Media od Hiszpanii, przez Anglię, aż po Niemcy krytykują podział na koszyki przed piątkowym losowaniem grup finałów mistrzostw świata w Rosji. "Jak to możliwe, że Polska jest w pierwszym koszyku, a nie ma tam Anglii i Hiszpanii?" – pyta m.in. "The Sun".
O podziale na koszyki decydował ranking FIFA z października, w którym biało-czerwoni zajęli szóste miejsce. Do każdego z koszyków trafiło po osiem drużyn, a zespół Adama Nawałki znalazł się jako siódmy, ponieważ gospodarze są rozstawieni bez względu na miejsce w rankingu.
Polacy pewnie wygrali grupę eliminacji mistrzostw świata, co oczywiście miało największy wpływ na wysoką pozycję, ale nie znaleźliby się w pierwszym koszyku, gdyby... rozegrali więcej meczów towarzyskich.
Pomiędzy Euro 2016 a zakończeniem eliminacji mundialu biało-czerwoni rozegrali tylko jedno spotkanie towarzyskie – w listopadzie 2016 roku ze Słowenią (1:1). W tym czasie np. Anglicy zagrali pięć meczów kontrolnych.
Dlaczego nie opłaca się grać towarzysko? Ponieważ te spotkania mają współczynnik 1 przy dodawaniu punktów do rankingu. Dla porównania mecze eliminacyjne mnoży się razy 2,5, mistrzostwa kontynentalne razy 3, a mistrzostwa świata razy 4.
Oczywiście ważny jest też wynik, siła przeciwnika, a także siła konfederacji (1,00 dla Ameryki Południowej, 0,99 dla Europy i 0,85 dla pozostałych stref). W skrócie: mecze towarzyskie po prostu się nie opłacają, jeśli chce się zająć jak najwyższe miejsce w rankingu FIFA.
"Polska, która nie zakwalifikowała się na MŚ 2014 i odpadła w ćwierćfinale Euro 2016 była wyżej niż m.in. Francja, ćwierćfinalista MŚ 2014 i finalista mistrzostw Europy" – przypomina "Kicker".
Niemiecki magazyn drąży dalej: "Jak Polacy to zrobili? W 2013 roku zespół zajmował 76. miejsce w rankingu FIFA, w 2015 – 34. Robili postęp, ale kto się spodziewał, że będą na szóstym miejscu? Dlaczego tak się stało? Po prostu nie grali meczów towarzyskich" – napisano.
Madrycka "Marca" również uważa to za absurd, ale docenia taktykę Polskiego Związku Piłki Nożnej. "Polska przechytrzyła Hiszpanię" – napisał dziennik.
Wszyscy są zgodni – biało-czerwoni wykorzystali słabość i lukę w rankingu FIFA, dlatego będą losowani z pierwszego koszyka. "Nikt o zdrowych zmysłach nie sądzi, że ranking FIFA jest odzwierciedleniem siły poszczególnych reprezentacji, ale rozstawienie przed losowaniem ma już daleko idące konsekwencje" – puentuje "Kicker".
Z drugiej strony obecność Polski w pierwszym koszyku sprawia, że jest – obok Rosji – wymarzonym rywalem z najwyżej rozstawionych drużyn.
Po listopadowych meczach z Urugwajem (0:0) i Meksykiem (0:1), Polacy spadli na siódme miejsce w rankingu. Wyprzedzili ich Hiszpanie, ale to i tak nie zmieni ich sytuacji. Mistrzowie świata z 2010 roku będą losowani z drugiego koszyka.
Następne
6 - 1
Walia
2 - 5
Francja
3 - 2
Dania
4 - 1
Niemcy
1 - 3
Hiszpania
1 - 2
Belgia
1 - 1
Szwajcaria
4 - 3
Islandia
4 - 1
Walia
4 - 0
Holandia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.