Piłkarz ręczny ma wykonać rzut karny. Podchodzi do niego rywal i mówi: "ru**ałem wczoraj twoją żonę. Słaba była". Sędzia gwizdnął, zawodnik rzucił i... przestrzelił.
Trash talk można przetłumaczyć jako "śmieciową gadkę". Jest to zjawisko powszechne niemal w każdej dyscyplinie, najbardziej oczywiście w sportach kontaktowych, bo w nich najłatwiej sprowokować rywala. Choć to nie reguła – kapitan reprezentacji siatkarzy Michał Kubiak znienawidził Irańczyków, ponieważ ci m.in. prowokująco wypowiadali się o jego rodzinie. Oczywiście nie każdy stosuje prowokacje słowne, ale każdy musi być na to przygotowany.
– Trzeba zwrócić uwagę na różne komponenty zwycięstwa i radzenia sobie zawodnika na boisku. Są dwa bardzo ważne elementy – pierwszym jest poczucie pewności siebie, a drugim kontrola emocjonalna. Z założenia trash talk uderza w te dwa elementy. Głównym celem jest wytrącenie z pewności emocjonalnej i doprowadzenie do sprowokowania przeciwnika – mówi Wojciech Herra, psycholog sportu.
– To jest jeden ze sposobów gry. Chodzi tylko o to, żeby kogoś zdeprymować i wybić z rytmu. To pokazuje, kto jest silny psychicznie. Znałem wielu zawodników, którzy byli mistrzami treningu, ale przychodził mecz, była presja i nic z tego nie wychodziło – dopowiada Maciej Zieliński, były reprezentant Polski w koszykówce.
Pamiętam, że mistrzami takich prowokacji byli zawodnicy z Bałkanów. Chorwaci, Serbowie, Czarnogórcy, Macedończycy. Przychodzili, szeptali coś do ucha, próbowali prowokować, wymuszać kary, wprowadzać nerwowość.
– Trzeba wziąć pod uwagę całą strategię rozbierania na czynniki pierwsze swoich przeciwników, żeby wiedzieć gdzie są słabe punkty, do czego można się odwołać, gdzie mają kompleksy i co może najbardziej zaboleć – mówi Herra.
Żeby więc stosować tę technikę, trzeba wyczuć, że rywal ma słabszy dzień, a także być pewnym swoich umiejętności, żeby nie odbiło się rykoszetem, jeśli trafi się na krewkiego przeciwnika. Ale o tym za chwilę.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.