Nowy system kwalifikacji do mistrzostw świata w strefie CONCACAF może budzić kontrowersje. Obowiązujące już od najbliższych rozgrywek zasady sprawiają, że ogromny wpływ będzie miał ranking FIFA. Zespoły, które znajdą się w nim na zbyt niskim miejscu, będą pozbawione szans na bezpośredni awans.
Wcześniej kwalifikacje do mistrzostw świata w strefie CONCACAF były podzielone na pięć rund. Do ostatniej z nich awansowało sześć zespołów, które między sobą rywalizowały o trzy miejsca zapewniające awans i jedno dające możliwość udziału w barażu interkontynentalnym.
Takie rozgrywki miały jedną ogromną wadę – niektóre drużyny musiały pożegnać się z szansami na mundial już w pierwszej rundzie i po zaledwie dwóch meczach, na długo przed końcem eliminacji, traciły szanse na awans. W federacji wymyślono zatem system, w którym drużyny słabsze rozegrają więcej meczów, ale… szanse na mundial będą miały jeszcze mniejsze.
Sześć najwyżej sklasyfikowanych zespołów strefy CONCACAF z rankingu FIFA utworzy grupę na wzór tej ze "zwykłej" piątej rundy eliminacji. Rozegrają między sobą dwumecze każdy z każdym, a trzy najlepsze drużyny uzyskają bezpośredni awans na mistrzostwa świata. Czwarty zespół będzie natomiast grał dalej w barażach.
Pozostałe 29 reprezentacji podzielone zostanie na osiem grup – w każdej z nich znajdą się trzy bądź cztery zespoły. Również zagrają systemem dwumeczów każdy z każdym, a zwycięzcy grup awansują do… ćwierćfinałów. Później – również systemem dwumeczów – turniej będzie kontynuowany, a zwycięzca finału… zagra z drużyną, która zajmie czwarte miejsce w grupie najlepszych.
Nawet zwycięstwo w tym meczu nie da jednak awansu na mistrzostwa świata, a jedynie… szansę gry w barażu interkontynentalnym. Dopiero zwycięstwo w nim prowadzić będzie na mundial w Katarze.
W tym momencie sześć najwyżej sklasyfikowanych w rankingu FIFA reprezentacji ze strefy CONCACAF to Meksyk, USA, Kostaryka, Jamajka, Honduras i Salwador. Poza grupą walczącą o bezpośredni awans znalazłaby się zatem Panama, która grała na mistrzostwach świata w Rosji, a także Haiti – półfinalista zakończonego niedawno Złotego Pucharu.
O podziale na grupy kwalifikacji do MŚ 2022 zadecyduje ranking z czerwca 2020.
Concacaf Announces Format for the 2022 FIFA World Cup Confederation Qualifiers
— Concacaf (@Concacaf) 10 lipca 2019
🗞>> https://t.co/46uedORU6F#LoveForOurGame @FIFAcom @FIFAWorldCup pic.twitter.com/W5dljh0lYr
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.