W Stanach futbol amerykański cieszy się większą popularnością niż koszykówka czy baseball. W Polsce jest raczej na marginesie, choć po niedzielnym Super Bowl (które pokaże TVP Sport) fanów dyscypliny na pewno przybędzie. Tym, którzy chcieliby z większą świadomością przeżywać starcie Kansas City Chiefs z Philadelphia Eagles, polecamy krótki przewodnik po zasadach gry.
Już sama nazwa dyscypliny budzi – szczególnie na Starym Kontynencie – pewne kontrowersje. "Football" to przecież piłka nożna, "foot" to stopa, piłkę się kopie, a za oceanem przecież głównie rzucają. Amerykanie są szaleni, "soccer" to dziwny wymysł, "skąd im się to wzięło?!".
Odpowiedź jest prosta: z Europy. Od XIX wieku spora część Starego Kontynentu zaczęła bowiem grać w "rugby football", z którego na przestrzeni lat – m.in. dla wygody – "wycięto" słowo „football”. Amerykanie przejęli część zasad, ogólną koncepcję, ale z całego zlepku woleli pozbyć się "rugby", dodać coś od siebie i stworzyć zupełnie nową grę. A że wtedy "stopy" w nazwie miały odróżnić sporty naziemne od tych uprawianych konno, a w samym futbolu znacznie więcej było kopania niż obecnie, nikt nie widział w tym niczego dziwnego. I tak zostało. W USA wciąż, jakkolwiek to "głupie" i "nie pasuje", "football" jest tylko jeden.
Po co one? W dużym skrócie: żeby lepiej się oglądało. Podstawowym celem futbolu jest bowiem zdobywanie kolejnych 10-jardowych fragmentów boiska (o tym później), a narysowane na nim kreseczki i linie sprawiają, że kibice, sędziowie i sami futboliści mają lepsze rozeznanie w tym, czy misję udało się zrealizować.
Mecz ligi NFL podzielony jest na cztery 15-minutowe kwarty. Zwycięża ten, kto zdobędzie więcej punktów. W przypadku remisu, rozgrywana jest dogrywka, która trwa piętnaście minut.
By lepiej zrozumieć tę dyscyplinę, najlepiej „przeżyć” spotkanie od samego początku… Nie gwarantuję sukcesu, nie gwarantuję tego, że wszystko będzie jasne i oczywiste, ale mocno wierzę, że kilkadziesiąt poniższych zdań i obrazków – doprawionych co najmniej jednym lub dwoma meczami – doprowadzi do narodzin nowych fanów futbolu amerykańskiego nad Wisłą. Oby!
Opcja 2. Równie często spotykany jest tzw. fair catch. Gdy punt returner uzna, że bieg nie ma sensu (rywale atakują, nie będzie w stanie przebiec zbyt wiele), wystarczy, że pomacha ręką przed złapaniem piłki lub uklęknie z nią w end zone i akcja rozpocznie się "domyślnie" – czyli na linii 25 jardów. Podobnie dzieje się wtedy, gdy piłka po kopnięciu kopacza wyleci poza boisko.
NYHEIM HINES' SECOND KICK RETURN TD OF THE DAY.
— NFL (@NFL) January 8, 2023
��: #NEvsBUF on CBS
��: Stream on NFL+ https://t.co/Zuxd3911Wt pic.twitter.com/hrsxcc29Hv
The @Colts force a fumble on the kickoff return.
— NFL (@NFL) November 22, 2020
Indianapolis has scored 14 unanswered. #ForTheShoe
��: #GBvsIND on FOX
��: NFL app // Yahoo Sports app: https://t.co/tUoK0wsA9N pic.twitter.com/NhfFF1c8UN
2.1. Ofensywa
Podstawowe ustawienie Kotów wygląda mniej więcej tak:
Wszystko obraca się wokół rozgrywającego (QB), którego ochrania pięciu potężnych facetów z linii ofensywnej (LT, LG, C, RG, RT), a czasem również tight end (TE). QB dostaje piłkę od centra, po czym może przekazać ją running backowi (RB), podać do któregoś z wide receiverów (WR), do tight enda lub pobiec z nią samemu. Na podjęcie decyzji, już po rozpoczęciu akcji, ma zwykle około dwóch-trzech sekund. Co ważne: rozgrywający nie może podać piłki żadnemu ze swoich "ochroniarzy" z linii ofensywnej.
