Mark Lebedew, który był trenerem siatkarzy Jastrzębskiego Węgla i Aluronu Virtu CMC Zawiercie, w wywiadzie dla "Berliner Zeitung" zaproponował stworzenie ligi paneuropejskiej. Zdaniem Australijczyka powinna ona skupiać czołowe kluby z kontynentu i zastąpić Ligę Mistrzów.
– Uważam, że jedynym sposobem, by wzmocnić pozycję siatkówki, jest dokonanie naprawdę dużej zmiany. Jeśli porozmawia się z ekspertami, którzy pamiętają lata 80-te, to oni powiedzieliby, że ostatnio w tym sporcie mamy progres, ale wcześniej był długi czas regresji – zaznaczył Mark Lebedew.
Według niego, ową znaczącą zmianą byłoby stworzenie ligi paneuropejskiej z udziałem najsilniejszych drużyn z różnych krajów.
– Nie ma państwa, w którym cała liga byłaby silna. Włoska jest mocna, ale tylko cztery ekipy mają naprawdę duże budżety, reszta ma znacząco mniejsze. W Polsce również cztery kluby są bogate. Mogą przegrać z jakąś drużyną spoza tego grona w styczniu, ale w decydującej części sezonu nie ma na to już szans. Jeśli weźmie się więc takie dwa, trzy lub cztery zespoły z każdego kraju, to przyciągnęłoby to potężnych sponsorów i czołowych zawodników – argumentował 53-letni szkoleniowiec.
Wskazał, że po stworzeniu takich rozgrywek nie byłoby już potrzeby istnienia Ligi Mistrzów. Na uwagę, że istnieje już liga paneuropejska, odparł, że nie jest to całkiem pokrewne z jego ideą.
– W obecnych rozgrywkach biorą udział drużyny ze Słowenii, Austrii, Chorwacji i Węgier. Ta liga nie prezentuje poziomu, o który mi chodzi – ocenił.
Australijczyk uważa też, że wcielenia w życie tego pomysłu nie powinny zatrzymać zamieszanie i kłopoty związane z pandemią. – To nie jest kwestia dobrego lub złego momentu. Właściwy jest wtedy, gdy wszyscy się zgodzą, że dobrym pomysłem jest coś zmienić – podkreślił.
Od jakiegoś czasu głośno jest o pomyśle Berlin Recycling Volleys, którego Lebedew był trenerem w latach 2010-15. W związku z kryzysem finansowym spowodowanym pandemią trzy drużyny zapowiedziały, że nie przystąpią do rywalizacji w Bundeslidze w kolejnym sezonie. Ekipa ze stolicy Niemiec zaś zaczęła sondować możliwość dołączenia do polskiej ekstraklasy. Choć zapewniono później, że zrezygnowali z tego zamiaru w kontekście rozgrywek 2020/21, to menedżer drużyny Kaweh Niroomand przyznał, że wciąż rozważa powrót do starań o to w sezonie 2021/22.
– Ludzie z Polski, z którymi rozmawiałem na ten temat, uważają to za dobry pomysł. Wiedzą, że Berlin jest atrakcyjnym miejscem z wielką halą i świetnymi kibicami. Przyłączenie BR Volley pozwoliłoby wzmocnić wizerunek PlusLigi. To byłaby szansa biznesowa dla klubów, które mają prywatnych sponsorów. Mniej zainteresowane tym mogą być zespoły, których głównym sponsorem jest miasto. Pozostaje jednak jeszcze pytanie, na jakich zasadach przebiegałoby to włączenie klubu spoza kraju. Oficjalny komunikat władz PLS, to "trwają rozmowy na ten temat". Ale są to interesujące rozmowy – podsumował były trener jastrzębian i zawiercian.
Od pięciu lat mieszka on w Polsce i ma swoje obserwacje na temat znaczenia siatkówki w tym kraju oraz potencjału tutejszej ekstraklasy.
– Od lat 70-tych siatkówka odgrywała ważną rolę w polskiej kulturze i społeczeństwie. Ogólnie ludzie znają się tam na niej. Dla porównania, Włochy są mocne w tej dyscyplinie, ale ona w nich nie. W tamtejszym społeczeństwie ona się nie liczy. W gazecie sportowej informacje na jej temat pojawiają się na 31. stronie. W Polsce jest inaczej, ludzie znają zawodników, a reprezentacja jest bardzo popularna. Ale nikt nie potrafi sprzedać siatkówki w tym kraju. Nie ma dla niej sponsorów. Spośród 14 klubów z męskiej ekstraklasy cztery są sponsorowane przez państwowe spółki energetyczne. W przypadku reszty większość za głównych sponsorów ma miasto i samorząd. Tylko u dwóch lub trzech zespołów jest nim prywatna firma. Jest znacznie większy potencjał, który nie został jeszcze wykorzystany – ocenił Lebedew.
1 - 3
Polska
1 - 3
Brazylia
2 - 3
USA
2 - 3
Dominikana
0 - 3
Włochy
2 - 3
Holandia
3 - 2
Kanada
0 - 3
Japonia
3 - 2
Tajlandia
3 - 2
Serbia
9:30
Francja
11:00
Kuba
13:00
Słowenia
14:30
Argentyna
16:30
Japonia
17:30
Polska
18:00
Iran
21:00
Brazylia
0:30
USA
12:00
Japonia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.