Kierowcy jeszcze nie wystartowali w żadnym wyścigu Formuły 1 w sezonie 2020, a mimo to Mercedes już... wygrywa. Późnym piątkowym wieczorem sędziowie odrzucili protest Red Bulla, który negował legalność systemu DAS używanego przez niemiecki team.
O systemie DAS pisaliśmy już w piątek. Pokrótce przypomnimy jednak, jakie jest jego zastosowanie w Formule 1. Pozwala kierowcy kontrolować ustawienie kątów przednich kół w trakcie jazdy. Kibice mający dostęp do F1 TV Pro – oglądając pierwsze piątkowe okrążenia w Austrii z kamery pokładowej Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa – widzieli, jak przyciągają kierownicę do siebie, po czym ją odpychają. Wraca w ten sposób do pierwotnego położenia.
W momencie przyciągnięcia kierownicy do siebie przednie koła ustawione są do siebie równolegle. Być może nie każdy fan Formuły 1 ma tę świadomość, ale "w normalnej sytuacji" przednie opony są ułożone zbieżnie względem siebie. Zarówno lewa, jak i prawa skierowana jest nieco bardziej na zewnątrz.
#AustrianGP ���� | �� Valtteri Bottas.
— Pilotos de Primera (@pilotosdprimera) July 3, 2020
⚠️ Mercedes y una de las polémicas de la jornada: el uso del DAS. ¿Habrá reclamo del resto de los equipos?pic.twitter.com/IY5hrzHDdE
BREAKING: Red Bull have lodged a formal protest over the legality of Mercedes' Dual Axis Steering 'DAS' system#AustrianGP ���� #F1 pic.twitter.com/CscK5LByiK
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Mercedes odpierał ataki tłumacząc się tym, że DAS jest w pełni zamontowany na drążku kierowniczym ze wspomaganiem. Wszystko, co może zrobić – podobnie jak tradycyjny układ kierowniczy – to zmiana ułożenia przednich kół na osi. Dodano także, że nie ma żadnego wpływu na zawieszenie konstrukcji, nie zmienia wymiarów jego elementów.
W piątkowym przesłuchaniu udział wzięli przedstawiciele obu zespołów (m.in. James Allison z Merdedesa i Adrian Newey z Red Bulla), a także Nikolas Tombazis z Działu Technicznego FIA. Ustalono, że DAS to część układu kierowniczego w bolidzie Mercedes W11 i nie narusza to wspomnianego regulaminu. W werdykcie FIA możemy przeczytać m.in. o tym, że system:
– nie jest sterowany elektronicznie;
– spełnia wymagania bezpieczeństwa i geometryczne przewidziane w artykule 10.4 regulaminu technicznego na sezon 2020;
– jest to element układu kierowniczego, dlatego w kwestiach aerodynamicznych można zaliczyć go do wyjątku nie objętego zakazem w artykule 3.8, do którego zastrzeżenia miał Red Bull.
BREAKING: Stewards have declared Mercedes’ Dual Axis Steering ‘DAS’ system legal #AustrianGP ���� #F1 pic.twitter.com/0MC2B0ogwy
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.