Nie ulega wątpliwości, że skoki narciarskie największą popularnością cieszą się w Europie. W nadchodzącym sezonie 23 z 36 konkursów Pucharu Świata zostanie rozegranych przy sztucznym oświetleniu. W Stanach Zjednoczonych, gdzie ta dyscyplina nie cieszy się dużą popularnością, nocne zawody organizowano już w... 1939 roku.
Amerykanie potęgą w skokach narciarskich nigdy nie byli. W historii Pucharu Świata rozegrano dotychczas 986 konkursów indywidualnych i tylko trzy zakończyły się wygraną skoczka ze Stanów Zjednoczonych. Ostatnim, któremu udało się stanąć na podium, był Jim Holland. 2 grudnia 1991 roku zakończył na drugiej lokacie zawody w Thunder Bay.
Mimo braku większych sukcesów historia skoków za Oceanem jest bogata. Świadczy o tym chociażby to, że w 1939 roku rywalizowano tam już w nocy. Równo 80 lat temu, 13 listopada, na skoczni położonej nad jeziorem Boom Lake w stanie Wisconsin zainstalowano sztuczne oświetlenie.
Nadinspektor Henry Roberts z Departamentu Wody i Światła dwa dni wcześniej zlecił swoim pracownikom zainstalowanie na skoczni 500-watowych żarówek. Nie wiadomo ile lamp powstało i jak droga była ta inwestycja. Jasne jest jednak, że budowa samego obiektu kosztowała w 1934 roku... 250 dolarów. Właśnie tyle tamtejszy Brainerd Ski Club wydał na prace inżynieryjne i materiały.
Kwota ta wydaje się niesłychanie niska. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w latach trzydziestych XX wieku nowego Forda Convertible można było nabyć już za... 750 dolarów.
W wydaniu dziennika "Star Tribune" z dnia 6 maja 1934 roku można przeczytać o tym, że skocznia Boom Lake pozwalała zawodnikom oddawać próby na odległość maksymalnie 200 stóp, czyli około 60 metrów. Trenował tam chociażby Sverre Fredheim, który dwukrotnie startował na igrzyskach olimpijskich. W 1936 roku w Garmisch-Partenkirchen zajął jedenastą lokatę, a w Sankt Moritz w 1948 roku był dwunasty.
Swoich sił próbowali tam też sportowcy uprawiający inne dyscypliny. W książce "The Origins of the Jump Shot: Eight Men who Shook the World of Basketball" autorstwa Johna Christgau można przeczytać między innymi, że w Boom Lake skoki oddawał sam Myer Skoog. W latach 1952-1954 wraz z Minneapolis Lakers sięgał po mistrzostwo NBA.
How to shoot a jump shot in 1951, courtesy of Minnesota's Myer Skoog. pic.twitter.com/L61ui8wE2X
— Luke Epplin (@LukeEpplin) December 6, 2014
482.1
475.0
455.8
451.6
449.4
438.9
434.0
422.2
420.4
10
419.8
11
419.7
12
413.3
13
412.5
14
403.1
15
400.8
16
400.4
17
399.4
18
397.9
19
397.1
396.0
21
384.2
22
382.3
377.5
24
372.6
371.6
26
364.5
27
357.3
355.7
320.5
314.1
1
1749.3
2
1720.2
3
1707.2
4
1680.6
5
1673.1
6
1484.1
7
1458.0
8
1350.9
9
561.6
10
551.6
459.1
454.8
444.1
443.6
433.5
430.1
418.3
418.2
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
398.4
16
397.7
17
397.5
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
386.4
24
386.2
381.5
26
377.7
374.0
372.6
29
365.0
30
363.6
231.1
228.9
226.0
225.7
225.5
225.3
225.0
218.2
214.6
212.4
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
208.5
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
196.7
25
196.4
195.0
27
193.6
193.4
193.2
191.5
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.