Głośne transfery, kontrowersje, pokiereszowane twarze i połamane ręce. W Stanach Zjednoczonych coraz większą popularnością cieszy się walka na gołe pięści. Na brutalną rywalizację decydują się byli bokserscy mistrzowie, weterani UFC i... najtwardsze kobiety. Specyficzny powrót do korzeni.
Boks swoich korzeni szuka właśnie w rywalizacji na gołe pięści. Pierwszy taki przypadek został zarejestrowany w XVII wieku, a skonfrontowali się ze sobą... rzeźnik i kamerdyner. Kilkanaście lat później do głosu doszedł legendarny James Figg, który popularyzował tę formę walki, tocząc ponad 250 pojedynków. W 1719 został samozwańczym mistrzem Anglii, a także otworzył szkołę uczącą pierwotnego boksu.
Legalizacja uruchomiła lawinę
Do niedawna pojedynki na gołe pięści były nielegalne. Wszystko zmieniło się w ubiegłym roku, gdy amerykański stan Wyoming zezwolił na organizację takich imprez. Po raz pierwszy od 1889 roku. Błyskawicznie skorzystała z tego grupa Bare Knuckle Fighting Championship, przygotowując premierową imprezę w stolicy stanu w środkowo-zachodniej części USA.
W walce wieczoru zmierzyli się wówczas były mistrz federacji UFC Ricco Rodriguez, który pas największej organizacji MMA dzierżył w 2002 roku, i kickboxer Maurice Jackson. Weteran Ultimate Fighting Championship zwyciężył jednogłośną decyzją sędziów. Według przepisów BKFC zawodnicy rywalizują na dystansie pięciu dwuminutowych rund. Wydarzenie było transmitowane, tak jak wszystkie kolejne, w płatnym systemie Pay-Per-View (cena dostępu 30 dolarów).
22 czerwca tego roku doszło do najgłośniejszej walki na gołe pięści pomiędzy wspomnianymi Łobowem i Malignaggim. Machina promocyjna przypominała schemat często powielany w boksie i MMA – mnóstwo złej krwi pomiędzy zawodnikami, wzajemne inwektywy i, dosłownie, plucie na siebie podczas konferencji prasowej. W okrągłym ringu nieznacznie na punkty zwyciężył Rosjanin, a Amerykanin w trakcie doznał złamania ręki. O kontuzje zresztą nietrudno, gdy ręce nie są w chronione w żaden sposób. Rywal w poprzednim pojedynku z Jasonem Knightem był potwornie pokiereszowany – w szpitalu założono mu 30 szwów.
Konkurencja w tej formule
Do wyścigu o amerykańskich kibiców dołączył także legendarny wrestler Ken Shamrock ze swoją organizacją Valor Bare Knuckle. Pierwszą galę zorganizuje 21 września w Północnej Dakocie. W karcie walk zobaczymy m.in. byłego rywala Łukasza Jurkowskiego Thierry'ego Sokoudjou i legendarnego kickboksera Mighty Mo.
Shamrock sięgnął po aktywa bokserskie i podpisał także umowę z byłym mistrzem świata Ishe Smithem. "Słodki Shay" w lutym przegrał przed czasem z Ericksonem Lubinem i na dzisiaj szanse na intratne propozycje między linami ringu były nikłe. W 2013 roku sięgnął po pas IBF, pokonując Corneliusa Bundrage'a. Przez lata był związany z grupą promotorską Floyda Mayweathera Juniora.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.