Pozycja po pozycji:
Quarterback (QB, rozgrywający): Mózg i centralna postać drużyny. To od niego zależy, jak potoczy się akcja. Widzi i rozumie na boisku więcej niż inni, a przy tym dysponuje ramieniem na tyle silnym i precyzyjnym, by swoje pomysły wdrażać w życie. Współcześnie od rozgrywającego wymaga się także mobilności: w razie braku opcji podania, musi być dość szybki, by uciec obrońcom i samemu zdobyć kilka jardów.
Left tackle (LT): Zdecydowana większość rozgrywających jest praworęczna. Po otrzymaniu piłki od centra ustawiają się więc przodem do prawej strony boiska, by z możliwie najbardziej dogodnej pozycji wykonać rzut. Dlatego właśnie rola LT jest tak odpowiedzialna: chroni on tzw. blind side („ślepą stronę”), troszcząc się o to, by nikt nie zaatakował nieświadomego zagrożenia QB od tyłu.
Idealny left tackle mierzy zwykle przynajmniej dwa metry, waży sporo ponad sto kilogramów, a przy tym dysponuje pracą stóp godną mistrzów baletu. Choć sprawia wrażenie ociężałego, jest gotowy bronić rozgrywającego tak przed niskimi, szybkimi obrońcami, którzy próbują go obiec, jak i przed większymi i cięższymi, którzy próbują go przepchnąć. Ma długie ręce, wielkie dłonie i szerokie biodra
Right tackle (RT): Odpowiada za ochronę drugiej krawędzi linii ofensywnej, tzw. strong side („silną stronę”), przez którą przechodzi większość akcji biegowych drużyny. Wspomagany najczęściej przez TE, rasowy right tackle należy do najlepszych blokujących zespołu. Z uwagi na specyfikę pozycji, zwykle jest silniejszy, lecz wolniejszy od LT. Obaj posiadają natomiast bardzo podobne warunki fizyczne.
Right guard / left guard (RG / LG): Ustawieni pomiędzy LT i RT, poza ochroną rozgrywającego przydatni są szczególnie przy okazji akcji biegowych, gdzie – dzięki odpowiednim blokom – kreują przestrzeń dla running backa. W wolnych chwilach, wraz z centrem, zajmują się tworzeniem ściany chroniącej QB przed szarżami rozpędzonych obrońców.
Center (C): Pierwszą rzucającą się w oczy rolą centra jest podawanie piłki rozgrywającemu rzutem spod nóg. Pozornie banalne zajęcie wiąże się jednak ze sporą odpowiedzialnością: przedwczesne jej wyrzucenie może bowiem grozić nawet utratą posiadania, a zbyt późne karą za "przedłużanie gry". Zanim jeszcze jednak dojdzie do snapa , center analizuje obronę przeciwnika i dopasowuje do niej ustawienie całej linii ofensywnej. Gracze występujący na tej pozycji należą do najbardziej inteligentnych w drużynie futbolowej. Tak jak pozostali "ochroniarze" QB, są też niezwykle silni i potężnie zbudowani.
Wide receiver (WR): Pozornie jego zadanie jest proste: musi pobiec po ustalonej podczas treningów ścieżce, złapać piłkę i w miarę możliwości przebiec z nią jak najwięcej jardów. Niestety, nie tylko od początku akcji towarzyszy mu osobisty “przeszkadzacz” (CB), ale też futbolówkę widzi właściwie na ułamki sekund przed tym, zanim wpadnie mu w ręce – wcześniej skoncentrowany jest bowiem przede wszystkim na sprincie w odpowiednie miejsce na boisku.
To prawdopodobnie najbardziej efektowna pozycja w futbolu amerykańskim. Nic tak nie cieszy oka widza, jak efektowny chwyt w asyście obrońcy lub dwóch – szczególnie, jeśli oznacza przyłożenie.
Running back (RB): Szybki, zwinny, niewysoki, najczęściej też najbardziej atletycznie zbudowany zawodnik danej drużyny. Dostaje piłkę od rozgrywającego tuż za linią ofensywną i — korzystając z licznych wybloków — próbuje przedrzeć się z nią jak najdalej. Działa instynktownie, decyzje podejmuje w ciągu ułamków sekundy. W razie potrzeby musi mieć dość siły, by chronić QB.
Tight end (TE): Łączy w sobie cechy gracza linii ofensywnej i wide receivera. W zależności od wywołanej zagrywki, musi być gotowy przepychać się z obrońcami rywala lub szukać wolnej przestrzeni do złapania podania.
Tak jak w ataku bardzo wiele zależy od QB, tak w defensywie odpowiedzialność rozkłada się raczej równomiernie. Trudno wskazać postać dominującą, trudno też zdecydować, czy lepiej mieć w składzie wybitnego linebackera (LB) czy np. defensive enda (DE). Wszyscy są mniej więcej tak samo ważni, wszyscy dążą do tego samego: powstrzymania zespołu przeciwnego przed zdobywaniem punktów. Często o niepowodzeniu misji decyduje jeden słaby punkt...
