Podobnie jak przed rokiem wyścig o Grand Prix USA może wyłonić mistrza świata Formuły 1. Szansę na piąty tytuł ma Brytyjczyk Lewis Hamilton, ale w Austin musi zdobyć osiem punktów więcej niż jego najgroźniejszy rywal Niemiec Sebastian Vettel.
Przed niedzielny startem, 18. w sezonie, Hamilton (Mercedes GP) ma 67 pkt przewagi nad Vettelem (Ferrari). Brytyjczyk jest w rewelacyjnej formie – z siedmiu ostatnich wyścigów wygrał sześć. Za nim przemawia też fakt, że świetnie czuje się na amerykańskim torze, gdyż najlepszy był w pięciu z sześciu rozegranych tam wyścigów F1, a z najwyższego stopnia podium nie schodzi od 2014 roku. Tylko raz – w 2013 roku, jako kierowca Red Bulla – triumfował Vettel. Hamilton, aby zapewnić sobie tytuł, musi wywalczyć o osiem punktów więcej od Vettela. Przy wygranej Brytyjczyka losy mistrzostwa pozostaną
nierozstrzygnięte tylko w wypadku, gdyby Niemiec przyjechał tuż za nim.
Vettel mimo znacznej straty do lidera nie poddaje się. Uważa, że jeszcze nie stracił szansy walki o tytuł. Teoretycznie taka możliwość nadal istnieje, pod warunkiem jednak, że Hamilton w czterech pozostałych w sezonie wyścigach nie zdobędzie więcej niż 33 pkt, a kierowca Ferrari odniesie cztery razy zwycięstwa i na swoje konto zapisze 100 pkt. – Zobaczymy, co się wydarzy. Wiem, że będzie bardzo trudno, ale może mojej ekipie w końcu także dopisze szczęście. Na pewno będę atakował od startu, bo nie mam nic do stracenia – powiedział.
Spokojnie do kwestii końcowych rozstrzygnięć podchodzi szef ekipa Mercedes GP Toto Wolff. – Obecnie skupiamy się na samym wyścigu, a nie na teoretycznych rozważaniach. Trofeum będzie nasze, gdy... znajdzie się w naszych rękach. Jeden błąd, pech, słabszy dzień kierowcy i można stracić sporo punktów. To jest przecież sport i wszystko może się zdarzyć. Ferrari ma dobry, szybki samochód, można się spodziewać, że do ostatniego zakrętu kończącego sezon wyścigu w Abu Zabi będą walczyć. My do USA jedziemy po to, aby dobrze wykonać swoją pracę – zadeklarował.
W ubiegłym roku Hamilton wygrał z Vettelem o ponad 10 s, trzeci linię mety minął Holender Max Verstappen z Red Bulla, który tuż przed "kreską" wyprzedził Kimiego Raikkonena z Ferrari. Sędziowie kilka minut po zakończeniu wyścigu nałożyli jednak na Holendra pięć sekund kary, co sprawiło, że na podium jednak stanął doświadczony Fin.
W ekipie Williamsa, gdzie kierowcą testowym i rezerwowym jest Robert Kubica, nie będzie nadal żadnych zmian kadrowych. W wyścigu pojadą ponownie Kanadyjczyk Lance Stroll i Rosjanin Siergiej Sirotkin. Ten drugi jest nadal najsłabszym zawodnikiem w stawce, ma w dorobku tylko punkt, zdobyty dzięki... dyskwalifikacji rywala.
Wyścig o Grand Prix USA w Austin odbędzie się po raz siódmy. Pierwszy na torze Circuit of The Americas rozegrano w 2012 roku. Po pięciu latach starań właściciele obiektu przekonali wtedy szefa F1 Berniego Ecclestone'a, by bolidy wróciły do Ameryki Północnej.
Tor w Austin jest nowoczesny, długość jednego okrążenia wynosi 5,516 m. Kierowcy będą mieli do przejechania 56 okrążeń, w sumie 308,896 km. Wcześniej rywalizacja o punkty MŚ toczyła się w USA na kultowym torze w Indianapolis, ale po wielu latach obiekt, z powodu braku modernizacji, został wycofany z kalendarza, gdyż zdaniem władz cyklu stwarzał zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców.
Po wyścigu w USA, w kalendarzu F1 zostaną jeszcze do rozegrania trzy rundy: 28 października GP Meksyku, 11 listopada GP Brazylii i 25 listopada GP Abu Zabi.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.