Rywalizacja Borussii Dortmund z Bayernem Monachium ma długą i piękną historię. W środę obie drużyny zmierzą się po raz kolejny, tym razem w meczu o Superpuchar Niemiec. My przypominamy z tej okazji kilka anegdot, która stanowią o wyjątkowości tych batalii.
1. POMOCNA RĘKA
Kibice Borussii przeżyli na przestrzeni ostatnich 25 lat tak dużo wzlotów i upadków, że jedyne o czym teraz marzą to stabilizacja. W 1997 roku Borussia wygrała Ligę Mistrzów, pięć lat później była jeszcze mistrzem Niemiec, ale potem popadła w kolosalne długi. Rozrzucanie pieniędzy na lewo i prawo przyniosło opłakany skutek, klub próbował też usprawnić działanie szyjąc sobie samemu stroje, ale na nic się to zdało. W pewnym momencie dortmundczycy stanęli nad przepaścią, istniało realne zagrożenie bankructwem. Wówczas pomogli im między innymi szefowie Bayernu Monachium, którzy udzielili pożyczki finansowej.
2. PECHOWE POCZĄTKI "CESARZA"
Choć to Bayern Monachium uznawany jest za znacznie potężniejszy klub i to Bawarczycy wypracowali sobie pozycję hegemona w Niemczech, pierwszy mecz między oboma zespołami wygrała BVB. 16 października 1965 roku Borussia, dzięki dwóm bramkom Reinholda Wosaba, zwyciężyła w Monachium. W barwach gospodarzy niezły występ zaliczył wówczas nieznany jeszcze szerszej publiczności młody chłopak, który nie wykorzystał rzutu karnego. Tym chłopakiem był Franz Beckenbauer.
3. SŁODKA ZEMSTA
Był kwiecień 2012 roku, Borussia grała przed własną publicznością z Bayernem. W 83. minucie, przy wyniku 1:0, rzut karny otrzymali goście, a do piłki podszedł Arjen Robben. Holender spudłował, co skończyło się ostentacyjną radością Nevena Suboticia tuż przed nim. Rywale zrewanżowali się rok poźniej – tuż po zakończonym finale Ligi Mistrzów. Decydującą bramkę zdobył właśnie skrzydłowy, który w 89. minucie uciekł Suboticiowi i pokonał Romana Weidenfellera.
4. HAT-TRICK "LEWEGO"
Borussia Juergena Kloppa była drużyną, która w tym stuleciu sprawiła Bayernowi najwięcej kłopotów. Dortmundczycy dwukrotnie sięgnęli wówczas po mistrzostwo kraju, a w 2012 roku sięgnęli też po Puchar Niemiec. Zwycięstwo smakowało o tyle bardziej, że wygrali aż 5:2, a trzy gole strzelił Robert Lewandowski.
5. KUNG-FU KAHN
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych zawodników w historii rywalizacji był Oliver Kahn. Niepokorny bramkarz Bayernu zasłynął nie tylko z efektownych parad, ale też z agresywnej gry i licznych prowokacji. W 1999 roku jego zespół zremisował z BVB 2:2, a on najpierw ciosem w stylu kung-fu zaatakował Stephane'a Chapuisata, a potem próbował ugryźć Heiko Herrlicha.
6. NAPASTNIK MIĘDZY SŁUPKAMI
Specyficzną historię miał "Der Klassiker" z sezonu 2002/2003. W spotkaniu rozgrywanym w stolicy Bawarii czerwoną kartkę ujrzał Jens Lehmann, a że Borussia nie miała już zmian, bluzę bramkarską założył Jan Koller. Czeski napastnik nie dał się pokonać i choć jego zespół przegrał 1:2, wszyscy byli zgodni, że spisał się tamtego popołudnia znakomicie.
7. WYKARTKOWANI
Choć to Kahn słynął z agresywnej gry, najbardziej brutalny był mecz z 7 kwietnia 2001 roku. W tamtym spotkaniu sędzia pokazał aż 12 żółtych kartek i 3 czerwone – przedwcześnie zostali odesłani do szatni Bixente Lizarazu, Stefan Effenberg z Bayernu i Evanilson z Borussii.
8. BILANS DLA BAYERNU
126 razy mierzyły się jak dotychczas oba zespoły. 60 razy wygrał Bayern, to też monachijczycy są autorami najwyższego zwycięstwa – 11:1, 27 listopada 1971 roku. Najwięcej goli w historii rywalizacji strzelił z kolei Robert Lewandowski – 22.
9. NIEPROSZENI GOŚCIE
Kilku piłkarzy musiało w ostatnim czasie zmierzyć się z ogromną presją, jaka towarzyszy przeprowadzkom z Dortmundu do Monachium lub odwrotnie. Robert Lewandowski nigdy przesadnie nie okazywał przywiązania do klubu, więc jego na stadionach nie wygwizdywano, ale już Mario Goetze, jako wychowanek, stał się obiektem nienawiści. Z powrotem musiał też przekonać do siebie fanów BVB Mats Hummels, który wypromował się w Zagłębiu Ruhry i odszedł na Allianz-Arena. Zeszłego lata obrał jednak odwrotny kierunek.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.