Co to jest esport? Czym właściwie jest? Esport to zjawisko, które w ostatnich latach ogromnie zyskało na popularności, oglądalnością dorównując największym widowiskom sportowym na świecie. I choć stosunek ludzi do e-sportu jest różny, to jedno jest pewne – e-sport rozwija się błyskawicznie i staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, którego nie można ignorować, zwłaszcza wśród młodych osób.
W skrócie – esport można określić mianem rywalizacji w grach komputerowych na różnorodnym szczeblu rozgrywkowym. Gdyż rywalizacja może się odbywać, tak jak w innych dyscyplinach na poziomie stricte „podwórkowym”, amatorskim, półprofesjonalnym bądź profesjonalnym.
Także słowniki przyjęły pojęcie esportu, choć za „oficjalną” uznaje się „e-sport”, choć pisownia „esport” jest jak najbardziej dopuszczalna przez językoznawców. Niemniej w społeczności sportów elektronicznych forma bez dywizu jest bardziej powszechna i częściej używana.
W latach od 70’ do początku 90’ powstawało wiele gier, turniejów, mniejszych lub większych, też trochę przybyło. W międzyczasie zaczęły się pojawiać osoby, które trenowały granie w przeróżne tytuły w celu osiągania możliwie jak najwyższych wyników i rekordów. Brak pojęcia „esportowca” w tamtych czasach nie pozwalał na sklasyfikowanie ich w takich ramach, jednak coraz więcej firm i ludzi zaczęło się interesować grami.
Jednak nadal pozostaje kluczowa kwestia – kiedy to wszystko zaczęło się rozkręcać na dobre?
Same wydarzenia e-sportowe to także wielkie wydarzenie dla fanów dyscypliny i dla samych zawodników. Największe z nich są organizowane na największych obiektach i stadionach, gdzie za przykład można wziąć m.in. Incheon Asiad Main Stadium, który posłużył jako miejsce organizacji finałów Mistrzostw Świata w grze League of Legends w 2018 roku czy też wspomniana wcześniej polska Hala Widowiskowo-Sportowa Spodek w Katowicach, na której co roku organizuje się finały rozgrywek Intel Extreme Masters, które są jednymi z najbardziej prestiżowych na świecie.
Zaczęły się tworzyć także organizacje, czy właściwie drużyny dedykowane zawodnikom w gry komputerowe. Wiele z nich przetrwało do dziś, m.in. niemieckie SK Gaming czy fnatic, które dziś są najbardziej rozpoznawalnymi markami e-sportowymi na świecie.
Co zwraca uwagę wielu ludzi, a przede wszystkim analityków oraz obserwatorów różnorakich rynków to gwałtowny wzrost wartości rynku esportowego.
Można to zobaczyć na podstawie statystyk z ostatnich lat – esport jest bardzo bliski przekroczenia bariery biliona dolarów.
Rynek ten charakteryzuje się wysoką dynamiką oraz coraz większą ilością sponsorów chętnych w inwestowanie swoich pieniędzy.
Pomimo mniejszych dochodów od sponsorów niż w przypadku sportów tradycyjnych, esport posiada diametralnie więcej marek chcących sponsorować ich rozgrywki. W przypadku takich lig jak NFL, NHL czy NBA, mowa tutaj o liczbie od 26 do 40 sponsorów natomiast w "środowisku sportów online mowa o liczbie ponad 600 sponsorów różnych drużyn czy inicjatyw" źródło: S. Raza, Esports v Sports – Is The Future Of Sport Online?. To ukazuje, jak bardzo chłonny jest rynek e-sportu, który także pozwala zaistnieć markom, zarówno takim, które funkcjonują w sportach tradycyjnych jak i tym, które w sporcie nie byłyby w stanie znaleźć dla siebie możliwości sponsoringu.
Jego osobę zna praktycznie każdy fan esportu w Polsce. Można powiedzieć, że swoją sławę zawdzięcza nietuzinkowej charyzmie oraz sukcesom w grze Counter Strike: Global Offensive. Jako członek legendarnej formacji ”Złota Piątka”
oraz najbardziej rozpoznawalnego w dziejach drużyny Virtus.pro
polskiego składu z TaZem
, Neo
, Snaxem
i Byalim . To sukcesy właśnie tej drużyny spowodowały, że zaczęto o nich mówić w mediach głównego nurtu, a przede wszystkim – wiele osób zaczęło w ogóle interesować się esportem.
Profesjonalnie w League of Legends gra od 2013 roku. Dzięki swojemu agresywnemu i efektownemu stylowi gry otrzymał przydomek „Króla pierwszej krwi” . Jego gablota prezentuje się równie imponująco, co w przypadku wcześniej wspomnianego Pashy – 4 mistrzostwa Europy, mistrzostwo MSI, finalista oraz trzykrotny półfinalista mistrzostw świata. Ponadto wyróżnienia w postaci najlepszego gracza w Europie czy MVP ligi europejskiej również nie uchodziły uwadze oglądających.
Tak samo jak w przypadku Pashy – jego charyzma i talent do gry przełożyły się na spróbowanie sił w streamingu na platformie Twitch.tv. I trzeba przyznać, że wyniki mówią same za siebie, gdzie na każdej transmisji gromadzi przynajmniej kilka tysięcy widzów.
Kiedy Jankos zaczynał karierę, miał 17 lat. Porzucił szkołę i przeprowadził się do Niemiec i postawił wszystko na jedną kartę. Po kilku latach ciężkiej pracy aktualnie jest legendą League of Legends i ikoną tej gry w Polsce.
Jego wyniki oraz umiejętności komentatorskie nie przeszły bez echa. Dzięki zaproszeniu Telewizji Polskiej miał także okazję skomentować towarzyski mecz Polska – Holandia w 2016 roku, a dwa lata później miał okazję komentować mundial w Rosji z ramienia TVP.
Dziś? Piotr Skowyrski
poza byciem influencerem daje się poznać jako biznesmen – jest właścicielem organizacji e-sportowej Izako Boars oraz portalu informacyjnego o grach komputerowych, IzakTV.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.