Tego nie spodziewał się nikt – 20 lipca "France Football" ogłosiło, że Złota Piłka nie zostanie wręczona w 2020 roku. Oficjalnym powodem zaburzenia w futbolu, jakie wywołała pandemia koronawirusa. Robert Lewandowski jest jednym z największych przegranych zaistniałej sytuacji, co zauważyły międzynarodowe media. Czy Polak był największym faworytem do zdobycia nagrody?
Czytaj też: Robert Lewandowski może zapomnieć o Złotej Piłce
W ostatnich tygodniach power rankingi do Złotej Piłki stawały się coraz bardziej popularne w zagranicznych mediach. Powodem zakończenie części rozgrywek i wkraczanie sezonu w decydującą fazę. Takie zestawienie stworzyliśmy także w TVPSPORT.PL, teraz przyjrzyjmy się jednak, jak na sprawę zapatrywała się zachodnia prasa.
Od kilku miesięcy co jakiś czas aktualizowany był power ranking portalu "Goal". W ostatniej edycji układ czołówki był jasny – trzecie miejsce miał zająć Leo Messi, drugie Cristiano Ronaldo, a pierwsze właśnie Lewandowski. "Żaden inny piłkarz nie może czuć się bardziej oszukany decyzją o odwołaniu nagrody niż on" – napisano w poniedziałek.
W ostatnich dniach temat zwycięzcy Złotej Piłki odżył także we Francji, jeszcze zanim edycja nagrody w 2020 roku została odwołana. Powodem Karim Benzema – napastnik wygrał z Realem Madryt La Ligę, dlatego zaczęto traktować go jako jednego z kandydatów do zwycięstwa. "Głównym faworytem do zwycięstwa nadal jest jednak Lewandowski" – napisano na stronie radia RMC Sport.
W innym tonie do nagrody podszedł portal "Sportskeeda". W opublikowanym 8 lipca power rankingu Lewandowski był dopiero trzeci. Drugie miejsce miał zajmować Ronaldo, a pierwsze Messi. Z jednej strony dziennikarze podkreślali znakomite osiągnięcie indywidualne Polaka, z drugiej z tego samego powodu umieścili wyżej Portugalczyka i Argentyńczyka, choć obecnie wielka dwójka, przynajmniej pod kątem statystycznym, odstaje od "Lewego".
Więcej uznania Polak znalazł w oczach portalu "Sport Bible". W ich zestawieniu przygotowanym 29 czerwca Lewandowski znalazł się na pierwszym miejscu, tuż za nim był Ronaldo, a trzecią lokatę miał zająć Kevin de Bruyne. 15 lipca z kolei tabloid "The Sun" powołał się na angielskich bukmacherów, którzy wprost wskazywali napastnika Bayernu jako głównego faworyta do wywalczenia nagrody, tuż za nim była gwiazda Barcelony, a potem Belg z Manchesteru City.
Za Lewandowskim opowiedział się też Robin van Persie. Były napastnik Arsenalu czy Manchesteru United przedstawił typy specjalnie dla portalu "Give me sport". Holender wskazał Polaka jako głównego faworyta do zdobycia Złotej Piłki, a tuż za nim umieścił De Bruyne i Sadio Mane. Z jego zdaniem 19 lipca, dzień przed odwołaniem nagrody, zgodził się oficjalny portal Bundesligi, który opublikował artykuł pod tytułem "Dlaczego Lewandowski powinien zostać tegorocznym triumfatorem".
W innym sposób decyzję skomentowały hiszpańskie media. "Marca" stworzyła ankietę, w której Lewandowski z 21 procent głosów znalazł się na drugim miejscu. Pierwszy, z wynikiem o osiem procent lepszym, był Messi. Argentyńczyk miał być liderem wyścigu po nagrodę także dziennikarzy według "El Mundo Deportivo".
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.