Pozycja po pozycji:
Defensive end (DE):Jego cel jest prosty: ma dopaść rozgrywającego. Jak sama nazwa wskazuje – ustawiony jest na skraju linii defensywnej, gdzie pojedynkuje się z LT/RT rywala. Ma wywierać presję na QB i sprawiać, by ten odczuwał możliwie jak najmniejszy komfort. Sack mile widziany.
Defensive tackle (DT): Prawdopodobnie najtrudniejsza pozycja w defensywie. DT jest kluczowy przy powstrzymywaniu akcji biegowych rywala, gdzie musi wykazać się nie tylko siłą i sprytem, ale też umiejętnością czytania gry i łatania “dziur” tworzonych przez linię ofensywną. Ważny także przy akcjach podaniowych, gdzie stara się wywrzeć presję na rozgrywającym.
Outside/middle linebacker (LB): Dyrygenci defensywy. Z tylnych siedzeń obserwują ustawienie ofensywy rywala i w razie potrzeby zmieniają zagrywkę swojej formacji. Mogą równie dobrze atakować rozgrywającego, kryć jednego z wide receiverów, jak i napierać na biegnącego z piłką running backa.
Cornerback (CB: Jego zadaniem jest utrudnianie życia wide receiverowi (lub tight endowi) rywala. Musi być jak bullterrier. Jak Tommy Lee Jones w “Ściganym”. Podąża za przeciwnikiem niczym cień, a gdy widzi lecącą w jego kierunku piłkę, stara się ją przechwycić lub przynajmniej zablokować. Zwinny i zwrotny, musi mieć oczy dookoła głowy.
Free safety (FS): Jego rolą jest "pilnowanie" rozgrywającego. Ma przewidywać jego ruchy i zagrania, reagować na bieżąco i – w razie potrzeby – wspierać CB w pilnowaniu rywali.
Strong safety (SS): Silniejszy i większy z dwójki safetych. "Strong", bo działa po tzw. silniejszej stronie ofensywy, gdzie operuje m.in. tight end. Jest czymś pomiędzy linebackerem a cornerbackiem: zajmuje się tak śledzeniem poczynań RB, jak i pomaganiem w kryciu zawodników w głębi pola.
Mike Williams almost had a touchdown for the Chargers on this pretty catch 😲pic.twitter.com/XHzTl1PQDK
— ClutchPoints (@ClutchPointsApp) October 9, 2022
Opcja 2. Oddanie piłki do RB. Jeszcze zanim Sammy Baugh zachwycił świat podaniami do przodu, większość akcji toczyła się "po ziemi". Mechanizm brzmi banalnie: QB dostaje piłkę od centra, po czym natychmiast przekazuje ją running backowi, który na pełnej szybkości przedziera się między obrońcami rywala. Zdobywa zwykle kilka jardów, poprawiając pozycję ofensywy przed kolejnym zagraniem...
.@AdrianPeterson ties Walter Payton for the fourth-most rushing TDs all-time (110)! #HTTR
— NFL (@NFL) December 15, 2019
��: #PHIvsWAS on FOX
��: NFL app // Yahoo Sports app
Watch free on mobile: https://t.co/ALWDCpltog pic.twitter.com/lP2C6PTRss
Jalen Hurts with a GROWN MAN TD runpic.twitter.com/0tjI0oT4rX
— Robert Griffin III (@RGIII) September 20, 2022
3.1. Zdobywanie jardów (atak)
Ofensywa ma cztery próby na to, by pokonać co najmniej 10 jardów. Jeśli jej się uda, dostaje kolejne cztery na kolejne 10 jardów (i tak aż do zdobycia przyłożenia). Jeśli nie – zespoły zamieniają się rolami, piłkę przejmuje przeciwnik.
Jak to wygląda w praktyce? Zaczyna się od 1&10 (1 – pierwsza próba, 10 – liczba jardów, które trzeba pokonać). Współcześnie telewizja wykonuje za widza właściwie całą robotę, zaznaczając zarówno punkt startu (niebieska linia), jak i miejsce, do którego trzeba dotrzeć (złota linia).
