Urodzony pierwszego lipca. Taki zapis w dowodzie osobistym piłkarza może zwiastować jedno – zapewne jest niezłym napastnikiem. Tego dnia na świat przyszli bowiem Krzysztof Piątek, Patrick Kluivert, Ruud van Nistelrooy czy Zenon Burzawa. Ten ostatni, choć najmniej znany z całego towarzystwa, w latach dziewięćdziesiątych siał postrach wśród obrońców ligi polskiej. Z okazji jego urodzin postanowiliśmy przybliżyć najmniej spodziewanych królów strzelców najlepszych rozgrywek w Europie.
Choć na początku XXI wieku w Serie A wciąż roiło się od gwiazd, z każdym rokiem przewagę zyskiwały La Liga i Premier League. Coraz lepsi piłkarze grający w Hiszpanii i na Wyspach Brytyjskich nie byli jednak w stanie powstrzymać kilku nonkonformistów.
Ostatnim graczem, który sensacyjnie sięgnął po tytuł króla strzelców Primera Division był Dani Guiza. Ten, w 2008 roku, strzelił dla Mallorki aż 27 goli. Te pozwoliły mu wyprzedzić Sergio Aguero, Raula czy Davida Villę. Dzięki genialnej skuteczności gracz z Balearów zadebiutował w kadrze Hiszpanii i został w niej na dłużej. W 2008 roku został mistrzem Starego Kontynentu.
Osiem lat wcześniej, w roku dwutysięcznym, dwaj gracze zaszokowali Europę. Salva Ballesta z Racingu Santander z 27 bramkami został królem strzelców La Liga, a Kevin Phillips z Sunderlandu z trzydziestoma trafieniami sięgnął po ten tytuł w Premier League.
Pierwszy z nich, po raz kolejny w naszym zestawieniu, pokonał w boju Makaaya. Drugi był za to lepszy nie tylko od legendy angielskiej piłki, Alana Shearera, ale i od Dwighta Yorke'a, Thierry'ego Henry'ego, Andy'ego Cole'a i całej Europy. Wygrał bowiem klasyfikację Złotego Buta.
W ostatnich latach graczom z drugiego szeregu coraz rzadziej udaje się sięgać po trofeum najważniejsze dla każdego napastnika. Rywalizację zdominowali bowiem strzelcy najlepszych zespołów, którzy zazwyczaj mają dookoła siebie jeszcze lepszych asystentów.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.