Kierownictwo Formuły 1 od lat stara się wpłynąć na poziom atrakcyjności rywalizacji. Pomóc w tym ma m.in. zmiana systemu kwalifikacji. W jej wprowadzeniu przeszkodzić mogą jednak... opony. Transmisja wyścigu o Grand Prix Chin w niedzielę 14 kwietnia w TVP Sport, na stronie TVPSPORT.PL i w aplikacji mobilnej.
Zmiany w rozgrywaniu kwalifikacji Liberty Media rozważało jeszcze w połowie 2018 roku. Jak udało się ustalić portalowi "Motorsport.com" temat ten powrócił na ostatnim spotkaniu Grupy Strategicznej i Komisji Formuły 1. Aktualnie są one podzielone na trzy części – Q1 (trwająca 18 minut), Q2 (trwająca 15 minut) i Q3 (trwająca 12 minut). W pierwszych dwóch odpada po 5 kierowców, a w ostatniej rywalizuje najlepsza "dziesiątka".
Jeżeli uda się przeforsować pomysł kierownictwa F1, to w 2020 roku rozgrywana będzie dodatkowa część – Q4. W pierwszych trzech odpadałoby po 4 kierowców. W ostatniej w walce o pole position pozostałaby najszybsza "ósemka". Cała sesja trwałaby 60 minut. – Pewne zmiany w weekendzie wyścigowym nastąpią już w przyszłym roku lub za dwa lata – powiedział w rozmowie ze "SkySports" po Grand Prix Bahrajnu dyrektor sportowy Formuły 1, Ross Brawn.
We wprowadzeniu dodatkowej części przeszkodzić mogą opony. Obecnie kierowcy rywalizujący w Q3 mają obowiązek rozpocząć wyścig w ogumieniu, w którym zakończyli kwalifikacje. Po wprowadzeniu zmian przepis ten dotknąłby najlepszą "ósemkę" z Q4. Pozostała "dwunastka" miałaby wolny wybór. Jak stwierdził szef zespołu Red Bull – Christian Horner – w przypadku przeprowadzenia dodatkowej części liczba 13 zestawów opon na weekend wyścigowy może okazać się niewystarczająca.
–Nie chcemy, aby doszło do tego, że przez niewystarczającą liczbę dostępnego ogumienia kierowcy nie będą chcieli rywalizować w Q4. (...) Na pierwszy rzut oka wszystko wskazuje na to, że może brakować zestawów na cztery części kwalifikacyjne. Przeprowadzamy jednak odpowiednie symulacje – stwierdził. Badania prowadzi również Ferrari, o czym zapewnił szef teamu Mattia Binotto.
Sceptycznie do tego pomysłu podchodzi także Pirelli, czyli dostawca opon w Formule 1. Bardzo prawdopodobne, że włoski producent musiałby bezpłatnie zapewnić kierowcom o jeden zestaw więcej na każde Grand Prix.
Ważne zmiany w systemie kwalifikacji zaszły przed sezonem 2016. Sesja była podzielona na trzy segmenty, ale rywalizacja miała charakter eliminacji kierowców. Wyglądało to następująco:
Q1 – ta część trwała 16 minut. Po siedmiu minutach odpadał najwolniejszy zawodnik. Co 90 sekund eliminowano kolejnego. Do drugiej części przechodziła najszybsza "piętnastka".
Q2 – trwała 15 minut. Pierwszy kierowca odpadał po 6 minutach, a kolejny po 90 sekundach. Do ostatniej części przechodziła najlepsza "ósemka".
Q3 – najwolniejszy kierowca odpadał po pięciu minutach. Co 90 sekund eliminowano kolejnego. Najlepsza "dwójka" pozostawała na torze przez ostatnie 90 sekund rywalizacji.
Na starcie w Australii ustawiło się 22 zawodników. Pierwszym zwycięzcą kwalifikacji w nowym systemie został Lewis Hamilton. Zrezygnowano z niego jednak już po dwóch Grand Prix.
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.