Jakie są powody gorszej dyspozycji Team Liquid podczas TI 9? Kto jest faworytem do wygrania The International 2019? Ile może być ostatecznie pieniędzy w puli nagród? Swoje przemyślenia w rozmowie z TVPSPORT.PL zdradził komentator i organizator turniejów Dota 2 – Adam "shiru15" Półtorak.
Maciej Paszkiewicz, TVPSPORT.PL – We wtorek swój pierwszy mecz w fazie play-off rozegra Team Secret, w którym gra Michał “Nisha” Jankowski. Jego drużyna będzie rywalizować z Evil Geniuses. Jakiego starcia się spodziewasz?
– Adam "shiru15" Półtorak: – Przed TI większość ekspertów, pytana o faworyta całego turnieju, wskazywała właśnie Team Secret i szczerze mówiąc, pomimo drugiego miejsca w grupie, nie uważam, aby sytuacja uległa zmianie. Drużyna Nishy wciąż jest jedną z trzech, może czterech składów, które można uznać za faworyta turnieju, choć poziom jest tak naprawdę bardzo wyrównany. Mecz z EG? Myślę, że Secret wygra, ale to nie będzie łatwe spotkanie, lecz tutaj już nie ma takich. Dalsze mecze z OG i PSG.LGD to już 50 na 50 – to będzie prawdziwa uczta dla fanów Doty, absolutnie najwyższy możliwy poziom.
– Team Liquid, w którym gra Amer "Miracle-" Al-Barkawi – Jordańczyk, z polskim obywatelstwem, pokonało Fnatic. W następnym meczu w dolnej części drabinki zmierzą się z TNC predator. TL nie prezentuje się na miarę swoich możliwości.
Jakie są tego powody i czy uważasz, że mogą powalczyć o tytuł mistrza świata?
– Liquid tuż przed turniejem wymieniło jednego zawodnika – MATUMBAMAN został zastąpiony przez w33. Niezależnie od tego, jak oceniać wartość wymienionych zawodników, jakakolwiek zmiana rosteru niedługo przed turniejem bez wątpienia wstrząsnęła drużyną i – pomimo pięciotygodniowego – bootcampu (dwa tygodnie w Europie i trzy w Chinach) wciąż szukają swojego rytmu i faktycznie prezentują się poniżej swoich możliwości. Niemniej warto przypomnieć, że dotychczasowa historia Liquid na TI9 do złudzenia przypomina historię OG na TI8 – zmiana rosteru tuż przed turniejem, w fazie pucharowej szybki spadek do dolnej drabinki... Wszyscy wiemy, jak to się wtedy skończyło. Uważam, że Liquid jeszcze dużo pokaże na tym turnieju.
– Wiele osób sądzi, że The International 2019 zwycięży OG lub PSG.LGD. Kto jest twoim faworytem?
– Bardzo nie chciałbym wskazywać jednej drużyny, bo to zwyczajnie zbyt trudne. Równe szanse dałbym OG, LGD, Secret i Vici Gaming. Te drużyny w niczym sobie nie ustępują i są w dobrej formie. Najwyższy światowy poziom. Do zespołów, które mają ogromny potencjał, ale nie odnalazły jeszcze rytmu na tym turnieju, należą Team Liquid oraz Virtus.Pro i jeżeli miałbym wskazać drużynę spoza czwórki faworytów, to właśnie TL lub VP.
– Podczas TI 8 Valve ogłosiło gospodarza TI 9. Wielu fanów Dota 2 zastanawia się, gdzie rozegrane zostaną kolejne mistrzostwa. Myślisz, że może to być Polska? W końcu Spodek w Katowicach i Tauron Arena w Krakowie gościły już najważniejsze turnieje w świecie CS:GO...
– Uważam, że jest wiele obiektywnych i formalnych powodów, dla których Polska jest bardzo dobrą lokalizacją na wydarzenia Dota 2. Jesteśmy w Unii Europejskiej i Schengen, blisko krajów regionu CIS, w których Dota 2 jest bardzo popularna, więc fani – zarówno z zachodniej jak i wschodniej strony Europy – mieliby do nas wygodny dojazd. Do tego dobra infrastruktura i – jak sam wspomniałeś – doświadczenie w organizacji esportowych eventów. Niemniej, realnie, nie sądzę, żeby Valve zdecydowało się na Polskę, ani żaden inny kraj tym regionie. Najbliżej, gdzie byłoby to realne, moim zdaniem, to Rosja lub Ukraina. Popularność tego tytułu w krajach regionu CIS czy Azji jest nieporównywalnie większa niż w Europie.
– Na koniec jeszcze zapytam o pulę nagród. Aktualnie wynosi ona ponad 33,6 mln dolarów. Do jej zamknięcia zostało pięć dni. Jak sądzisz, ile ostatecznie gracze będą mogli wygrać i dlaczego to akurat Dota 2 bije rekordy pod względem wysokości nagród?
– Nie sądzę, aby pula nagród uległa jeszcze radykalnej zmianie. Gdybym musiał strzelać, to celowałbym w okolice 35 mln dolarów. Często pada to pytanie: co sprawia, że Dota 2, pomimo nie bycia najpopularniejszym tytułem na świecie, ma takie ogromne pule nagród? Myślę, że nikt nie zna dokładnej odpowiedzi na to pytanie. Warto pamiętać, że na tę gigantyczną pulę nagród samo Valve wykłada “marne” 1,6 mln dolarów. Reszta, to swego rodzaju crowd funding zorganizowany wewnątrz gry. Jak to się dzieje, że community ze swojej kieszeni wykłada co roku 20, 25 czy 30 milionów dolarów? Gdybym musiał to przeanalizować, to spojrzałbym na to tak: Dota powstała jako mod do gry Warcraft 3. Twórcy moda od zawsze bardzo, ale to bardzo uważnie słuchali community i brali opinie graczy pod uwagę w związku z czym ci przez lata istnienia pierwotnej Doty czuli się jej współtwórcami. Gdy Valve wydało Dota 2 jako niezależny tytuł, to nie zmarnowało tej olbrzymiej energii, która tkwiła w community i najpierw zainwestowali niewyobrażalne na tamte czasy pieniądze (TI1 oraz TI2 miały pulę nagród 1,6 mln dol. w 100 proc. sponsorowaną przez Valve), a chwilę później pozwolili graczom wziąć czynny udział w budowaniu historii i podczas TI3 uruchomili pierwszy crowd funding. Tym sposobem każdy z nas, graczy, może dzisiaj czuć się częścią tego niewytłumaczalnego fenomenu.
Adam "shiru15" Półtorak – od blisko piętnastu lat pasjonat najpierw DotA, a potem Dota 2. Od sześciu lat aktywnie wspiera i służy polskiej społeczności. Komentator największych eventów w kraju (w tym dwukrotnie ESL One Katowice), wieloletni współwłaściciel portalu Dota2.pl oraz kanału twitch.tv/dota2pl, regularnie współpracował z cybersportem i ESL Polska oraz organizował turnieje online i LAN dla polskiej społeczności. Przez dwa lata manager dywizji Dota 2 w Alternate Attax – pierwszego teamu Nishy.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.