Mateusz Klich i Kamil Grosicki w Premier League? Tak zadecydowali naukowcy z Uniwersytetu w Reading. W eksperymencie przeprowadzonym wraz z brytyjską telewizją wytypowali końcową tabelę Championship. W obliczeniach bazowali na instrumentach z rynku ekonomicznego.
2 maja 2020 roku miał być ostatnim dniem zmagań na zapleczu Premier League. Dwa najlepsze zespoły miały być już pewne awansu do elity, a cztery kolejne występu w barażach. Koronawirus pokrzyżował jednak te plany.
Zawieszono większość rozgrywek na Wyspach Brytyjskich, a piłkarze zostali zmuszeni do treningów w domach. Z każdym kolejnym miesiącem trwania pandemii zaczęto coraz śmielej wspominać o powrocie futbolu.
Prym w rozważaniach wiodły przede wszystkim władze Premier League. To one parły do wznowienia gry, chcąc wywiązać się z lukratywnych kontraktów telewizyjnych. Na niższych szczeblach rozgrywkowych entuzjazmu było mniej.
Czytaj też: Brytyjski galimatias. Kluby nie chcą grać
Na zapleczu zaczęto zastanawiać się więc nad optymalnym sposobem zakończenia sezonu. Takim, by nie trzeba było wychodzić na boisko. Władzom Championship w sukurs postanowili przyjść dziennikarze BBC Sport. O rozstrzygnięciu nie decydowali jednak sami.
O pomoc poprosili ekspertów z wydziału ekonomii Uniwersytetu w Reading. Profesor James Reade i jego zespół zastosowali instrumenty finansowe wykorzystywane przy przewidywaniu inflacji bądź wyliczaniu produktu krajowego brutto. W ten sposób wygenerowali wyniki 108 meczów Championship, które pozostały do końca sezonu.
– Sprawdziliśmy praktycznie wszystkie wyniki w historii futbolu. Chcieliśmy wiedzieć, jak prawdopodobne jest to, że zespół nie strzeli ani jednego gola, bądź to, że trafi do bramki raz, dwa, trzy, cztery razy i tak dalej – powiedział profesor Reade w rozmowie z BBC Sport.
– Zwróciliśmy uwagę na poprzednie mecze w lidze. Sprawdziliśmy, warianty kiedy słabszy zespół grał z mocniejszym. Chcieliśmy dowiedzieć się, ile goli strzeliłby w starciu z faworytem akurat w tej części sezonu. Dzięki przeprowadzeniu takiej analizy dla każdego z zespołów wytypowaliśmy spodziewaną liczbę bramek w ich meczach – dodał.
Zespół z Reading otrzymane wyniki wykorzystał do określenia, który z zespołów ma większe prawdopodobieństwo wygrania meczu. Później – dla pewności – powtórzył badanie dziesięć tysięcy razy.
– To trochę jak granie w grę wideo. Im częściej ją odpalasz, tym poznajesz więcej kruczków i możliwych scenariuszy. Tak samo jest w tym przypadku. Z każdym powtórzeniem powstają anomalie budzące wątpliwości. Ważny jest jednak ogólny obraz. Dzięki niemu wiemy, co jest najbardziej prawdopodobne – powiedział.
Dzięki dziesięciu tysiącom symulacji naukowcy poznali pełną tabelę Championship. W eksperymencie ligę wygrało Leeds United, a drugie miejsce zajęło West Bromwich Albion. Najlepsze okazały się więc dwa zespoły aktualnie zajmujące pozycje promowane awansem. Gdyby taki scenariusz wszedł w życie i na boisku, do gry w Premier League mogliby szykować się już Mateusz Klich i Kamil Grosicki.
Zgodnie z obliczeniami kolejne miejsca odpowiadałyby aktualnemu obrazowi klasyfikacji. Zajmowałyby je Fulham, Brentford i Nottingham Forest. Ostatnią pozycję uprawniającą do występu w play-offach zajęłoby jednak Millwall, które zepchnęłoby Preston North End i Bristol City poza ligową czołówkę. Tym samym do walki o Premier League włączyłby się kolejny z Polaków – Bartosz Białkowski.
Choć naukowcy z Reading pomogli rozwikłać zagadkę, jak wytypować zwycięzcę ligi bez rozgrywania meczów, kluby raczej nie zgodzą się na taką symulację. Championship, jak i niższe brytyjskie klasy rozgrywkowe, wciąż muszą szukać więc idealnego rozwiązania.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.