Radosław Piesiewicz został wybrany nowym prezesem Polskiego Związku Koszykówki (63 głosy, Jacek Jakubowski 27 głosów). Zastąpił na tym stanowisku Grzegorza Bachańskiego, który pełnił tę funkcję od 2011 roku.
– Chciałbym bardzo serdecznie podziękować za zaufanie, którym obdarzyliście mnie podczas głosowania. Dziękuję również Jackowi Jakubowskiemu za czystą walkę. Mam nadzieję, że będziemy mogli dyskutować dalej o naszych wizjach, gdyż każdy z nas przedstawił ciekawe rozwiązania dla polskiej koszykówki. Chciałbym połączyć wszystkie środowiska, abyśmy za cztery lata mogli powiedzieć, że to był dobry czas dla koszykówki. Zawsze jestem do waszej dyspozycji. Proszę o pomoc, jeśli będziecie mieli uwagi, że Polski Związek Koszykówki może zrobić coś lepiej – powiedział do zgromadzonych po ogłoszeniu wyników Piesiewicz.
Do dziesięcioosobowego zarządu zostali wybrani wszyscy kandydaci zgłoszeni przez prezesa: były sternik związku Grzegorz Bachański, Zbigniew Błażkowski, były szkoleniowiec reprezentacji Polski Eugeniusz Kijewski, który ma odpowiadać za sprawy sportowe oraz Michał Lesiński, Marek Lembrych, Marcin Staniczek, Bartłomiej Wojdak, Marcin Korpolewski, Grzegorz Potęga, Konrad Mądry. Wystarczającej liczby głosów nie uzyskał 11. kandydat – zgłoszony z sali Jacek Jakubowski.
Prezes federacji chce wspierać rozwój młodzieżowej koszykówki i dalszy proces profesjonalizacji najwyższej klasy rozgrywek, w tym także 1. ligę męską.
– Koszykówka jest trendy. To fajny produkt i trzeba go pokazać. Chciałbym, by jej popularność była taka jak w latach 90. XX wieku, by każde dziecko wychodząc ze szkoły miało piłkę i mogło sobie samo albo z kolegami porzucać do kosza. Inne najważniejsze sprawy, to – poza pozyskiwaniem pieniędzy, bo bez tego nic się nie da zrobić – rozwój ośrodków szkoleniowych dla dzieci i młodzieży SMOK, KOSSM, projektu "Talent". Chcę, by pieniądze były równo dzielone między "sekcje" kobiece i męskie, by stworzyć system, by móc wybrać perełki w poszczególnych województwach. Kolejny punkt to stworzenie komfortowych warunków dla rozwoju kadr żeńskiej i męskiej, by biły się o najważniejsze imprezy międzynarodowe.
– Równie ważny jest rozwój 1. ligi męskiej – znalezienie sponsora tytularnego, ale i dopuszczenie być może możliwości występu jednego koszykarza zagranicznego, by nie było tego gwałtownego przeskoku i zderzenia ze "ścianą" w przypadku awansu do ekstraklasy. Wsparcie klubów ekstraklasy kobiet i mężczyzn poprzez odciążenie ich finansów, ale i nałożenie obowiązków. Moim pomysłem jest powołanie, od nowego sezonu, centralnych męskich rozgrywek młodzieżowych, tak by każdy klub ekstraklasy miał zespół juniorski, który rozgrywałby spotkanie przed meczem najwyższej klasy rozgrywek. W dalszej perspektywie widziałbym podobne rozwiązanie w żeńskiej ekstraklasie, ale te rozmowy jeszcze przede mną – powiedział Piesiewicz.
– Zostawiamy związek sprawny organizacyjnie i finansowo, z dobrymi relacjami z partnerami zewnętrznymi i FIBA – powiedział w części sprawozdawczej dotychczasowy prezes PZKosz Grzegorz Bachański, kończący drugą, ostatnią kadencję na tym stanowisku.
