Piłkarscy lobbyści wszelkiej maści, na czele z kibicami i dziennikarzami, przez ponad rok nie zrobili dla systemu weryfikacji wideo (VAR) tyle, ile w jeden wieczór udało się Szymonowi Marciniakowi. Po naznaczonym błędami starciu pomiędzy Tottenhamem a Juventusem, o nowe technologie w Lidze Mistrzów dopominają się już nawet najbardziej ortodoksyjni wyznawcy futbolu.
To zdecydowanie nie jest najłatwiejszy tydzień w życiu Szymona Marciniaka. Arbiter z Płocka, nasza eksportowa perła i sędziowska duma, do huku bomb przyzwyczaja się już od niedzieli. Ostrzał był jednak nieunikniony: gdy w końcówce meczu Legii z Lechem dyktuje się kontrowersyjnego karnego dla jednej ze stron, można spodziewać się ataków…
Czym innym jednak “podpadnięcie” na własnym podwórku, czym innym na oczach całej piłkarskiej Europy. Tym bardziej, że o ile w sytuacji z Wołodymyrem Kostewyczem przepisy Marciniaka bronią, o tyle na Wembley po jego stronie nie stoi żadne źdźbło trawy. – Dwa kontakty, z obiema nogami… Nie ma wymówki dla arbitra. Tottenham na to nie zasłużył, ale to powinien być rzut karny – tłumaczył jeszcze w przerwie Frank Lampard, ekspert jednej z brytyjskich stacji telewizyjnych.
Chodzi oczywiście o sytuację z 17. minuty, gdy rozpędzony Douglas Costa minął w polu karnym Jana Vertonghena, a ten nieudolnym wślizgiem próbował odebrać mu piłkę. Czy w 4K, czy w 3D, czy w relacjach tekstowych – kontaktu stopy z futbolówką dostrzec się nie dało, “jedenastka” być po prostu musiała. – Sędzia powinien to widzieć, przecież stał kilka metrów dalej! – grzmiał inny były piłkarz, Steven Gerrard. – Na co on patrzył? Pytam poważnie: na co?! – wtórował mu Rio Ferdinand.
W relacji ze spotkania na stronie brytyjskiego dziennika “Daily Mail”, dziennikarz Martin Samuel nie bawił się w dyplomację. “Skąd UEFA bierze takich ludzi?!” – zapytał retorycznie. I... sam sobie odpowiedział. "Z Polski. A to oznacza, że nie mają zbyt dużego doświadczenia z występami przed 80 tysiącami kibiców oraz meczami tak szybkimi i technicznymi".
Przykryta narracja
Strach pomyśleć, jakie grzmoty spadłyby na Marciniaka ze strony Włochów, gdyby Juventus ostatecznie nie awansował. Z potencjalnej narracji, dzięki golom Gonzalo Higuaina i Paolo Dybali, Polak stał się tylko niegroźnym dodatkiem do historii. “We Włoszech sporo dyskutuje się na temat systemu VAR. Gdyby obowiązywał w Lidze Mistrzów, udałoby się uniknąć dużego zamieszania” – tylko i aż tyle ze strony “La Gazetta dello Sport”.
Marciniak “przegrał” nagłówki z “walecznym Juventusem”, a wygrał… trochę spokoju. W innym wypadku, nie ma co do tego wątpliwości, byłby dziś na Półwyspie Apenińskim wrogiem numer jeden…
5 - 0
Inter Mediolan
2 - 1
Arsenal Londyn
0 - 1
Paris Saint-Germain
2 - 2
Bayern Munchen
1 - 2
Arsenal Londyn
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.