Sport ma moc, by zmienić świat i jego przyszłość. Równo za rok, w Tokio, rozpoczną się XXXII Letnie Igrzyska Olimpijskie, a my znów uwierzymy, że wszystko może być lepsze – globalne zmartwienia i konflikty na nieco ponad dwa tygodnie odejdą na drugi plan. Czeka nas 16 dni niezapomnianej sportowej rywalizacji.
Powracające po 56 latach do Tokio letnie igrzyska po raz czwarty w historii trafią do Azji. Poza stolicą Japonii, która imprezę gościła już w 1964 roku, olimpijskie medale w przeszłości rozdawano także w Seulu (1988) i Pekinie (2008). Czas odejść jednak od przeszłości i odpowiedzieć na pytanie, jakie będą najbliższe igrzyska?
Kiedy i gdzie?
Ceremonię otwarcia zaplanowano na 24 lipca 2020 roku. Olimpijskie zmagania ruszą jednak, jak zwykle, dwa dni wcześniej. Jako pierwsza rozpocznie się rywalizacja w softballu i piłce nożnej kobiet. Pierwsze mecze rozegrane zostaną dwa dni przed oficjalną inauguracją imprezy.
Igrzyska potrwają do 9 sierpnia. Tego dnia sportowcy walczyć będą jeszcze o aż 22 złote medale. Na koniec rywalizacji nastąpi uroczysta ceremonia zamknięcia igrzysk.
Transmisje z olimpijskich aren przeprowadzi Telewizja Polska.
Główne przesłanie
Każde igrzyska niosą za sobą te same wartości, ale odmienne przesłanie. "Sport ma moc, by zmienić świat i jego przyszłość" – napisali organizatorzy zawodów w Tokio. Ma to być myśl przewodnia imprezy. Prowadzą do niej trzy przesłania – "bycie najlepszą wersją siebie", "jedność w różnorodności" i "połączenie z jutrem".
Maskotka
Miraitowa – imię oficjalnej maskotki igrzysk w Tokio zawiera w sobie głębsze przesłanie. "Mirai" znaczy po japońsku "przyszłość", a "towa" – "wieczność". Jest to fikcyjna, futurystyczna postać ze szpiczastymi uszami, w biało-niebieskich barwach – nawiązujących do oficjalnego logo imprezy. Maskotką paraolimpiady jest natomiast Someity. Biało-różową barwą ma nawiązywać do kwiatu wiśni.
Logo
Pierwotnie logo miało przedstawiać literę "T" zakończoną czerwonym kołem odnoszącym się do flagi Japonii. Gdy było już pewne, że to właśnie ten symbol będzie reklamował igrzyska, doszło do… niespodziewanego pozwu o plagiat. Teatr w Liege, który w swoim logo ma identyczną literę "T", wygrał sprawę z organizatorami, którzy musieli zmienić symbol.
Ostatecznie wybrano zdecydowanie ładniejszy projekt i tym razem całkowicie oryginalny. Zaprojektował go Asao Tokolo. Przedstawia 45 niebieskich wielokątów, różniących się wielkością i kształtem. Są dopasowane jednak w taki sposób, by stworzyły domykającą się jedność. Sama krata ma symbolizować kulturę Japonii, a każdy z wielokątów – odmienność i różnorodność kultur, które spotkają się podczas igrzysk. Ma wskazywać, że choć wszyscy są inni, ostatecznie tworzą jedność.
I… nie-logo, które wywołało wiele szumu
Kilka miesięcy temu w Internecie pojawiła się znakomita praca Darena Newmana. Wbrew życzeniu wielu nie jest to jednak oficjalne logo igrzysk. Ba! Nie mogłoby nim być. Według jednej z zasad koła olimpijskie nie mogą łączyć się z żadnymi innymi symbolami. Tu nie dość, że do tego dochodzi, to jeszcze jedno z kół jest zakolorowane.
Medale
Podczas igrzysk w Tokio zostanie rozdanych 339 kompletów medali powstałych z… recyklingu. Trend zapoczątkowano w Rio de Janeiro. Na poprzednich igrzyskach 30 procent srebrnych i brązowych medali było produkowanych z surowców wtórnych.
Tym razem wszystkie medale będą pochodziły z recyklingu. Na te potrzeby zgromadzono już 5 milionów używanych telefonów.
Areny
Wielkim plusem organizacji igrzysk w Tokio będzie bliskość poszczególnych aren. Poza dwoma głównymi strefami – Heritage Zone i Tokyo Bay Zone – rozegrane zostanie tylko kilka dyscyplin. Będą to tylko te konkurencje, które wymagają specyficznych warunków: surfing, żeglarstwo, koszykówka, piłka nożna, golf i kolarstwo.
Równość
Pierwsze igrzyska olimpijskie były wyłącznie męską rozgrywką. Z czasem pojawiały się kolejne kobiece konkurencje, aż w końcu doszliśmy do momentu, w którym możemy ogłosić olimpijską równość płci. Przewaga męskich konkurencji na igrzyskach w Tokio będzie minimalna.
Budżet
Japoński komitet organizacyjny początkowo planował przeznaczenie 5,6 miliardów dolarów na organizację igrzysk oraz 7 miliardów dolarów na infrastrukturę związaną z imprezą. Szybko okazało się, że łączne 12,6 miliarda nie wystarczy. Kilka miesięcy temu rada miasta ponownie zwróciła się z prośbą do rządu o pieniądze, a dziennikarze amerykańskiego CBS Sport wyliczyli, że łącznie igrzyska mogą kosztować Tokio… około 25 miliardów dolarów.
Jak widać na powyższej grafice, przestrzelenie budżetu przy organizacji igrzysk olimpijskich jest pewną normą. Działo się tak w wielu przypadkach, także w nieuwzględnionych w niej igrzysk w Pjongczangu. Te początkowo miały kosztować nieco ponad 7 miliardów dolarów, a ostatecznie ich cena sięgnęła 12,9 miliarda.
Sen
Tu nie mamy dobrych informacji – nie będziemy spać za długo. Dzień olimpijski będzie rozpoczynał się już w okolicach północy i potrwa do wczesnego popołudnia.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1024 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.