Kierownictwo Formuły 1 od lat stara się wpłynąć na poziom atrakcyjności rywalizacji. Pomóc w tym ma m.in. zmiana systemu kwalifikacji. W jej wprowadzeniu przeszkodzić mogą jednak... opony. Transmisja wyścigu o Grand Prix Chin w niedzielę 14 kwietnia w TVP Sport, na stronie TVPSPORT.PL i w aplikacji mobilnej.
Zmiany w rozgrywaniu kwalifikacji Liberty Media rozważało jeszcze w połowie 2018 roku. Jak udało się ustalić portalowi "Motorsport.com" temat ten powrócił na ostatnim spotkaniu Grupy Strategicznej i Komisji Formuły 1. Aktualnie są one podzielone na trzy części – Q1 (trwająca 18 minut), Q2 (trwająca 15 minut) i Q3 (trwająca 12 minut). W pierwszych dwóch odpada po 5 kierowców, a w ostatniej rywalizuje najlepsza "dziesiątka".
Jeżeli uda się przeforsować pomysł kierownictwa F1, to w 2020 roku rozgrywana będzie dodatkowa część – Q4. W pierwszych trzech odpadałoby po 4 kierowców. W ostatniej w walce o pole position pozostałaby najszybsza "ósemka". Cała sesja trwałaby 60 minut. – Pewne zmiany w weekendzie wyścigowym nastąpią już w przyszłym roku lub za dwa lata – powiedział w rozmowie ze "SkySports" po Grand Prix Bahrajnu dyrektor sportowy Formuły 1, Ross Brawn.
We wprowadzeniu dodatkowej części przeszkodzić mogą opony. Obecnie kierowcy rywalizujący w Q3 mają obowiązek rozpocząć wyścig w ogumieniu, w którym zakończyli kwalifikacje. Po wprowadzeniu zmian przepis ten dotknąłby najlepszą "ósemkę" z Q4. Pozostała "dwunastka" miałaby wolny wybór. Jak stwierdził szef zespołu Red Bull – Christian Horner – w przypadku przeprowadzenia dodatkowej części liczba 13 zestawów opon na weekend wyścigowy może okazać się niewystarczająca.
–Nie chcemy, aby doszło do tego, że przez niewystarczającą liczbę dostępnego ogumienia kierowcy nie będą chcieli rywalizować w Q4. (...) Na pierwszy rzut oka wszystko wskazuje na to, że może brakować zestawów na cztery części kwalifikacyjne. Przeprowadzamy jednak odpowiednie symulacje – stwierdził. Badania prowadzi również Ferrari, o czym zapewnił szef teamu Mattia Binotto.
Sceptycznie do tego pomysłu podchodzi także Pirelli, czyli dostawca opon w Formule 1. Bardzo prawdopodobne, że włoski producent musiałby bezpłatnie zapewnić kierowcom o jeden zestaw więcej na każde Grand Prix.
Ważne zmiany w systemie kwalifikacji zaszły przed sezonem 2016. Sesja była podzielona na trzy segmenty, ale rywalizacja miała charakter eliminacji kierowców. Wyglądało to następująco:
Q1 – ta część trwała 16 minut. Po siedmiu minutach odpadał najwolniejszy zawodnik. Co 90 sekund eliminowano kolejnego. Do drugiej części przechodziła najszybsza "piętnastka".
Q2 – trwała 15 minut. Pierwszy kierowca odpadał po 6 minutach, a kolejny po 90 sekundach. Do ostatniej części przechodziła najlepsza "ósemka".
Q3 – najwolniejszy kierowca odpadał po pięciu minutach. Co 90 sekund eliminowano kolejnego. Najlepsza "dwójka" pozostawała na torze przez ostatnie 90 sekund rywalizacji.
Na starcie w Australii ustawiło się 22 zawodników. Pierwszym zwycięzcą kwalifikacji w nowym systemie został Lewis Hamilton. Zrezygnowano z niego jednak już po dwóch Grand Prix.
