Pandemia koronawirusa rzutować będzie przede wszystkim na finanse europejskich klubów. Najbliższe lato może być zatem pozbawione głośnych ruchów transferowych, przelewów wartych setki milionów euro i agresywnych licytacji. Niewykluczone, że znacznie chętnie będzie się zatem sięgało do akademii, korzystało z utalentowanych wychowanków. Kto w takim wypadku znalazłby się na pozycji uprzywilejowanej?
To najstarszy model biznesowy w futbolu i jeden z najskuteczniejszych. Nie można oczywiście opierać polityki prowadzenia klubu tylko na nim, nie bez kozery zresztą to domena drużyn z drugiej półki. Wychowywać zdolną młodzież, odważnie wprowadzać ją do futbolu seniorskiego, a potem sprzedawać z zyskiem – tak działają ci, którzy chcieliby dobić do światowej czołówki, a zwyczajnie nie mają środków, którymi zdołałyby zasypać oddzielających je od potentatów krater. W których piłkarskich ośrodkach najchętniej stawia się na piłkarzy wychowanych pod nosem?
Liderem Premier League pod tym względem jest Manchester United. Czerwone Diabły przechodzą w ostatnim czasie trudny czas, nie są nie tyle najmocniejszym zespołem w Anglii, co nawet w swoim mieście. Lekiem na całe zło może być jednak polityka uprawiana przez szefów klubów. Na Old Trafford gra w tej chwili aż 10 zawodników uznawanych za wychowanków. W kadrze zespołu Ole Gunnara Solskjaera są między innymi Marcus Rashford (133 mecze w barwach MU), Jesse Lingaard (131), Paul Pogba (102), Scott McTominay (51) oraz Timothy Fosu-Mensah (45). Kolejne miejsca w Premier League zajmują takie kluby jak Chelsea (9 wychowanków), Arsenal (6), Tottenham, Newcastle oraz Southampton (5).
Najlepsze w Bundeslidze jest pod tym względem FSV Mainz. W barwach drużyny znad Renu gra aż 11 piłkarzy, którzy występowali tam również na szczeblu juniorskim. Drugi pod tym względem jest Werder Brema (10), zaś trzecia Hertha BSC (9). Siedmiu takich graczy w kadrze ma Bayern Monachium, ale tylko czterech zagrało w tym sezonie – to Thomas Mueller, David Alaba, Joshua Zirkzee oraz Lars Lukas Mai. Najgorzej pod tym względem wypadają z kolei Union Berlin oraz RB Lipsk, które nie mogą się pochwalić ani jednym piłkarzem, który dorastał na poziomie młodzieżowym.
Dość kiepsko pod tym kątem wypada Serie A. Najwięcej wychowanków zgromadziła w kadrze Brescia, która ma do dyspozycji sześciu takich piłkarzy. Łącznie rozegrali oni jednak zaledwie 56 spotkań. Tylko o jednego takiego zawodnika w kadrze mniej mają Lazio, Fiorentina i Sassuolo, ale one z kolei mogą takich graczy uważać za bardzo ważny element. Rzymska młodzież wystąpiła łącznie w 195 spotkianiach, florencka w 168, a ta z Mapei Stadium – aż w 258.
Wzorem korzystania ze swojej akademii jest Athletic Bilbao, który na tej płaszczyźnie prezentuje się najlepiej ze wszystkich drużyn należących do europejskiego TOP4. Baskowie mają w kadrze aż 15 wychowanków, którzy zagrali razem w aż... 1545 meczach. Według portalu Transfermarkt ich łączna wartość wynosi 154,7 miliona euro, a sam klub cieszy się bardzo dobrą kondycją finansową, która sprawiła, że w trakcie pandemii nie musi obniżać pensji. To oczywiście w dużej mierze wynika zasad panujących na San Mames – Los Leones korzystają wyłącznie z piłkarzy przynależących do regionu, więc siłą rzeczy ich możliwości są ograniczone. Drugi pod tym względem w La Liga jest Real Sociedad (11 wychowanków), zaś trzecia – Celta Vigo.
6 - 1
Walia
2 - 5
Francja
1 - 3
Hiszpania
1 - 2
Belgia
1 - 1
Szwajcaria
4 - 3
Islandia
4 - 1
Walia
4 - 0
Holandia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1024 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.