Skończył 22 lata. Mijało cztery od debiutu w Pucharze Świata, a on nadal nie wywalczył choćby punktu. Kariera juniorska bez błysków, a na domiar złego lot kończony lądowaniem po prawej stronie zeskoku. Niewiele wskazywało na to, że Dawid Kubacki może kiedyś wygrać zawody elity.
Rocznik 1990. Ten sam co Gregor Schlierenzauer. Ich kariery ułożyły się jednak inaczej. Gdy Austriak bił rekord liczby zwycięstw w Pucharze Świata w 2013 roku, to nowotarżanin dopiero po raz 11. znalazł się w czołowej "30" Pucharu Świata. Kubacki nigdy nie dorówna osiągnięciom rówieśnika, ale od trzech sezonów ma wyniki, o których tamten może jedynie pomarzyć.
Król nie tylko lata
Słowa Apoloniusza Tajnera przed startem sezonu 2015/16 odbiły się szerokim echem. – Dawid może być czarnym koniem – deklarował prezes Polskiego Związku Narciarskiego. Nie było to bezpodstawne, bo nowotarżanin zaczął lato od triumfów w Wiśle i Hinterzarten. Zimowe wyniki to jednak rozczarowanie. Szczególnie te przed Turniejem Czterech Skoczni – ledwie 16 pucharowych punktów.
W drugiej części sezonu było już znacznie lepiej, ale i tak szumne zapowiedzi przyniosły negatywne komentarze. "Król lata" – taki pseudonim prześmiewczych fanów przylgnął do Kubackiego. Wielu umknęło, że w tamtym czasie nastąpiła kluczowa zmiana w jego skokach. – Zmienił technikę odbicia na progu. To było bardzo trudne, pracował nad tym kilka lat, aż w końcu zaczęło mu wychodzić i udało się wypracować powtarzalność – analizował Tajner.
Mocny punkt drużyny
"Metoda małych kroków" – hasło powtarzane po prawie każdych zawodach przez Kubackiego to też element filozofii szkoleniowej Stefana Horngachera. Praca Austriaka okazała się zbawienna dla polskiej kadry, w tym także dla skoczka z Nowego Targu. W pierwszym sezonie trenowania kadry przez Horngachera błyszczeli inni. Kamil Stoch wygrał Turniej Czterech Skoczni, Maciej Kot pierwsze w karierze zawody PŚ, a Piotr Żyła wywalczył indywidualnie brąz mistrzostw świata.
W teorii Kubacki był "tym czwartym" do drużyny. Praktyka pokazała coś innego. Po konkursie, w którym zespół wywalczył historyczne złoto, Horngacher pochwalił właśnie Dawida. – To był najtrudniejszy moment. Trafił naprawdę trudne warunki. Po jego skoku odetchnąłem – przyznał trener, który rzadko zdobywa się na indywidualne pochwały.
Przegrany drugich serii
To nie był pierwszy medal Kubackiego w wielkiej imprezie. W 2013 roku zespół w tym samym składzie zdobył brąz mistrzostw świata w Val di Fiemme. Wydawało się wtedy, że nowotarżanin jest idealnym kandydatem do zmagań drużynowych. Najlepiej w drugiej lub trzeciej grupie. Indywidualne starty? Raczej niekoniecznie, szczególnie, że wielokrotnie po dobrym otwarciu, przychodził zawód. – Dawid zawsze ten drugi skok trochę psuł. W końcu skoczył tak jak powinien – mówił w niedzielę wzruszony Adam Małysz.
Kubacki dopiero w wieku niespełna 28 lat stanął po raz pierwszy na podium konkursu Pucharu Świata. Od razu w jednym z najważniejszych – był trzeci na inaugurację 66. Turnieju Czterech Skoczni. Potem postraszył Stocha, będąc najpoważniejszym kandydatem do zatrzymania go przed triumfem w Bischofshofen,czwartym z rzędu. Wtedy się nie powiodło, ale rok później przerwał inną świetną serię. Triumf w Predazzo zatrzymał licznik zwycięstw Ryoyu Kobayashiego po sześciu.
Nienormalny konkurs na normalnej
Wygrana z Japończykiem to w tym sezonie duże osiągnięcie. Kubackiemu ta sztuka udała się ośmiokrotnie. To najwięcej ze wszystkich skoczków. W pięciu konkursach w tym roku cztery razy stawał na podium. W końcu zwyciężył w zawodach Pucharu Świata. Dokonał tego dwa miesiące przed 29. urodzinami. Starsi w momencie triumfu debiutanckiego byli jedynie: Jan Matura, Jernej Damjan, Andreas Stjernen i Wolfgang Loitzl.
Wszystko wskazuje na to, że Kubacki dopiero się rozkręca. To świetna informacja w kontekście mistrzostw świata w Seefeld. Moc odbicia powinna promować go szczególnie na mniejszym obiekcie. Podobnie miało być w Pjongczangu, ale tam złe warunki zabrały mu awans do drugiej serii. "Skocznia normalna, a konkurs nienormalny" – napisał wtedy na Instagramie. Czas, aby natura była po jego stronie. Wtedy może zrobić kolejny "mały krok", choć tym razem już po wielki sukces.
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
1
543.5
2
539.5
3
535.4
4
507.2
5
471.2
6
453.5
7
445.8
8
412.2
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
13
178.5
14
163.0
15
153.6
131.6
129.8
129.6
129.0
126.5
121.4
121.1
8
117.9
117.7
10
117.6
11
112.2
12
111.6
13
110.6
110.5
15
109.9
108.7
108.3
18
106.7
19
106.2
20
106.0
21
104.1
22
103.9
23
101.7
24
101.0
25
100.5
99.8
27
98.7
28
98.4
95.0
93.3
1
328.8
2
277.4
3
274.4
4
273.3
5
270.1
6
262.8
7
260.2
8
259.3
9
254.0
10
248.6
11
244.8
12
241.0
13
232.0
14
230.6
15
230.0
16
228.6
17
228.0
18
220.5
19
214.3
20
210.8
21
207.5
22
204.1
23
200.2
24
195.0
25
193.5
26
190.6
27
188.5
175.8
29
174.0
30
170.3
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.