Następne
1
1:37:15.735
2
++6.812
3
++34.742
4
++39.812
5
++56.781
6
++59.857
7
++60.603
8
++64.135
9
++65.858
10
++70.674
11
++72.095
12
++76.592
13
++77.301
14
++84.477
15
+1 lap
16
DNF
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:24.892
2
1:24.995
3
1:25.010
4
1:25.029
5
1:25.084
6
1:25.121
7
1:25.374
8
1:25.471
9
1:25.593
10
1:25.711
11
1:25.746
12
1:25.826
13
1:25.864
14
1:25.889
15
1:25.950
16
1:26.440
17
1:26.446
18
1:26.504
19
1:26.574
20
1:27.060
1
1:25.498
2
1:25.566
3
1:25.585
4
1:25.606
5
1:26.104
6
1:26.112
7
1:26.119
8
1:26.125
9
1:26.129
10
1:26.256
11
1:26.332
12
1:26.332
13
1:26.377
14
1:26.422
15
1:26.499
16
1:26.501
17
1:26.894
18
1:27.597
19
1:27.600
20
1:27.878
1
1:25.816
2
1:26.038
3
1:26.117
4
1:26.286
5
1:26.314
6
1:26.383
7
1:26.430
8
1:26.523
9
1:26.524
10
1:26.624
11
1:26.840
12
1:26.876
13
1:26.904
14
1:26.941
15
1:26.980
16
1:27.159
17
1:27.165
18
1:27.174
19
1:27.226
20
1:27.289
1
1:26.892
2
1:26.915
3
1:27.042
4
1:27.095
5
1:27.163
6
1:27.217
7
1:27.304
8
1:27.351
9
1:27.367
10
1:27.432
11
1:27.678
12
1:27.844
13
1:27.909
14
1:27.958
15
1:28.057
16
1:28.086
17
1:28.142
18
1:28.147
19
1:28.332
20
1:28.397
1
1:23:47.693
2
+2.695
3
+19.820
4
+29.020
5
+62.396
6
+67.754
7
+1 lap
8
+1 lap
9
+1 lap
10
+1 lap
11
+1 lap
12
+1 lap
13
+1 lap
14
+1 lap
15
+1 lap
16
+2 laps
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:03.971
2
1:04.492
3
1:04.554
4
1:04.582
5
1:04.763
6
1:04.926
7
1:04.836
8
1:04.846
9
1:05.052
10
1:04.846
11
1:05.128
12
1:05.143
13
1:05.063
14
1:05.278
15
1:05.218
16
1:05.329
17
1:05.364
18
1:05.369
19
1:05.582
20
1:05.606
1
1:04.324
2
1:04.442
3
1:04.534
4
1:04.574
5
1:04.790
6
1:05.018
7
1:05.053
8
1:05.062
9
1:05.139
10
1:05.182
11
1:05.182
12
1:05.243
13
1:05.283
14
1:05.314
15
1:05.326
16
1:05.366
17
1:05.366
18
1:05.519
19
1:05.546
20
1:06.023
1
1:04.580
2
1:04.737
3
1:04.898
4
1:05.022
5
1:05.190
6
1:05.229
7
1:05.292
8
1:05.411
9
1:05.457
10
1:05.511
11
1:05.537
12
1:05.543
13
1:05.547
14
1:05.613
15
1:05.698
16
1:05.765
17
1:05.814
18
1:05.835
19
1:05.918
20
1:06.176
1
1:05.542
2
1:05.607
3
1:05.697
4
1:05.766
5
1:05.780
6
1:05.874
7
1:05.946
8
1:06.017
9
1:06.099
10
1:06.110
11
1:06.130
12
1:06.140
13
1:06.160
14
1:06.170
15
1:06.189
16
1:06.246
17
1:06.262
18
1:06.369
19
1:06.510
20
1:06.738
DNS