| Motorowe / Rajdy samochodowe
Trasy w Kotlinie Kłodzkiej gościły niejeden rajd. Tu rozgrywano niegdyś Rajd Polski i Zimowy Rajd Dolnośląski. W pierwszy weekend września rajdowcy znów odwiedzą okolice Kłodzka, by wystartować w Rajdzie Dolnośląskim, piątej rundzie Platinum RSMP.
Mistrz Polski opisuje
Aktualny mistrz Polski, Kajetan Kajetanowicz zdradził nam przepis, na szybką jazdę w Kotlinie Kłodzkiej.
– Trasy Rajdu Dolnośląskiego, tak jak większości rund RSMP, są bardzo wymagające. Podczas tego rajdu szczególnie ważne jest szanowanie prędkości w wielu zakrętach. Trudne technicznie odcinki, gdzie wiele zakrętów łączą długie proste, wymagają precyzji i szybkości w każdym z nich. Nie można pozwolić sobie na wolniejsze przejechanie jednego zakrętu, aby z większą prędkością wyjść z kolejnego, jak ma to miejsce w sekcjach zakrętów przechodzących jeden w drugi – wyjaśnił kierowca z Ustronia.
– Wieczorny prolog to świetna sprawa i z całą pewnością interesująca dla kibiców. Bardziej lubię dłuższe odcinki, ale to na pewno będzie bardzo widowiskowa próba i ciekawe rozpoczęcie rajdu – dodał zawodnik Lotos Dynamic Rally Team.
– Podczas poprzednich edycji Rajdu Dolnośląskiego często pojawiały się mgły, które wzbogacały jazdę zawodnikom – żartował Kajetanowicz.
– W tym roku rajd ten odbywa się wcześniej niż zwykle, ale aura ostatnio lubi nas zaskakiwać. Jeśli o mnie chodzi to każda pogoda jest dobra dla kierowcy rajdowego – zapewnił.
Kajetanowicz, zwycięzca Rajdu Dolnośląskiego z 2009 roku, ucieszył się z nowych odcinków które przygotowali organizatorzy.
– Dobrą wiadomością jest to, że będziemy rywalizować także po nowych odcinkach. Najwyższy czas, aby organizatorzy wykorzystywali ciekawe partie, tworzyli nowe konfiguracje i trasy. Za to brawa dla nich! – stwierdził.
Nowości i klasyki
W tym roku organizatorzy Rajdu Dolnośląskiego przygotowali trzynaście oesów o łącznej długości 150 kilometrów. Leszek Biegus, dyrektor imprezy opowiedział nam o trasie tegorocznego rajdu.
– Trzymamy się klasycznych tras, znanych z lat ubiegłych. Zmieniliśmy trochę konfigurację niektórych odcinków i sięgnęliśmy też po jeden oes nie używany od kilku lat – wyjaśnił.
– Trasę odcinka Gorzanów BGK wykorzystywaliśmy ostatni raz kilka lat temu. Próba Dębowina w porównaniu do ubiegłego roku ma mocno zmienioną konfigurację. Pozostałe odcinki przeszły kosmetyczne zmiany – dodał dyrektor rajdu.
Niezmieniony pozostanie prolog na ulicach Kłodzka, który zostanie rozegrany wieczorem, w piątek 2 września. Wcześniej, na Placu Bolesława Chrobrego w Kłodzku odbędzie się ceremonia startu. Tam też będzie zlokalizowana meta imprezy. Park serwisowy wyznaczono w sąsiedztwie Galerii Twierdza.
Historia
Kotlina Kłodzka była miejscem zmagań rajdowców już od lat 50-tych. Pierwszy Rajd Dolnośląski odbył się w 1985 roku z dopiskiem „Zimowy”. Przez wiele lat rozgrywany w zimowych warunkach rajd otwierał kalendarz mistrzostw Polski.
Kłopoty ze zgodą na używanie opon z kolcami zakończyły zimowy epizod w historii Rajdu Dolnośląskiego – po raz ostatni po śniegu ścigano się tam w 2002 roku. Od tego czasu jedyną imprezą na tych trasach był Rajd Polski.
Po przeniesieniu w 2004 roku Rajdu Polski na Mazury w Kotlinie Kłodzkiej przez kilka lat nie było słychać rajdowych silników. Po trzyletniej przerwie, w 2007 roku Rajd Dolnośląski powrócił i od 2008 roku ponownie jest rundą mistrzostw Polski.
Czytaj też: Bębenkowie znowu razem
Zwycięzcy Rajdu Dolnośląskiego:
2010 Bryan Bouffier (Francja/Peugeot 207 S2000) 2009 Kajetan Kajetanowicz (Polska/Subaru Impreza STI) 2008 Bryan Bouffier (Francja/Peugeot 207 S2000) 2002 Janusz Kulig (Polska/Seat Cordoba WRC) 2001 Leszek Kuzaj (Polska/Toyota Corolla WRC) 2000 Leszek Kuzaj (Polska/Toyota Corolla WRC) 1999 Krzysztof Hołowczyc (Polska/Subaru Impreza WRC) 1998 Robert Gryczyński (Polska/Toyota Celica GT-Four) 1997 Krzysztof Hołowczyc (Polska/Subaru Impreza 555) 1996 Krzysztof Hołowczyc (Polska/Toyota Celica Turbo)