| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
PZPN chce, aby kibice wrócili na stadiony jeszcze w tym roku. Zbigniew Boniek napisał w tej sprawie list do premiera Mateusza Morawieckiego. – Z powodu dużych przestrzeni przebywanie na stadionie może być bezpieczniejsze niż wizyta w restauracji – mówi TVPSPORT.PL wirusolog prof. Włodzimierz Gut.
Jest szansa, by PKO Ekstraklasa była jedną w pierwszych lig w Europie, która wróci do grania z kibicami. Według pomysłu PZPN, na początek na trybunach mogłoby pojawiać się 999 osób, aby mecz nie miał charakteru imprezy masowej. Zbigniew Boniek napisał w tej sprawie do premiera Mateusza Morawieckiego.
O pomyśle PZPN rozmawiamy z wirusologiem Włodzimierzem Gutem, który jest doradcą Głównego Inspektora Sanitarnego.
Mateusz Miga, TVPSPORT.PL: – Czy ten pomysł jest bezpieczny?
Włodzimierz Gut: – Wszystko zależy od zachowania osób, które będą na meczu. Jeżeli utrzymają dystans to nie powinno być problemów. Z tego co wiem, powierzchnia stadionów jest wystarczająca. Jeśli nie będą utrzymywali dystansu, to i dwadzieścia osób może okazać się za dużo.
– Czyli wszystko rozbija się o szczegóły.
– Na tym polega problem. Jeśli sprawa będzie dobrze przemyślana pojawią się odpowiednie rozwiązania, które następnie będą przestrzegane to zagrożenia nie będzie. Gorzej jeśli zmieni się to w tzw. zbiegowisko.
– Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw, uważa pan, że jest to rozsądna decyzja?
– Sytuacja nie jest rewelacyjna, nie mamy tendencji spadkowej. Liczba zachorowań utrzymuje się na pewnym poziomie. Dziś pojawiają się skupiska ludzi czy to zawodowe, czy np. domy opieki i to z tych źródeł będzie później promieniować na resztę społeczeństwa. Nie da się całkowicie odciąć. Ludzie będą utrzymywali kontakt z chorymi. Wracając do piłki. Jeśli władze stadionu, czyli najczęściej kluby, będą potrafiły utrzymać dyscyplinę na stadionie to nie widzę przeszkód. Pytanie, czy sobie z tym poradzą.
– Wiele będzie zależeć od odpowiedzialności osób, które się tam pojawią.
– Z odpowiedzialnością ludzi jest coraz gorzej. Mówi nam o tym psychologia. Jeśli pojawiają się rozluźnienia to ludzie zazwyczaj rozluźniają się bardziej niż trzeba. Ta zasada dotyczy każdej dziedziny życia. Ale fakt jest taki, że sport potrzebuje kibiców.
– Skoro możemy już pójść do centrum handlowego albo do restauracji, to dlaczego nie na stadion?
– Podejrzewam, że jeśli zasady zostaną potraktowane poważnie, zagrożenie na stadionie będzie mniejsze niż w restauracjach. Wynika to z faktu, że stadion to duża i otwarta przestrzeń.
– Chyba, że dojdzie do awantury!
– Na niektóre mecze bym się nie wybrał.
– Jest też pomysł, by kibice wrócili także na mecze siatkówki. Byłby pan ostrożniejszy ze względu na dach?
– Niekoniecznie. Tu też można to odpowiednio rozwiązać. Ja byłbym spokojniejszy przy siatkówce niż piłce nożnej. Ze względu na charakter kibiców (śmiech).
– Czyli pomysł jest dobry, ale jeszcze ważniejsze jest wykonanie.
– Każdy pomysł, o ile nie pogorszy sytuacji, jest pomysłem dobrym. Ale na końcu jest to słynne ″Jeżeli″. Zawsze można spróbować, a jak się nie uda to z powrotem wprowadzić ograniczenia. To tzw. metoda numer dwa. Warunki nie zostały spełnione? Wycofujemy się z całej zabawy.
– Wciąż może to być ryzykowne.
– Szczególnie, gdy jednak trzeba wrócić do wcześniejszych obostrzeń. Powtórne wprowadzenie restrykcji zawsze wymaga większej dyscypliny i jest po prostu trudniejsze.
– Pan się cieszy z powrotu sportu?
– Jeśli oglądam mecze Ekstraklasy to tylko z dystansu, za pośrednictwem telewizora. Prawda jest taka, że zupełnie inaczej odbiera się mecze bez publiczności niż te, gdy trybuny są pełne. A do tego pojawia się poczucie normalności, które w naszej sytuacji jest bezcenne.
16:00
Bruk-Bet Termalica
18:30
Cracovia
12:45
KGHM Zagłębie Lubin
15:30
Korona Kielce
18:15
Raków Częstochowa
12:45
Lechia Gdańsk
15:30
Arka Gdynia
18:15
Piast Gliwice
17:00
Pogoń Szczecin
16:00
KGHM Zagłębie Lubin
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.