Lata dziewięćdziesiąte na zawsze zmieniły piłkę nożną. Liga Mistrzów zastąpiła wysłużony Puchar Europy, a w Anglii wystartowała Premier League. Zmianom uległy również przepisy. Dyscyplina stała się bardziej dynamiczna, co przełożyło się na jej medialność. Mecze zaczęto rozgrywać częściej niż zwykle. Z czasem w terminarzu zaczęło brakować miejsca dla starych rozgrywek. W 1999 roku zakończono więc Puchar Zdobywców Pucharów. Dokładnie 22 lata temu, 19 maja, rozegrano ostatni finał...
Na stadionie Villa Park zgromadziło się ponad trzydzieści tysięcy widzów. Większość z nich, kupując bilety, liczyła na kolejny triumf angielskiej drużyny. Rozgrywki były przecież przez nie zdominowane. Sensacyjna półfinałowa porażka Chelsea musiała ich srogo rozczarować.
W walce o finał londyńczycy grali bowiem z absolutnym debiutantem w europejskich pucharach. Mallorca, choć pozbawiona gwiazd, była rewelacją rozgrywek. W drodze do najlepszej czwórki turnieju mierzyła się jednak z rywalami w swoim zasięgu. Ograła Hearts of Midlothian, KRC Genk i chorwacki Varteks. Wszystkie starcia były wyrównane i nikt nie wróżył jej sukcesu w meczu z Chelsea.
Tym bardziej, że ta broniła trofeum. W 1998 roku, po golu Gianfranco Zoli, ograła VfB Stuttgart, a teraz miała ochotę obronić tytuł. Gracze z Balearów mieli być tylko przystawką przed finałem. Życie zweryfikowało jednak plany Brytyjczyków, a remis 1:1 na Stamford Bridge i porażka 0:1 na Estadio Lluis Sitjar pogrzebały ich marzenia.
Mallorca w finale miała zmierzyć się ze znajdującym się w fenomenalnej dyspozycji Lazio. Rzymianie, prowadzeni przez Svena-Gorana Erikssona, parli po zwycięstwo na dwóch frontach. Oprócz świetnej postawy w Pucharze Zdobywców Pucharów, doskonale radzili sobie także na krajowym podwórku. Do samego końca walczyli o Scudetto.
– Triumf w Europie nie jest podrzędnym celem. Musimy znaleźć w sobie upór i determinację. By wygrać puchar, musimy być pełni energii i odważni – mówił przed finałowym starciem szwedzki trener.
Świetna forma Rzymian nie była jednak wyłącznie efektem motywacji Erikssona. Lazio przed sezonem wydało na transfery ponad siedemdziesiąt milionów funtów. Zespół wzmocnili Christian Vieri, Marcelo Salas, Sinisa Mihajlović, Ivan De La Pena, Dejan Stanković, Sergio Conceicao czy Fernando Couto. Rzymski gwiazdozbiór skrojony był pod osiąganie najwyższych celów. W finałowym starciu z małym wyspiarskim zespołem był więc zdecydowanym faworytem.
Następne
18:00
Athletic Bilbao/Manchester United
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.