FIFA ogłosiła w czwartek zasady, według których podzielone zostaną koszyki przed losowaniem grup przyszłorocznych mistrzostw świata w Rosji. W stosunku do poprzedniego modelu zaszła poważna zmiana.
Teraz o podziale na koszyki zadecyduje miejsce w rankingu FIFA. Zakładając, że na turniej pojadą wszystkie drużyny z czołowych miejsc, w pierwszym znajdzie się tradycyjnie gospodarz plus zespoły z pozycji 1-7, w drugim 8-15 itd.
To diametralna zmiana w stosunku do wcześniejszych zasad. Przed finałami mistrzostw świata 2014 tak samo wyglądał tylko pierwszy koszyk, a pozostałe ustalano według klucza geograficznego – drugi był dla reprezentacji z Afryki i Ameryki Południowej, trzeci dla Azji i Ameryki Północnej, a czwarty dla Europy.
Wcześniej taki model się sprawdzał. Dzięki niemu łatwo było zrealizować założenie, zgodnie z którym w jednej grupie nie mogły znaleźć się dwa zespoły z jednego kontynentu (nie licząc europejskich). Tyle że przed losowaniem powstał poważny problem.
Problem z Włochami
Ze Starego Kontynentu na mundial kwalifikuje się trzynaście drużyn. Na podstawie rankingu FIFA z października 2013 roku w pierwszym koszyku znalazły się tylko cztery, więc dla jednej z pozostałych dziewięciu zabrakło miejsca w czwartym.
Konieczne było wówczas przeprowadzenie dodatkowego losowania, które wyłoniło zespół przeniesiony do koszyka drugiego. Padło na Włochów, którzy w grupie trafili na Urugwaj, Anglię oraz Kostarykę i z turniejem pożegnali się już po trzech meczach.
Teraz taki problem już się nie pojawi, a założenia podziału kontynentalnego w grupach będzie można łatwo zrealizować.
Gdy 1 grudnia w trakcie ceremonii losowani będą np. rywale Rosji (jako gospodarz znajdzie się w grupie A) i z drugiego koszyka dobrana zostanie do niej inna drużyna europejska, to przedstawiciele Starego Kontynentu z trzeciego i czwartego automatycznie zostaną wykluczeni. Taki model od dawna funkcjonuje np. przy losowaniu europejskich pucharów, w których grupach nie mogą znaleźć się dwa kluby z tej samej federacji.
Rozstawienia oparte zostaną na rankingu z 16 października. FIFA pozostała więc przy zasadzie, która stosowana była także cztery i osiem lat temu. Bardziej aktualny byłby co prawda ranking listopadowy, tyle że w nim większe szanse na zajęcie wyższego miejsca mają zespoły grające w barażach. One bowiem punktowane są wyżej niż mecze towarzyskie, a w tych drugich mierzyć się będą drużyny, które zapewniły sobie bezpośredni awans. Przyjęcie za klucz rankingu późniejszego byłoby więc de facto dla nich krzywdzące.
Najbardziej prawdopodobny podział koszyków* | |||
---|---|---|---|
Koszyk 1 | Koszyk 2 | Koszyk 3 | Koszyk 4 |
Rosja | Francja | Włochy | Serbia |
Niemcy | Kolumbia | Chorwacja | Japonia |
Brazylia | Hiszpania | Kostaryka | Nigeria |
Portugalia | Peru | Islandia | Burkina Faso |
Argentyna | Walia | Iran | Australia |
Belgia | Meksyk | USA | Korea Południowa |
Polska | Anglia | Egipt | Arabia Saudyjska. |
Szwajcaria | Urugwaj | Tunezja | WKS |
2 - 0
Portoryko
6 - 0
Bonaire
0 - 2
Białoruś
1 - 2
Aruba
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.