzeże Kości Słoniowej w Poznaniu oraz Szwajcaria - Ukraina w Genewie.
Ceremonię prezentacji maskotek rozpoczął krótki film animowany obrazujący proces powstawania maskotek. A wszystko zaczęło się od Trixa i Flixa, czyli symboli Euro-2008 w Austrii i Szwajcarii. Obaj wspięli się na jeden z
alpejskich szczytów i kopnęli piłkę w kierunku kolejnych organizatorów ME, czyli Polski i Ukrainy. Ugrzęzła ona na leśnej polanie i wyrosło z niej Drzewo Futbolu, które zrodziło przyszłych piłkarzy. Młodych, utalentowanych, żywiołowych i chętnych do gry. Z drzewa nie tylko zrodzili się zawodnicy, ale
i obrodziło ono piłkami, a wkrótce pojawiło się też boisko, na którym mogli wspólnie grać.
– Tego z ”20” powinien sprawdzić Franek Smuda - proponował jeden z dwóch
polskich ambasadorów turnieju Andrzej Szarmach. Z kolei Zbigniew Boniek dodał, że ”20” dobrze kojarzy się polskim kibicom i to dobry omen przed zbliżającymi się ME. Z takim numerem występował on w mistrzostwach świata w Hiszpanii w 1982 roku i Meksyku cztery lata później, zdobywając cztery bramki.
Zdaniem ministra sportu i turystyki Adama Giersza, maskotki pokazują Euro 2012, Polską i Ukrainę w sposób świeży, nowoczesny i na pewno pomogą w promocji imprezy. – Dzięki nim zwiększy się zainteresowanie kulturą, tradycją obu krajów i awansują one w rankingu atrakcyjności turystycznej - zaznaczył Giersz.
Natomiast Andrij Szewczenko, jeden z ukraińskich ambasadorów najbliższych ME, podkreślił, że najważniejsze, by maskotki podobały się dzieciom. – Moim dwóm synom na pewno przypadną do gustu. Ja już je polubiłem, a od dziś będą towarzyszyć moim marzeniom o występie w barwach Ukrainy w mistrzowskim
turnieju – .
Słynny przed laty piłkarz Oleg Błochin zauważył z kolei, że maskotki powinny nawiązywać do kultury i tradycji krajów-gospodarzy, a zaprezentowane we wtorek w Warszawie propozycje są mocno związane z piłką nożną i narodowymi barwami obu reprezentacji. Nie chciał natomiast zdradzić, które z zaproponowanych imion podoba mu się najbardziej.
Prezes Ukraińskiej Federacji Piłkarskiej Hryhorij Surkis ma natomiast cichego
”faworyta”. – Nie wiedziałem o tym wcześniej, że jedna z proponowanych nazw to
imię mojego syna. Stawiam więc na ”Sławko” i byłoby miło, gdyby
ta propozycja zwyciężyła, ale oczywiście nie ja o tym zdecyduję – wyjaśnił.
Mistrzostwa wspólnie zorganizują Polska i Ukraina. Mecz otwarcia odbędzie się 8 czerwca w Warszawie, a finał 1 lipca w Kijowie. W Polsce spotkania będą się odbywać także w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu, a na Ukrainie w Charkowie, Lwowie i Doniecku.
2 - 1
Polska
1 - 1
Albania
2 - 0
Cypr
0 - 4
Austria
3 - 0
Andora
8 - 0
Malta
4 - 3
Walia
0 - 1
Norwegia
2 - 1
Gibraltar
5 - 1
Czechy
14:00
Walia
16:00
Turcja
16:00
Malta
18:45
Belgia
18:45
Irlandia Północna
18:45
Hiszpania
18:45
Polska
18:45
Niemcy
18:45
Białoruś
18:45
Azerbejdżan
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.