Opcje rozgrywającego są znane. Ten tu (nazywa się Tom Brady) postanowił najpierw oddać piłkę do RB, który „zarobił” dwa jardy. Przed rozpoczęciem kolejnej akcji, zamiast 1&10, widzimy więc 2&8. Przy 2&8 (drugiej próbie, ośmiu jardach do pokonania), piłki od rozgrywającego nie złapał jeden z wide receiverów. Czyli: zaraz trzecia próba i w związku z niekompletnym podaniem, wciąż osiem jardów. 3&8. Gdyby Brady’emu się powiodło, gdyby w jakiś sposób jego zespół pokonał te osiem jardów w trzeciej próbie, znów byłoby 1&10.
Ale się nie udało. Jest 4&8, a zespół atakujący ma trzy opcje.
Pierwsza, najmniej rozważna, to podjęcie ryzyka. “Najmniej rozważna”, bo osiem jardów to sporo, a poza tym – co widać na obrazkach powyżej – ofensywa jest gdzieś w okolicy własnego 34 jarda. Gdyby nie udało im się zdobyć wymaganej liczby jardów, rywal zaczynałby akcję właśnie w tamtym miejscu. Czyli: blisko end zone i potencjalnych punktów.
Druga to próba kopnięcia do bramki, czyli field goal. W tym konkretnym przypadku nie ma sensu o tyle, że żaden kopacz nie jest w stanie trafić z tak daleka. Jeśli piłka jest na linii 34 jardów, to oznacza, że do end zone zostało ich 66. Samo end zone to dodatkowe 10 jardów, a liczyć trzeba jeszcze ok. 7 jardów na tzw. snap, by dać kopiącemu trochę miejsca i swobody. Razem: 83 jardy. Rekord to 64 (pobity w rozrzedzonym powietrzu w Denver, gdzie o dobre odległości nieco łatwiej), a większość zawodników nie przekracza 60. Gdyby jakimś cudem się udało, zespół atakujący zdobyłby 3 punkty, po czym oddałby piłkę rywalowi przez kickoff (opisany szczegółowo wyżej). Gdyby się jednak nie udało, rywale rozpoczynaliby właśnie z linii 34 jardów. Blisko end zone i tak dalej.
Opcja trzecia, najbardziej popularna i jedyna w tym wypadku słuszna, to tzw. punt. Punt polega na wykopnięciu piłki w czwartej próbie możliwie jak najdalej, by pozycja wyjściowa rywali przed rozpoczęciem akcji ofensywnej była jak najmniej korzystna. Kopacz (punter) dostaje piłkę od jednego z kolegów, po czym kopie ją z powietrza w stronę end zone rywala. Tam, gdzie przeciwnik się z nią zatrzyma, tam chwilę potem rozpocznie swój atak.
NFL League Leaders - Punting ��
— IKE Packers Podcast (@IKE_Packers) October 8, 2019
(average yards per punt) (# of punts)
1. Tress Way WAS (51.4) (26)
2. Andy Lee ARI (48.4) (16)
3. Ty Long LAC (48.3) (15)
3. JK Scott GBP (48.3) (29)
5. Sam Koch BAL (48.0) (13)
pic.twitter.com/qTtf3TE3Jz
Gorgeous one-handed TD catch in the corner of the end zone by Mike Evans.
— Ari Meirov (@MySportsUpdate) September 12, 2022
pic.twitter.com/m5RlX2jCfT
Miles Sanders TOUCHDOWN. Eagles strike first.
— NFL (@NFL) October 17, 2022
��: #DALvsPHI on NBC
��: Stream on NFL+ https://t.co/exBLpcJhjS pic.twitter.com/6gXvetX1Zy
Brett Maher’s FOURTH missed extra point tonight pic.twitter.com/LVtJHjeVWh
— PFF (@PFF) January 17, 2023
Pickett and Pickens picked a good time for this two-point conversion ��
— NFL (@NFL) November 29, 2022
��: #PITvsIND on ESPN
��: Stream on NFL+ https://t.co/PvpVdrwXpl pic.twitter.com/Tk0VqDWclf
HARRISON BUTKER 58-YARD FIELD GOAL FOR THE WIN 💰
— SportsCenter (@SportsCenter) September 20, 2020
(via @NFL) pic.twitter.com/t3JOs2itGf
Tackle. Absolutnie podstawowa umiejętność, która polega na… obaleniu zawodnika z piłką. Obrońca musi doprowadzić atakującego do upadku na kolano/plecy/łokieć, by zahamować akcję rywali. Zwykle – poza siłą – potrzebne są także spryt i szybkość.
