Żeby dostać od nas 20 punktów, trzeba skoczyć cudownie, zachwycić. A telemark jest jak podpis malarza na cudownym pejzażu – tak idealny skok narciarski definiuje Joze Bercic, sędzia ze Słowenii, który w minionej dekadzie Pucharu Świata przyznał najwięcej not "20". Obszerne wyniki badań na temat pracy arbitrów przedstawił Andrzej Żurawski z inicjatywy "Ski Excel". Przeanalizował ponad sto tysięcy ocen, jakie wydano w ostatniej dekadzie rywalizacji.
Dyskusja o pracy sędziów orzekających o stylu w skokach tej zimy stała się wyjątkowo gorliwa. Tak jak pretensje do arbitrów były dotąd tematem częstym, ale drugoplanowym, to od kilku tygodni można odnieść wrażenie, że zmęczeni systemem są coraz bardziej nie tylko kibice, ale też sami zawodnicy. Jedno, czego nie rozumieją, to odczucie nagminnej niesprawiedliwości. Drugie, to dlaczego tak rzadko w konkursach przyznaje się maksymalną notę 20 punktów?
Nota marzeń jest raz na 787,5 orzeczenia sędziowskiego. A to tylko średnia
Czasy, w których Kazuyoshi Funaki na MŚ w lotach 1998 potrafił w czterech skokach otrzymać osiemnaście "20" na dwadzieścia możliwych, odeszły w niepamięć. Dziś nawet bliski ideału Kamil Stoch dostawał naraz co najwyżej dwa "maksy", bo pozostali sędziowie w jego próbach dostrzegali jakieś uchybienia. Podobno m.in. za to, że przy telemarku prowadził zbyt szeroko narty.
– Trudno zrozumieć dokładnie, czym sędziowie kierują się, przyznając noty za styl. Każdy pewnie ma jakiś swój kanon. A "20"? Może nikt na nie nie zasługuje? Nie wiem, naprawdę nie wiem – to słowa naszego mistrza sprzed trzech lat. Pomimo upływu czasu chyba wciąż aktualne.
Żeby zrozumieć, jak rzadkim zjawiskiem stała się maksymalna nota za styl w PŚ skoczków, warto sięgnąć do statystyk. Według wyliczeń Andrzeja Żurawskiego (autora branżowego profilu "Ski Excel" na Twitterze) w zakończonej niedawno dekadzie sędziowie przyznali w tym cyklu raptem 132 oceny po 20 pkt! Żurawski wziął pod uwagę wszystkie konkursy, bez kwalifikacji, jakie odbyły się od początku sezonu 2010/11 do 31 grudnia 2020 roku. Czyli na ostatnich zawodach w Oberstdorfie kończąc.
– To razem aż 276 konkursów – mówi TVPSPORT.PL autor zestawienia. Rozdziela to na skoki, których oddano aż 20790 oraz oceny sędziów. – Przy każdej próbie pracowało jak wiemy pięciu arbitrów, zatem w poprzedniej dekadzie męskiego PŚ wydano 103950 ocen. W tym 13179 w pierwszej serii i 7611 w drugiej – wylicza Żurawski.
Łatwo policzyć, że przyznanie w PŚ noty maksymalnej oglądamy średnio raz na:
Sędzia ze Słowenii: lądowanie jest jak podpis malarza na pięknym pejzażu
Twórca profilu "Ski Excel" rozłożył kwestię ocen sędziów na czynniki pierwsze. Także przypisując "20" do konkretnych nazwisk. Sprawdził m.in., że w omawianym okresie przy męskim PŚ pracowało 216 sędziów. Na notę 20 pkt pokusiło się choć raz jedynie 68 z nich. W tym Polacy:
– SZOSTAK Tadeusz – 2 razy
– PRZYBYLA Edward – 2
– SIDEREK Marek – 1
– BAFIA Kazimierz – 1
To jednak nic przy hojności, jaką podczas swojej pracy dla FIS wykazał się Słoweniec Joze Bercic. Były trener kadry kobiet tego kraju był powoływany na męskie zawody PŚ w sumie ośmiokrotnie, czyli niezbyt często. Nie szkodzi, bo w trakcie sędziowania przyznał aż 16 not po 20 pkt! Co interesujące, wszystkie przypadki dotyczą lotów w Planicy.
Pan Bercic wszystkie swoje dwudziestki wystawił w ciągu dwóch weekendów w Planicy. Letalnica jest - co nie powinno być zaskoczeniem dla nikogo, kto pamięta pojedynek Prevc-Tepes - skocznią, gdzie dwudziestek było zdecydowanie najwięcej. 7/7 pic.twitter.com/CRD71aehFg
— Skoki narciarskie na wykresie i w liczbach (@ski_excel) January 28, 2021
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.