Dwóch architektów z Polski chce zrewolucjonizować dyscyplinę i na rozbiegach skoczni montować specjalne osłony. Pomysł został już przedstawiony władzom FIS, a pierwszy tunel miałby pojawić się na Wielkiej Krokwi w Zakopanem. Nie wszyscy są jednak zachwyceni. – To chory pomysł, nie wiem czemu ma służyć – twierdzi Rafał Kot, ekspert TVP Sport.
Architekci z Bydgoszczy – Przemysław Gawęda i Marcin Sajdak – chcą zadaszenia rozbiegu od belki startowej aż do progu, z którego wybijają się skoczkowie. Najazd miałby zostać w tunelu.
Głównymi plusami takiego rozwiązania jest większa kontrola nad torami, które nie byłyby narażone na opady deszczu i śniegu. Zawodnicy oczekujący na start mogliby też chronić się przed wiatrem i niską temperaturą. – To wyrównałoby prędkości najazdowe, a zarazem szanse poszczególnych skoczków w zawodach – przekonuje Sajdak. Obecnie za utrzymanie najazdów odpowiadają tzw. porządkowi, którzy przy pomocy dmuchaw oraz szczotek usuwają śnieg i osuszają najazd.
Przy obfitych opadach ich praca nie jest jednak wystarczająca. Podczas konkursu w Bischofshofen przekonał się o tym Japończyk Ryoyu Kobayashi. Z powodu wody w torach miał znacznie niższą prędkość na rozbiegu, co przełożyło się na krótszy skok.
– Możemy usunąć około 90-95 procent opadów. Najbardziej niebezpieczny jest mokry śnieg, a takie rozwiązanie pozwoliłoby przed nim uchronić – przyznał w rozmowie z Sebastianem Parfjanowiczem z TVP Sport Walter Hofer, szef pucharowego cyklu.
Architekci pomysł zaprezentowali już Światowej Federacji Narciarskiej (FIS) podczas kongresu w Zurychu. – Pojawiło się wiele pozytywnych opinii. Warto zauważyć, że tunel jest rozkładany i przezroczysty. Skoczek jest w nim widoczny – dodał Adam Małysz.
Rozwiązanie jest bezpieczne dla zawodników. Jak zapewniają pomysłodawcy, nie ma groźby, aby skoczek uderzył w konstrukcję podczas wybijania się z progu. Instalacja miałaby średnicę około czterech metrów. Pomysł jest jeszcze konsultowany z ośrodkami naukowymi oraz z realizatorami transmisji telewizyjnych, którzy muszą rozwiązać problem pokazywania skoczków znajdujących się tunelu.
Nie wszyscy podzielają jednak ten entuzjazm. – To jest chory pomysł. Skoki mają być skokami, nie zatracajmy wszystkiego, co w tej dyscyplinie piękne. Zawodnik ma kontakt z naturą, a jadąc w takim szklanym "rękawie" nagle wypadnie np. w śnieżycę. Nie wiem czemu to ma służyć – stwierdził ekspert TVP Sport, Rafał Kot.
Prototyp tunelu mógłby powstać za 2-3 lata na rozbiegu Wielkiej Krokwi. Jak przyznał Sajdak, Centralny Ośrodek Sportu w Zakopanem dał "zielone światło".
– To oczywiście jest sensowne, ale takie tunele musiałyby powstać na wszystkich skoczniach. Jest to ciekawe rozwiązanie, ale nie jesteśmy zdecydowani, aby je popierać – dodał prezes Polskiego Związku Narciarskiego, Apoloniusz Tajner.
Następne
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
1
543.5
2
539.5
3
535.4
4
507.2
5
471.2
6
453.5
7
445.8
8
412.2
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
13
178.5
14
163.0
15
153.6
131.6
129.8
129.6
129.0
126.5
121.4
121.1
8
117.9
117.7
10
117.6
11
112.2
12
111.6
13
110.6
110.5
15
109.9
108.7
108.3
18
106.7
19
106.2
20
106.0
21
104.1
22
103.9
23
101.7
24
101.0
25
100.5
99.8
27
98.7
28
98.4
95.0
93.3
1
328.8
2
277.4
3
274.4
4
273.3
5
270.1
6
262.8
7
260.2
8
259.3
9
254.0
10
248.6
11
244.8
12
241.0
13
232.0
14
230.6
15
230.0
16
228.6
17
228.0
18
220.5
19
214.3
20
210.8
21
207.5
22
204.1
23
200.2
24
195.0
25
193.5
26
190.6
27
188.5
175.8
29
174.0
30
170.3