W niedzielny poranek polskiego czasu Igę Świątek czeka wielkie wyzwanie. Po raz trzeci w karierze zagra z Simoną Halep. Stawką będzie awans do ćwierćfinału Australian Open. Co może być kluczowe w pojedynku z Rumunką?
Świątek jest na wczesnym etapie kariery, z wieloma tenisistkami z czołówki nie miała jeszcze się okazji zmierzyć. Halep jest wyjątkiem.
Grały już dwukrotnie, w obu przypadkach w Wielkim Szlemie i oba mecze miały podobny przebieg. Najpierw Rumunka, w 2019 roku, udzieliła surowej lekcji tenisa, a październiku ubiegłego roku Polka zrewanżowała się w rewelacyjnym stylu i otworzyła sobie drogę do triumfu w Paryżu.
Skuteczność w ataku
Halep to tenisistka, która będzie dążyła do dłuższych wymian. Lubi grać w rytmie, im dłużej będzie trwała wymiana, tym lepiej się będzie czuła. Jest świetnie przygotowana fizycznie, może biegać w nieskończoność.
Dlatego Świątek nie ma co liczyć na wiele niewymuszonych błędów, to ona prawdopodobnie będzie musiała do nich rywalkę zmusić lub bezpośrednio wygrać piłkę. I to drugie fantastycznie robiła w Paryżu.
W meczu, który trwał nieco ponad godzinę, potrafiła zagrać aż trzydzieści piłek wygrywających. Co ważne, popełniła o dziesięć niewymuszonych błędów mniej, czyli proporcje między uderzeniami skutecznymi a nieudanymi miała rewelacyjne.
Ważne będzie to, aby nie spieszyła się z atakami, żeby nie chciała przeciwniczki skończyć za szybko. Tym bardziej, że rotowanym, agresywnym forhendem jest w stanie ustawić sobie rywalkę, przejąć inicjatywę i zakończyć punkt w odpowiednim momencie.
Wysoki procent pierwszego podania
To element, który już kilka razy wyciągnął Polkę w tym turnieju z kłopotów. Urozmaiconym serwisem potrafiła pomagać sobie przy break pointach dla rywalek.
Jeśli często będzie trafiać pierwszym podaniem, to łatwiej będzie skracać akcje. Szybko powinna zyskać przewagę sytuacyjną i dobrą okazję do skończenia piłki.
W ubiegłorocznym Roland Garros Halep kompletnie nie radziła sobie po tym elemencie. Gdy Świątek trafiała pierwszym serwisem, to wygrała ponad 80 proc. rozegranych w ten sposób punktów.
Korzystanie z drugiego serwisu rywalki
Jeśli szukać gdzieś "dziur" w tenisie Rumunki, to jednym z nielicznych takich elementów, jest drugie podanie. To szansa dla rywalki na wejście w kort i zaatakowanie bezpośrednio po serwisie.
Dobrze wykorzystywała to Alja Tomljanović, z którą Halep miała zaledwie 29 proc. piłek wygranych po drugim serwisie. Poniżej 50 proc. miała też w 3. rundzie z Weroniką Kudermietową oraz ze Świątek w Paryżu.
To nie tylko szansa na wygranie punktu, ale też na wywarcie presji. Jeśli Rumunka będzie widziała, że Polka korzysta z jej niezbyt mocnego drugiego, to zmuszona będzie bardziej ryzykować, co może się przełożyć na większą liczbę podwójnych błędów.
Brak przestojów w grze
Halep to zawodniczka, która wielokrotnie wychodziła z trudnych momentów. Przekonała się o tym choćby Tomljanović, która w 3. secie prowadziła 5:2, a przegrała 5:7.
Trudny moment jedynie zmobilizował Rumunkę, która nagle przestałą popełniać proste błędy, zaczęła być niemal jak maszyna, która oddaje piłki na drugą stronę w coraz szybszym tempie.
�� And The adventure continues. Second week & R4.
— Iga Świątek (@iga_swiatek) February 12, 2021
pro tip: don't watch Spider-Man before the match.
�� Przygoda trwa dalej. Drugi tydzień i 4. runda.
pro tip: Nie oglądaj Spider-Mana przed meczem. #AusOpen #secondweek pic.twitter.com/MyapmdlfES
Jannik Sinner
2 - 3
Carlos Alcaraz
Aryna Sabalenka
1 - 2
Coco Gauff
Jannik Sinner
3 - 0
Novak Djokovic
Lorenzo Musetti
0 - 1
Carlos Alcaraz
Lois Boisson
0 - 2
Coco Gauff
Aryna Sabalenka
2 - 1
Iga Świątek
Alexander Zverev
1 - 3
Novak Djokovic
Jannik Sinner
3 - 0
Alexander Bublik
Mirra Andreeva
0 - 2
Lois Boisson
Madison Keys
1 - 2
Coco Gauff
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.