Podkreślił, że kluczową sprawą jest poszerzenie wpływów koszykówki, tworzenie nowych ośrodków dla dzieci i młodzieży. Zaznaczył, że obecnie w ramach związkowego programu finansowanego głównie przez Ministerstwo Sportu i Turystyki w 182 ośrodkach ćwiczy ponad 7 tys. dzieci i młodzieży pod opieką ponad 400 trenerów. Do popularyzacji nowoczesnej formuły koszykówki 3x3, która uzyskała ostatnio status dysycpliny olimpijskiej, powinny się przyczynić sukcesy męskiej reprezentacji seniorów w mijającym roku – czwarte miejsce w mistrzostwach świata i piąte w mistrzostwach Europy.
Bachański zauważył, że bardzo dobrze wygląda dynamika przychodów związku w ostatnich czterech latach. – Zaczynaliśmy od 15 mln budżetu w roku 2014, a rok 2018 zamkniemy przychodami na poziomie 28 mln zł. Takiego budżetu nie było w historii związku. Warto dodać, że przez te cztery lata zarząd wypracował nadwyżkę finansową na poziomie 4,6 mln zł – dodał.
W dyskusji były też głosy krytyczne wobec dotychczasowych władz związku. Krystyna Wójcik, żona zmarłego przed ponad rokiem Adama Wójcika, jednego z najwybitniejszych zawodników, wielokrotnego reprezentanta kraju, stwierdziła, że polska koszykówka jest w kryzysie.
– Wymaga innego podejścia. Dotychczasowe władze straciły ważny czynnik w zarządzaniu – emocje. Przekaz jest słaby, kibice tego nie kupują. Konieczna jest komunikacja, a PZKosz od lat przypomina oblężoną twierdzę. Nowe pomysły są często ignorowane bądź odrzucane. We władzach mamy nadreprezentację sędziów, a brakuje w nich znanych zawodników. W wielu europejskich federacjach szefami są byli koszykarze – zauważyła.
Katarzyna Dulnik, mistrzyni Europy z 1999 roku z reprezentacją Tomasza Herkta, w swojej wypowiedzi m.in. zaapelowała, o wyraźniejszą obecność kobiet w gremiach decydujących o rozwoju polskiej koszykówki.
Ten pomysł nie znalazł odzewu w późniejszych wyborach do zarządu. W trakcie poniedziałkowych obrad złote medale "Za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego" otrzymali doświadczony trener Stefan Majer, mistrz kraju z Legią Warszawa jako zawodnik (1956, 1957) i szkoleniowiec (1969), który prowadził także reprezentację biało-czerwonych na igrzyskach w Moskwie (1980, 7. miejsce), a także wybitni sędziowie, którzy m.in. reprezentowali Polskę w roli arbitrów turniejów olimpijskich – Marek Paszucha (Moskwa, 1980) i Wiesław Zych (1988, 1992 – sędziował finał – Chorwacja, 1996 – finał kobiet USA – Brazylia).
Złotą Odznaką PZKosz uhonorowano Piotra Łuszyńskiego, trenera reprezentacji Polski w koszykówce na wózkach, która wywalczyła szóste miejsce w tegorocznych mistrzostwach świata w Hamburgu.
115 - 146
Chicago Bulls
108 - 114
Milwaukee Bucks
122 - 103
Washington Wizards
124 - 115
Golden State Warriors
108 - 103
Brooklyn Nets
128 - 108
Memphis Grizzlies
89 - 68
PGE Spójnia Stargard
78 - 83
Trefl Sopot
12:30
Tasomix Rosiek Stal Ostrów Wielkopolski
14:30
AMW Arka Gdynia
16:30
King Szczecin
19:00
New Orleans Pelicans
19:30
Cleveland Cavaliers
22:00
Boston Celtics
22:00
Charlotte Hornets
22:00
P. 76ers
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.