League of Legends i Counter Strike’a oprócz samego sposobu rozgrywki, różni też system turniejów dla profesjonalistów. W Lolu mamy ligi franczyznowe, a w CS:GO są przeróżne formaty rozgrywek. Jakie są plusy i minusy obydwóch formatów sceny profesjonalnej?
Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, więc postanowiłem porównać system profesjonalnych rozgrywek League of Legends i CS:GO. W przypadku pierwszej z tych gier, Riot Games postawiło na ligi oparte na franczyzie jak np. LCS czy LEC. Organizacje płacą określoną sumę (często idącą w milionach dolarów), za możliwość gry w lidze. Warto wspomnieć, że jest to bezpieczniejsza opcja dla sponsorów, którzy wiedzą, iż przez dany okres będą eksponowani w rozgrywkach.
Organizacje również mogą odsprzedać miejsce w takiej lidze i odzyskać, chociaż część zainwestowanych pieniędzy. Oprócz głównych lig jak League of Legends European Championship, czy League of Legends Championship Series, istnieją też rozgrywki organizowane dla danych regionów jak np. Ultraliga. Drużyny z niej mogą awansować do European Masters i pokazać się szerszej widowni.
Z kolei w CS:GO jest ogromna ilość turniejów, organizowanych przez różne podmioty. Zaczynając od internetowych lig z bardzo małą pulą nagród, przez turnieje gdzie wygrać można 100 000 dolarów, aż po Majory i inne zmagania z 1 000 000 dolarów w puli. Kalendarz drużyn CS–a jest napięty i często grają one parę spotkań z różnych lig w jeden dzień. Zdarza się tak, iż drużyny grają w jeden weekend w Europie, a już w następny na innym kontynencie.
Zawodnicy CS:GO często nie mają czasu na żadną przerwę, a czasami brakuje nawet na trening. Zespoły z czołówki rankingu HLTV mają większą swobodę w wybieraniu turniejów, na których zagrają. Jednak ekipy z niższych lokat w tym zestawieniu muszą grać jak najwięcej, żeby zdobywać punkty i awansować na wyższe miejsca. Przez to mają mniej czasu na przećwiczenie poszczególnych map oraz poprawienie swojej formy. Wtedy ciężej im się wbić do czołówki.
Warto też porównać format "mistrzostw świata" w League of Legends i Counter Strike’u. W pierwszej z tych gier co roku są organizowane mistrzostwa, na których grają najlepsze zespoły z różnych kontynentów. Ceremonia otwarcia jest bardzo dopracowana, nie tylko pod względem wizualnym, ale też dźwiękowym. Riot Games potrafi zbudować atmosferę wokół zmagań. Z kolei w CS:GO organizowane są Majory.
Jeszcze parę lat temu było czuć ich klimat. Jednak obecnie nie różnią się zbytnio od części pozostałych turniejów. Podobna pula nagród jest w innych zmaganiach, a same Majory są też organizowane częściej niż raz do roku, przez co tracą na unikalności. Brakuje również podobnej ceremonii otwarcia okraszonej takimi efektami jak w Lolu. Może Valve lepiej by wyszło na zrobieniu mistrzowskich zmagań raz do roku, ale z dwa razy większą pulą nagród?
Systemy Lola i CS:GO różnią się od siebie, jednak obydwa mają plusy i minusy. W pierwszym z nich ciężej jest zawodnikom przebić się do LEC czy LCS. Z kolei w Counter Strike’u gracze mają łatwiejszą drogę na najlepsze turnieje. Co ciekawe, system franczyzy powoli zaczyna się przebijać do popularnej strzelanki. Być może większa część organizatorów zdecyduje się na taki format. Jednak pozostaje sobie zadać pytanie, czy wyjdzie to na dobre zawodnikom?
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.