| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Piast Gliwice, Legia Warszawa i Lechia Gdańsk – już tylko te trzy zespoły liczą się w walce o mistrzostwo Polski. Paradoksalnie największe szanse na triumf ma klub, który prowadzi najbardziej oszczędną politykę transferową z całej trójki, a gdyby na boisku grały pieniądze, nie miałby nawet po co wychodzić na murawę.
Przez długi czas wydawało się, że walka o tytuł rozstrzygnie się między Legią a Lechią. Był nawet moment, gdy z góry na rywali patrzyli gdańszczanie, ale w rundzie finałowej to oni zaczęli z kolei zdecydowanie rzadziej punktować i dali się wyprzedzić piłkarzom Aleksandara Vukovicia. Gdzie jednak dwóch się bije, tam trzeci korzysta i podczas gdy w stolicy oraz na północy zaprzątali sobie głowę wzajemną rywalizacją, sytuację wykorzystali gliwiczanie. Piast ma za sobą serię sześciu zwycięstw z rzędu i niespodziewanie, atakując z cienia, zajął pozycję lidera. Na dwa mecze przed końcem rozgrywek ma punkt przewagi nad legionistami i cztery nad drużyną Piotra Stokowca.
Piast zaskoczył nie tylko dlatego, że zwyczajnie nie był uznawany za faworyta do wygrania ligi i wróżono mu raczej miejsce w środku stawki niż na podium. Gliwiczanie nie pasują bowiem do tego towarzystwa pod kątem finansowym. Żyją bowiem ekonomicznie, zaciskają pasy, nie szarżują na rynku transferowym i dokładnie oglądają każdą wydaną złotówkę.
Wiele mówi już rzut oka na wartości rynkowe drużyn. Według szacunków portalu Transfermarkt.pl kadra Legii wyceniana jest na około 37 milionów euro. Ta Lechii jest znacznie tańsza, bo oscyluje wokół 10 milionów, ale zdecydowanie najmniejszym kosztem powstał zespół z Gliwic – łączna wartość zawodników to niecałe 7 milionów.
Pójdźmy dalej i weźmy na tapet popisy wszystkich klubów na rynku transferowym, by zobrazować w jak odmiennych światach funkcjonują. Najdroższym piłkarzem w historii zespołu z Łazienkowskiej jest Dominik Nagy, który kosztował milion. Lechia najwięcej wydawała na Daniela Łukasika (800 tysięcy), zaś Piast... 275 tysięcy na Jakuba Czerwińskiego.
Warto też spojrzeć na wydatki wszystkich drużyn w ostatnich latach. Tu też zdecydowanie dominują stołeczni, a Piast nijak nie może się z nimi równać.
W poszukiwaniu informacji o możliwościach finansowych lidera Ekstraklasy warto również zajrzeć do raportu Deloitte, choć dostępny jest na razie tylko ten z poprzedniego sezonu. Latem wiele się jednak nie zmieniło, a liczby mówią same za siebie. Legia w 2017 roku zanotowała największe przychody z kraju, wyniosły one blisko 140 milionów złotych. Lechia zainkasowała o 100 milionów mniej, zaś Piast – tylko 28 milionów, co uczyniło ten klub mniej dochodowym niż osiem innych drużyn Ekstraklasy, w tym między innymi Pogoń Szczecin, Jagiellonię Białystok i Cracovię.
Jeszcze skromniej wygląda wykaz wynagrodzenia wypłaconego przez Ekstraklasę za poprzedni sezon. Największy zastrzyk finansowy otrzymali oczywiście legioniści, zaś Piast zarobił więcej wyłącznie od Sandecji Nowy Sącz oraz Bruk-Betu Termalica.
⚽��
— LOTTO Ekstraklasa (@_Ekstraklasa_) 30 maja 2018
Kluby #Ekstraklasa otrzymają z Ekstraklasy S.A. ponad 150 milionów złotych za sezon 2017/18 - najwięcej w historii.
WIĘCEJ ➡ https://t.co/JMXfUMrb15 pic.twitter.com/pcCdQyLFVE
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.