Myles Garrett is a force of nature ��
— Bleacher Report (@BleacherReport) September 26, 2021
Franchise record 4.5 sacks on the day
(via @NFL)
pic.twitter.com/VAhpoK7CH5
JC Jackson is an interception machine... AGAIN. #ForeverNE
— NFL (@NFL) September 19, 2021
📺: #NEvsNYJ on CBS
📱: NFL app pic.twitter.com/cc0Bj7hUxU
BIG PLAY SLAY. #FlyEaglesFly @bigplay24slay
— NFL (@NFL) November 21, 2021
📺: #NOvsPHI on FOX
📱: NFL app pic.twitter.com/51WL7GMQeg
Jordan Willis gets around the right tackle to get the @49ers on the board with a safety! 🙏
— NFL (@NFL) August 23, 2021
📺: #SFvsLAC on @NFLNetwork (or check local listings)
📱: https://t.co/ldWXr0NrU8 pic.twitter.com/eCSm6s7dp0
HOLDING:
W obronie: Trzymanie, przytrzymywanie i/lub ciągnięcie za koszulkę gracza bez piłki. Kara: 5 jardów.
W ataku: Przytrzymywanie obrońcy poza obszarem wyznaczonym przez linię barków. Kara: 10 jardów.
ROUGHING THE PASSER:
Jeśli ktoś na boisku objęty jest jakimkolwiek immunitetem, to jest to rozgrywający. Po tym, jak wypuści piłkę z rąk, zaatakować go już nie wolno, a wszelkie próby są surowo karane. Nawet gdy ją posiada, niedozwolone są ataki poniżej bioder i w głowę. Kara: 15 jardów.
DEFENSIVE PASS INTERFERENCE:
Rywalowi, który próbuje złapać podanie, właściwie nie można przeszkadzać. Wszelkie formy odpychania, pociągania za ręce, podcinania czy blokowania są niedozwolone. Kara: 15 jardów lub piłka w miejscu, w którym popełniono faul (czasami więc nawet kilkadziesiąt jardów straty dla defensywy).
HELMET-TO-HELMET:
Jak sama nazwa wskazuje, kare tę otrzymuje się za celowe uderzenie kaskiem w kask przeciwnika. Podobne sytuacje grożą wstrząsami mózgu i poważnymi konsekwencjami w przyszłości, więc uznawane są za niezwykle niebezpieczne. Kara: 15 jardów od miejsca rozpoczęcia/zakończenia akcji ofensywnej.
OFFSIDE / NEUTRAL ZONE INFRACTION / ENCROACHMENT:
Wszelkie wariacje “spalonego”. Dopóki center nie wprowadzi piłki do gry, obrońcy na linii wznowienia powinni właściwie stać nieruchomo. Niedozwolone są wszelkie wzdrygnięcia (prowokujące przeciwników do startu) ani jej przekraczanie. Kara: 5 jardów.
DELAY OF GAME:
Karę tę otrzymuje zawodnik, który zbyt długo zwleka z ustawieniem się do rozpoczęcia następnej akcji lub celowo ją opóźnia poprzez np. odkopnięcie piłki.
FACE MASK:
Karę tę otrzymuje zawodnik, który łapie/ciągnie za kratę znajdującą się w kasku przeciwnika. Kara: 15 jardów od miejsca rozpoczęcia/zakończenia akcji ofensywnej.
PERSONAL FOUL:
Kara indywidualna, którą można otrzymać za wszelkie zagrania niezgodne z duchem sportu i/lub niebezpieczne dla rywala. Przykładem może być uderzenie przeciwnika po akcji, bójka, rzut kaskiem czy agresywne zachowanie wobec osób stojących za linią boczną. Za tego typu przewinienie zawodnik może zostać nawet wykluczony z meczu. Kara: 15 jardów.
UNSPORTSMANLIKE CONDUCT:
Kara, którą gracz może otrzymać za wszelkie zagrania niezgodne z duchem sportu. Nie chodzi jednak – w przeciwieństwie do personal foul – o fizyczny kontakt z przeciwnikiem. Najczęściej są to różnego rodzaju słowne potyczki lub agresywne zachowania względem sędziów. Za tego typu przewinienie zawodnik może zostać wykluczony z meczu. Kara: 15 jardów.
FALSE START:
Przed wyrzuceniem piłki przez centra, wszyscy gracze z linii wznowienia muszą pozostać w bezruchu. Każde wzdrygnięcie, podskok czy inne formy prowokowania rywala do ruchu (i w konsekwencji "spalonego") będą traktowane jako falstart. Najczęściej przewinienie to dotyczy graczy z lini ofensywej, ale mogą je popełniać również gracze będący w głębi pola. Kara: 5 jardów.
TRIPPING:
Podcinanie zawodnika rywali w celu np. oczyszczenia drogi biegnącemu partnerowi z zespołu. W NFL od kilku lat zabronione. Kara: 10 jardów.
7zdjęć